תביעת גירושין בין יהודים | המדריך המלא על כל זכות המגיעה לכם | כל השאלות וכל התשובות

תביעת גירושין מוגשת לבית הדין הרבני על ידי גבר או אישה יהודיים, לשם גירושין מבן או מבת זוגם, התביעה תוגש כאשר בן הזוג השני איננו מסכים להתגרש.

עו"ד לענייני ירושה רחל שחר

ניתן להסדיר את יתר העניינים הקשורים לסכסוך גם לאחר מתן הגט, למעט שאלת מגוריי הילדים לאחר הגירושין, אותה יש להסדיר קודם לכן, בהסדר קבוע או זמני.

לאחר הגירושין אסור על בני הזוג להתגורר יחדיו.

טרם נקיטת ההליכים, מומלץ להיוועץ בעורך דין לענייני גירושין כדי להחליט האם כדאי לברר את העניינים הקשורים בגירושין בבית הדין או בבית המשפט לענייני משפחה.

הגשת התביעה כרוכה בתשלום אגרה (ניתן להגיש בקשה לפטור מאגרה).

תביעת גירושין של יהודים בישראל, אזרחי המדינה ותושביה, חייבת להיות מוגשת בבית הדין הרבני.

לא ניתן להגיש תביעת גירושין בבית המשפט לענייני משפחה שכן רק לבית הדין הרבני ניתנה סמכות לדון בענייני נישואין וגירושין של גבר ואישה יהודיים.

למי מתאים להגיש תביעת גירושין בישראל

גבר או אישה יהודיים, אזרחי ישראל או תושביה, אשר נישאו על פי דין תורה ומעוניינים להתגרש מבן/בת זוגם ובן/בת הזוג אינו מעוניין להתגרש בהסכמה.
גבר או אישה יהודיים, אזרחי ישראל או תושביה, אשר נישאו בנישואים אזרחיים בחו"ל.
נשמח לסייע 03-7949755
בנוסף, לבית הדין הרבני סמכות בינלאומית בתביעה לגירושין של גבר או אשה יהודיים, שנישאו על פי דין תורה, בכל אחד מהמקרים הבאים:
מקום מושבו של הנתבע בישראל.
שני בני הזוג הם אזרחים ישראלים.
מקום מושבו של התובע בישראל, ובלבד שהתגורר בה במשך שנה לפחות בסמוך להגשת התביעה.
מקום מושבו של התובע בישראל, ובלבד שמקום מושבם המשותף האחרון של בני הזוג היה בישראל.
התובע הוא אזרח ישראלי ומקום מושבו בישראל.
התובע הוא אזרח ישראלי והתגורר בה במשך שנה במהלך השנתיים שקדמו למועד הגשת התביעה.

לתשומת הלב: זוגות יהודים בני אותו המין, וכן בני זוג שאחד מהם יהודי והשני משתייך לדת אחרת, שנישאו ומעוניינים להתגרש, צריכים לפנות לבית המשפט לענייני משפחה לשם גירושין של בני זוג מאותו מין או התרת נישואין, לפי העניין.

סמכות לדון בעניינים הקשורים לגירושין:

למרות שהסמכות לדון בתביעת גירושין מסורה לבית הדין הרבני, ישנן סוגיות רבות הנלוות לגירושין, מעבר להסדרת הגט עצמו, בהן יש סמכות מקבילה לבית המשפט לענייני משפחה (כגון: ענייני מזונות, חלוקת רכוש ומשמורת על הילדים).

המשמעות של סמכות מקבילה היא שבעניינים הנלווים לגירושין ניתן לפנות או לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה, והערכאה שתוגש אצלה התביעה קודם לכן, היא זו שתדון בה.

כאשר רוצים שבית הדין הרבני ידון בסוגיות הנלוות, יש לכרוך את העניינים בתביעת הגירושים.

כאשר רוצים שבית המשפט לענייני משפחה ידון בסוגיות אלה, יש להגיש תביעה נפרדת בגין כל עניין שרוצים שבית המשפט ידון בו.

