גביית מזונות בהוצאה לפועל לאחר הגירושין | המדריך המלא על כל זכות המגיעה לכם | כל השאלות וכל התשובות

במספר רב של פסקי דין הבהירו בתי המשפט לענייני משפחה כי תידרש סיבה מיוחדת מאוד לאי גביית מזונות שכן החוק קובע מפורשות כי החוק קובע כי "מזונות שלא התחילו לפעול לגבייתם תוך שנתיים לאחר התקופה שבעדה הם נפסקו, אין לגבותם אלא ברשות בית המשפט".

עו

חוב מזונות התיישנות ממתי?

הוראות סעיף 11( ב) לחוק קובעות באופן מפורש, כי מזונות שלא החלו לגבותם תוך שנתיים מהמועד בו הם נפסקו, אין לגבותם אלא ברשות בית המשפט.

תשומת לבכם כי אם לא גביתן מזונות במשך שנתיים מיום מתן פסק הדין תצטרכו להוכיח לביהמ"ש את סיבת העיכוב ו/או השיהוי בגבייתן ראו: תמ"ש (ת"א) 11529-07-16 א' ש' ק' נ' ו' ק' (פורסם בנבו, 19.11.16). ככל שהתובע מזונות מצליח לשכנע את ביהמ"ש בסיבת השיהוי, יוכל ביהמ"ש ליתן אישור לגביית המזונות שלא הוחל בגבייתן בחלוף שנתיים לאחר שניתן פסק הדין למזונות ראו: תמ"ש 31035-07-16 ל.ש. נ' מ.ש (פורסם בנבו, 3.7.17).

עורך דין גירושין ומזונות ילדים גבייה

האם הסיבה שלא ידעתן את החוק מספיקה? ממש לא.

כיום קיימים מדריכים מצויינים אשר מסבירים כיצד לגבות חוב מזונות אפילו לבד ללא עורך דין לדיני משפחה וללא עורך דין הוצאה לפועל.

תפיסת העולם שעוברת כחוט השני במשפט הישראלי הינה כי אידיעת החוק אינה מונעת נשיאה בנטל המשמעויות של החוק. בתי המשפט ובכללם בית המשפט העליון קבעו לא אחת כי שגיאה בהבנת המצב המשפטי אין בה כדי להצדיק שיהוי במיצוי זכויות.

בג"ץ 4140/95 סופרפארם (ישראל) בע"מ נ' מנהל המכס ומע"מ, נד(1) 49 (1999) וכן, השוו: בש"א (משפחה תל אביב-יפו) 6583/99 חוכימא אבישי נ' חוכימא תמר (פורסם בנבו, 02.03.2000).

הפסיקה קובעת כי אי נקיטת כל פעולה לצורך גביית המזונות במשך תקופה ארוכה, יש בה כדי להעיד על אי נחיצותם של המזונות שכן אילו היו נחוצים סביר להניח שהיו פועלים בהקדם לגבייתם.

ראו: בש"א (חי') 6296/01 פלוני נ' פלונית (פורסם בנבו, 25.03.02); תמ"ש (ת"א) 33331-06-15 פלונית נ' פלוני, (פורסם בנבו, 1.3.16). כשהילדים בגירים מקבלת טענה זו משנה תוקף והחמור מכל, נקבע בפסיקה כי הכרה מאוחרת בכך שהחייב לא מתכוון לשלם חוב המזונות אינה מהווה עילה לחריגה מסד הזמנים הקבוע בחוק ראו: תמ"ש 12960-12-15 קפלן נ' הלמן (פורסם בנבו, 3.5.16). גם טענה לפיה פסיקות אלה מעודדים סרבני מזונות נדחתה שכן בתי המשפט קבעו כי ככל שמדובר בסעיף 11(ב) לחוק מטרת המחוקק הייתה לעודד זוכים לפעול לגביית החוב במהירות האפשרית ראו: תמ"ש 31035-07-16 ל.ש. נ' מ.ש (פורסם בנבו, 3.7.17).

לכן אם ברצונך לגבות חוב מזונות עשי זאת בהקדם.

לקבלת מדקיך מלא איך גובים מזונות בהוצאה לפועל תלחצי ממש כאן

 

למידע נוסף ולייעוץ על ידי עורך דין הסכם גירושין בנושא, פנו לכותבת המאמר, עו"ד ונוטריון מוסמך משרד המשפטים רחל שחר עורך דין בקריית אונו ופתח תקווה

על מה עברנו במאמר זה
Recommended Firm Logo
עו
לקבלת ייעוץ פרטני דיסקרטי - השאירו פרטים, או חייגו למספר:
03-7949755
Picture of עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר
עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר

עו"ד למשפחה לירושה צוואות ולענייני גירושין, עומדת בראש משרד עו"ד שחר הנחשב לאחד ממשרדי הבוטיק בצמרת משרדי עורכי הדין בישראל. המשרד שנוסד על ידה צמח והתפתח וכיום מעניק מגוון שירותים ובהם: דיני משפחה וירושות, ידועים בציבור, אפוטרופסות, ייפוי כוח מתקדם והסכמי ממון.

המשרד משתף פעולה עם צוות יועצים חיצוניים בתחום הכלכלה והאקטואריה על מנת להעניק שירות של מעטפת מלאה. עו"ד רחל שחר, הנחשבת לאוטוריטה בתחום דיני משפחה וירושה ניהלה מאז הסמכתה מאות תיקים סבוכים בתחום דיני המשפחה והירושה תוך ניסיון ראשון במעלה להביא את הצדדים לפתרונות ללא הגעה לכתליי בית המשפט.