ניצחון מהיר קל ופשוט במירוץ הסמכויות בהליך גירושין | המדריך המלא על כל זכות המגיעה לכם | כל השאלות וכל התשובות

כידוע לכולנו למרות חקיקת החוק ליישוב סכסוך במשפחה עדיין נותר בעיצומו מירוץ הסמכויות בין בית המשפט לענייני משפחה לבין בית הדין.

מי שמצליח לתפוס ראשון סמכות בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה למעשה יכול להכריע לחלוטין את המירוץ או לאבד זכויות חשובות.

עו

כל עוד קיים מירוץ הסמכויות קיים מעין מירוץ בין הצדדים מי יגיע ראשון לבית המשפט.

לכן קיימת חשיבות עצומה להגשה ראשונה של הבקשה ליישוב סכסוך בערכאה בה אנו רוצים להתדיין.

קיימת חשיבות גדולה להתייעצות עם עורך דין לענייני גירושין בטרם בוחרים באיזו ערכאה להתדיין.

לפני התייעצות עם עורך דין מומלץ לענייני גירושין כמה דברים שחשוב שתדעו:

מרכז המידע של בתי המשפט מעניק מידע כללי בנושא בתי משפט לענייני משפחה 077-2703333 אם ברצונכם במידע ספציפי וייעוץ אישי על ידי עורך דין לענייני גירושין ניתן לפנות אלינו לטלפון 03-7949755 בימים א-ה בשעות 08:00-16:00
ניתן גם לשלוח מייל לכתובת המייל המופיעה פה ממש בתחתית האתר
פנייה טלפונית במקרים דחופים 052-4616973

תביעות בעניינים הקשורים לגירושין מוגשות לבית המשפט לענייני משפחה על ידי בני זוג המעוניינים להתגרש זה מזה, אשר לא הגיעו להסכמות בהסכם גירושין.

שימו לב כל התביעות הקשורות בענייני גירושין יכולות להיות מוגשות לבית משפט לענייני משפחה אך הגירושין עצמם יתבצעו רק בבית הדין הרבני בעצמו שיש לו סמכות יחידה וייחודית לדון בענייני גירושין.

תביעות בעניינים הקשורים לגירושין, למעט תביעה למזונות אישה, יכולות להיות מוגשות גם על ידי ידועים בציבור.

עניינים הקשורים בגירושין או בפרידה עשויים להיות, בין היתר, מזונות ילדים, חלוקת רכוש בהתאם לדין החל, ומשמורת ילדים.

טרם נקיטת ההליכים, מומלץ להיוועץ בעורך דין לענייני משפחה כדי להחליט האם כדאי לברר את העניינים הקשורים בגירושין בבית הדין או בבית המשפט לענייני משפחה.

הגשת התביעות כרוכה בתשלום אגרה, אך ניתן להגיש בקשה לפטור מאגרה בשל חוסר יכולת כלכלית.

לבית המשפט לענייני משפחה סמכות לדון בעניינים הקשורים לגירושין או לפרידה של בני זוג. (בית המשפט לענייני משפחה איננו דן בגירושין עצמם, שכן הדבר נתון לסמכות ייחודית של בתי הדין הרבניים.)

מהם עניינים הקשורים בגירושין או בפרידה?

מזונות ילדים.
מזונות אישה, רק כאשר מדובר בבני זוג נשואים.
משמורת ילדים.
חלוקת רכוש בהתאם לדין החל: חוק יחסי ממון כאשר מדובר בבני זוג נשואים, או חזקת השיתוף כאשר מדובר בידועים בציבור.
אם קיים בין הצדדים הסכם יחסי ממון, בין אם נערך טרם הנישואין ובין אם במהלך הנישואין, או הסכם לחיים משותפים בין ידועים בציבור, בית המשפט יפסוק לפי ההסכם, אלא אם קיימות נסיבות המצדיקות שלא לקיימו כלשונו.
מהם עניינים הקשורים בגירושין או בפרידה?

אם קיים בין הצדדים הסכם יחסי ממון, בין אם נערך טרם הנישואין ובין אם במהלך הנישואין, או הסכם לחיים משותפים בין ידועים בציבור, בית המשפט יפסוק לפי ההסכם, אלא אם קיימות נסיבות המצדיקות שלא לקיימו כלשונו.

הסמכות לדון בעניינים הקשורים לגירושין:

למרות שהסמכות לדון בתביעת גירושין מסורה לבית הדין הרבני, ישנן סוגיות רבות הנלוות לגירושין, מעבר להסדרת הגט עצמו, בהן יש סמכות מקבילה לבית המשפט לענייני משפחה (כגון: ענייני מזונות, חלוקת רכוש ומשמורת על הילדים).