חשוב: בחירת הערכאה אליה פונים עם תחילת סכסוך הגירושים היא שאלה קריטית, שיכולות להיות לה השלכות משמעותיות על תוצאות ההליך, ומומלץ מאד להתייעץ עם עורך דין טרם נקיטת ההליכים.

למי ואיך פונים?

לצורך הגשת תביעת גירושין יש לפנות לבית הדין הרבני שבתחום שיפוטו מצוי מקום המגורים המשותף של הצדדים, או מקום מגוריהם המשותף האחרון בחצי השנה שלפני הפרידה.

חשוב: טרם הגשת תביעה לגירושין בבית הדין, מומלץ לבחון האם כדאי להגיש לבית המשפט לענייני משפחה תביעות בעניינים הנלווים לגירושין, ורצוי להתייעץ עם עורך דין טרם נקיטת ההליכים.

שלבי ההליך:

בטרם הגשת התביעה יש להגיש בקשה ליישוב סכסוך.

אם הליך יישוב הסכסוך לא צלח, ניתן להגיש את התביעה על פי התנאים והמועדים הקבועים בחוק להסדר התדיינויות במשפחה.

לצורך הגשת התביעה, יש לפנות למזכירות בית הדין הרבני ולהגיש תביעת גירושין, הכוללת את המסמכים הבאים:

טופס כתב תביעה לגירושין (אותו ניתן לקבל במזכירות בית הדין).

צילום תעודת זהות עדכנית כולל הספח (אם התובע אינו רשום בתעודת הזהות כנשוי לנתבע, מומלץ לצרף את תעודת הנישואים והכתובה).

מסמכים וטפסים נוספים על פי בקשת בית הדין הרבני:

בכתב התביעה עליכם לתת פירוט על הפרטים הבאים:

פרטי התובע והנתבע או הנתבעת
פרטי עורכי הדין המייצגים או טוענים רבניים, אם יש, וצירוף ייפוי כוח.
פרטי התביעה, כולל מידע על הנישואים לנתבע ועל נסיבות הפרידה, נישואין וגירושין קודמים, ילדים משותפים, הליכי גישור וטיפול משפחתי, אם התקיימו ותלונות במשטרה או תביעות קודמות, אם היו.
הסעד המבוקש מבית הדין.
עילת או עילות הגירושין, המצדיקות את סיומם של חיי הנישואין על פי ההלכה (יש להדגיש כי על פי ההלכה ניתן לתת פסק דין המחייב בני זוג להתגרש, רק אם יש עילת גירושין).
ערעור:

ערעור על פסק דין לגירושין יש להגיש לבית הדין הרבני הגדול בתוך 30 ימים ממועד קבלת פסק הדין.

חשוב לדעת!

בחירת הערכאה אליה פונים עם תחילת סכסוך הגירושים היא שאלה קריטית, שיכולות לה השלכות משמעותיות על תוצאות ההליך, ומומלץ מאד להתייעץ עם עורך דין, טרם נקיטת ההליכים.

על מה עברנו במאמר זה

עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר
עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר

עו"ד למשפחה לירושה צוואות ולענייני גירושין, עומדת בראש משרד עו"ד שחר הנחשב לאחד ממשרדי הבוטיק בצמרת משרדי עורכי הדין בישראל. המשרד שנוסד על ידה צמח והתפתח וכיום מעניק מגוון שירותים ובהם: דיני משפחה וירושות, ידועים בציבור, אפוטרופסות, ייפוי כוח מתקדם והסכמי ממון.

המשרד משתף פעולה עם צוות יועצים חיצוניים בתחום הכלכלה והאקטואריה על מנת להעניק שירות של מעטפת מלאה. עו"ד רחל שחר, הנחשבת לאוטוריטה בתחום דיני משפחה וירושה ניהלה מאז הסמכתה מאות תיקים סבוכים בתחום דיני המשפחה והירושה תוך ניסיון ראשון במעלה להביא את הצדדים לפתרונות ללא הגעה לכתליי בית המשפט.