גירושין עם ילדים נתונים מחקריים טובת הילד ראיון עם עו"ד רחל שחר | המדריך המלא על כל זכות המגיעה לכם | כל השאלות וכל התשובות

עורך דין גירושין טוב החלטי ומסור יכול להיות ההבדל בין הליך גירושין סביר להליך גירושין טראומטי. הניסיון מלמד לצערנו כי הליכי גירושים שאינם מנוהלים נכון כבר בהתחלה עלולים להיות ממושכים, יקרים ומתישים עבור בני הזוג אך בעיקר עבור ילדיהם אשר מוצאים עצמם בעין הסערה כששני האנשים היקרים להם בעולם מתכתשים זה עם זו. החלטות נכונות עוד בטרם פתיחת הליך כלשהו יכולות לקצר את ההליכים משמעותית ולמנוע פגיעות מיותרות בצדדים ובילדיהם.

עו

הרצון להמשיך ולאפשר לילדים בשגרת חיים נוחה ככל האפשר וללא טלטלות מיותרות מדריך אותנו כל העת לצורך קבלת החלטות מושכלות בהליך.

ראיון זה שנערך עם עו"ד רחל שחר והינו שני מסדרת ראיונות בעניין זה יעניק לכם סט של כלים להתמודדות ראשונה ונכונה עם הליך גירושין.

עורכת דין גירושין רחל שחר במאמר על הליך גירושין עם ילדים

גירושין עם ילדים נתונים מחקריים טובת הילד ראיון עם עו"ד רחל שחר

גירושין עם ילדים נתונים סטטיסטיים

הנתון המצער שיש להכיר בראש ובראשונה כשמדובר בהליך גירושין הוא שזהו אירוע שחווה אחד מכל שלושה ילדים עפ"י הסטטיסטיקה.

ההליך הזה מבחינת הילדים (וכמובן שמבחינת ההורים) הוא במילים אחרות – משבר. משבר זה כידוע הינו בעל היבטים משפטיים, כלכליים, פיזיים, רגשיים, מיניים, חברתיים והוריים.

התהליך מערער את המשפחה – שהינה המסגרת האמורה לספק לילדים את צורכיהם הגופניים והנפשיים, ולהעניק להם תחושת תמיכה, הגנה וביטחון.

עפ"י מודל פירמידת הצרכים של מאסלו הידוע בשימושו הנרחב בתחומי החינוך, המשפט והפסיכולוגיה, ניתן להבין עד כמה הפגיעה בצרכים אלה היא קריטית, שכן היא מהווה את הבסיס למימוש העצמי של הילדים:

עו"ד שחר על הליך גירושין עם ילדים

תרשים 1: פירמידת הצרכים על פי המודל של מאסלו

בוגרים רבים להורים גרושים, מעידים במרוצת השנים על היותו של תהליך הגירושין של הוריהם אירוע משמעותי ומרכזי שהשפיע על מסלול חייהם ונתן אותותיו על התפתחות אישיותם וזהותם. בחירת עורך דין להליך גירושין עם ילדים מחייבת בדיקה כי תפיסת עולמו של עורך הדין בו בחרתם הינה תפיסה נחרצת כנגד עירוב הילדים בהליך הגירושין.

"תפיסת העולם שלי כעורכת דין, ושל המשרד כאסטרטגיה, היא שצריך לעשות הכל על מנת שהליך הגירושין ינתק ככל הניתן את הילדים ויבודד אותם מהשפעת התהליך".

במאמר שלפניכם, מובאות ראיון מקיף עם עו"ד שחר ובו התייחסויות מקיפות להשפעה הרבה שיש להליך הגירושין על היבטים שונים בחיי הילדים הנגררים לתהליך.