המשמעות של סמכות מקבילה היא שבעניינים הנלווים לגירושין ניתן לפנות או לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה, והערכאה שתוגש אצלה התביעה קודם לכן, היא זו שתדון בה.

כאשר רוצים שבית הדין הרבני ידון בסוגיות הנלוות, יש לכרוך את העניינים בתביעת הגירושים

כאשר רוצים שבית המשפט לענייני משפחה ידון בסוגיות אלה, יש להגיש תביעה נפרדת בגין כל עניין שרוצים שבית המשפט ידון בו.

בני זוג ידועים בציבור, בני זוג נשואים מאותו מין או בני זוג נשואים שרק אחד מהם יהודי אינם יכולים להתדיין בבית הדין הרבני, ועליהם להגיש תביעותיהם אך ורק לבית המשפט לענייני משפחה.

חשוב: בחירת הערכאה אליה פונים עם תחילת סכסוך הגירושים היא שאלה קריטית, שיכולות לה השלכות משמעותיות על תוצאות ההליך, ומומלץ מאד להתייעץ עם עורך דין טרם נקיטת ההליכים.

הליך תביעות בענייני משפחה מתי צריך?

גבר או אישה אשר מעוניינים להתגרש מבן/בת זוגם, ואשר לא הגיעו להסכמות במסגרת הסכם גירושין אשר מעוניינים שבית המשפט לענייני משפחה יכריע בעניינים מסויימים הנלווים לגירושין.
גבר או אישה ידועים בציבור המעוניינים להיפרד ואשר לא הגיעו להסכמות במסגרת הסכם פרידה.
הליך תביעות בענייני משפחה מתי צריך?

חשוב: אם בטרם הגשת התביעה בבית המשפט לענייני משפחה, הוגשה תביעת גירושין בבית הדין הרבני והתובע כרך בה את אותם עניינים נלווים או חלקם, לא ניתן יהיה להגיש תביעה באותם עניינים בבית המשפט לענייני משפחה, והסמכות לדון באותו עניין תהיה של בית הדין הרבני.

למי ואיך פונים?

לצורך הגשת תביעה בעניינים נלווים יש לפנות לבית המשפט לענייני משפחה שבתחום שיפוטו מצוי מקום המגורים המשותף של הצדדים או מקום מגוריהם המשותף האחרון.

שלבי ההליך

בטרם הגשת תביעה בבית המשפט לענייני משפחה יש להגיש בקשה ליישוב סכסוך.

אם הליך יישוב הסכסוך לא צלח, ניתן להגיש את התביעה על פי התנאים והמועדים הקבועים בחוק להסדר התדיינויות במשפחה.

יש להגיש כתב תביעה נפרד לכל עניין בו מתבקשת הכרעת בית המשפט לענייני משפחה:

מזונות ילדים.

חלוקת רכוש, לפרטים נוספים ראו בפורטל גירושין.

משמורת ילדים.

מזונות אישה כאשר מדובר בבני זוג נשואים בלבד.

רצוי להיוועץ עם עורך דין טרם הגשת התביעות.

ערעור:

ערעור על פסק דינו של בית המשפט לענייני משפחה יוגש לבית המשפט המחוזי, בתוך 45 ימים מיום קבלת פסק הדין.

חשוב לדעת:

בחירת הערכאה אליה פונים עם תחילת סכסוך הגירושים היא שאלה קריטית, שיכולות לה השלכות משמעותיות על תוצאות ההליך, ומומלץ מאד להתייעץ עם עורך דין, טרם נקיטת ההליכים.

על מה עברנו במאמר זה
Recommended Firm Logo
עו
לקבלת ייעוץ פרטני דיסקרטי - השאירו פרטים, או חייגו למספר:
03-7949755
Picture of עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר
עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר

עו"ד למשפחה לירושה צוואות ולענייני גירושין, עומדת בראש משרד עו"ד שחר הנחשב לאחד ממשרדי הבוטיק בצמרת משרדי עורכי הדין בישראל. המשרד שנוסד על ידה צמח והתפתח וכיום מעניק מגוון שירותים ובהם: דיני משפחה וירושות, ידועים בציבור, אפוטרופסות, ייפוי כוח מתקדם והסכמי ממון.

המשרד משתף פעולה עם צוות יועצים חיצוניים בתחום הכלכלה והאקטואריה על מנת להעניק שירות של מעטפת מלאה. עו"ד רחל שחר, הנחשבת לאוטוריטה בתחום דיני משפחה וירושה ניהלה מאז הסמכתה מאות תיקים סבוכים בתחום דיני המשפחה והירושה תוך ניסיון ראשון במעלה להביא את הצדדים לפתרונות ללא הגעה לכתליי בית המשפט.