עו"ד שחר מוסיפה:

"כאמא לארבעה ילדים מדהימים, שטובתם תמיד תעמוד לפני הכל בראש מעייני, אני מרגישה שזהו אחד המאמרים החשובים שיש לקרוא ולהפנים. על כן אני בוחרת להציג לכם את הנתונים הללו, עם כל הקושי הכרוך בקריאתם, כדי שתוכלו להבין את חשיבות הטיפול ע"י עורך דין מקצועי וקשוב".

גירושין עם ילדים מהו התהליך שעובר ילד להורים מתגרשים סקירת מחקרים על ידי עו"ד רחל שחר?

התהליך שעוברים ילדים להורים שנמצאים בהליך גירושין, מזכיר בשלביו ומאפייניו לתהליך אבל, שכן בשני האירועים הללו, הוא חווה אובדן. באחד – אובדן המסגרת והיציבות המשפחתית מסוג אחד, ובשני – אובדן הורה, שלו השלכות דומות.

קיימים הבדלים בהתמודדותם של ילדים החווים את הליך הגירושין של הוריהם, הנובעים מההבדלים האנדבדואליים הכלליים שבין בני האדם – גיל, מין, אישיות, מידת רגישות, וכן התנהלות ההורים בנושא ועוד.

כל ילד עשוי לחוות את השלבים האלו בעוצמות משתנות, כאשר כל אחד מהם הוא בעל פוטנציאל להשאיר השפעות קבועות על הילד.

ילדים בהליך גירושין מה התגובות שהתפתחו ואופיינו על ידי חוקרים מספר תגובות קבועות:

תוקפנות שמטרתה למשוך תשומת לב של ההורים או גורמים חיצוניים
צורך להיות הגורם המתווך בין שני ההורים – שכידוע, אינו תפקידו ומקומו הטבעי של ילד במערכת משפחתית.
הזדהות של הילד עם אחד ההורים – המובילה לקשיים ומורכבות ביחסים עם ההורה השני.
בריחה מהבית – מ"זירת הקרב".
מעורבות מוגברת בפעילות מחוץ לבית על מנת להימנע ככל הניתן מנוכחות בסיטואציה.
הפלגה בדמיון לעולמות אחרים על מנת לברוח מהמציאות המכאיבה.
ילדים בהליך גירושין ראיון עם עו"ד שחר
  • תוקפנות שמטרתה למשוך תשומת לב של ההורים או גורמים חיצוניים
  • צורך להיות הגורם המתווך בין שני ההורים – שכידוע, אינו תפקידו ומקומו הטבעי של ילד במערכת משפחתית.
  • הזדהות של הילד עם אחד ההורים – המובילה לקשיים ומורכבות ביחסים עם ההורה השני.
  • בריחה מהבית – מ"זירת הקרב".
  • מעורבות מוגברת בפעילות מחוץ לבית על מנת להימנע ככל הניתן מנוכחות בסיטואציה.
  • הפלגה בדמיון לעולמות אחרים על מנת לברוח מהמציאות המכאיבה.

נוספים על כל אלו – ילדים המעורבים בהליך גירושין סובלים בין היתר מתלות מוגברת באחד ההורים וחרדה לשלום ההורים, ירידה בלימודים, דחייה חברתית, קשיים בהסתגלות רגשית לשינויים, זעם ודאגנות יתר.

גירושין עם ילדים מהן ההשפעות החברתיות על ילדים בהליך הגירושין?

בבואנו לסקור את ההשפעות החברתיות של הליך גירושין על ילדים המעורבים בתהליך, נתייחס לארבע היבטים המשולבים יחד לכדי תמונת מצב. הנתונים הבאים לקוחים מתוך שורת מחקרים שבוצעו ע"י חוקרים שונים ברחבי העולם שעסקו בהשלכות גירושין על ילדים:

  • בהיבט הכלכלי – ילדים להורים גרושים הם בעלי פחות נכסים ומאופיינים בלחצים כלכליים.
  • בהיבט הבריאותי – ילדים להורים גרושים הם בעלי נטייה לפתח יותר בעיות בריאותיות כרוניות, רבות מהן על רקע נפשי.
  • בהיבט הזוגי – ילדים להורים גרושים נוטים לחוות יותר חוסר אמון כלפי אנשים ושתלטנות ביחסים. נוספים על כך קשיים בזוגיות, נטייה לקנאה,חשש מפגיעה ובגידה, ויכוחים תכופים ואלימים, מיומנויות תקשורת מצומצמות וטווח רגש חיובי מוגבל. ההנחה המחקרית היא שאלו נובעים מהיכולות הלקויות שפיתחו הילדים בלהרגיש ולהביע אהבה, וכן להיות נאהבים בעצמם.

גירושין עם ילדים מבט קדימה – מהן ההשלכות ארוכות הטווח סקירה על ידי עו"ד רחל שחר?

ממחקרים שפורסמו עולה כי בוגרים רבים להורים גרושים שהשתתפו במחקרים ברחבי העולם, ציינו שבמהלך השנים, הזכרונות הקשים ממערכת היחסים המתוחה בין הוריהם, ליוו אותם בכל צעד, ותחושות הצער על "הילדות האבודה" במשפחה שלמה, נותרות לתמיד. היו שהעידו על תחושה מתמשכת של בדידות ועצב וחשש מנטישה.

היכולת לחוש רווחה נפשית אצל ילדים להורים גרושים נפגמת עם השנים, כך עפ"י החוקרים. קבוצת אוכלוסייה זו מאופיינת בשיעור גבוה של תסמינים נפשיים ל דיכאון, סטרס, חרדה ומצוקה פסיכולוגית. ההשלכות הללו נובעות בעיקר מהשפעת הליך הגירושין על תנאי ההתפתחות של הילדים והישנויים במערכת המשפחתית, עימם הם נאלצים להתמודד.

גירושין עם ילדים ממצאי מחקר מדאיג וצורך בשינוי

על פי מחקר שביצעה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עבור משרד העבודה, באמצעות השוואה בין ילדים שהוריהם התגרשו לקבוצת ביקורת של ילדים שהוריהם לא התגרשו, נרשמו הפערים המדאיגים הבאים:

  • שיעור הנשירה מבית הספר של ילדים להורים גרושים, גבוה משיעור הנשירה אצל ילדים להורים נשואים.
  • תעודת ההשכלה הגבוהה ביותר של ילדים להורים גרושים הייתה בדירוג נמוך יותר מרמת ההשכלה שילדים להורים נשואים הגיעו אליו.
  • שיעור הגשת בקשות להפסקת היריון היה גבוה יותר בקרב ילדים להורים גרושים, ואילו הגיל שבו הוגשו הבקשות היה נמוך יותר לאותו יחס.
  • הגשת כתבי אישום פליליים היו שכיחים יותר מול ילדים להורים גרושים לעומת ילדים להורים נשואים.
  • אחוז גבוה יותר של ילדים להורים גרושים, נמנה ברישום במחלקות לשירותים חברתיים, כמו גם מספר הפונים לשירותי הרווחה.
  • נתון כואב נוסף הוא שהליך הגירושין משפיע על הדימוי העצמי וההתפתחות שלו אצל ילדים המעורבים בתהליך, בעיקר בקרב בנות.

הפרמטר היחידי שבו לא אותרו פערים הוא בתעסוקה והכנסה.

 גירושין עם ילדים מהי תגובת השרשרת?

ילדים להורים גרושים מוגדרים במספר נתונים נוספים שמהווים בעצם תגובת שרשרת למאורעות שחוו הוריהם ומהם למדו על תפישת הזוגיות:

  • הם בעלי עמדה חיובית יותר כלפי גירושין ורואים בהליך גירושין תופעה נורמטיבית ופיתרון לגיטימי לבעיות בחיי הנישואין.
  • שיעור הנישואין בקרב ילדים להורים גרושים נמוך יותר משיעור הנישואין אצל ילדים להורים נשואים. כך גם שיעור הילודה.
  • ילד ראשון לילדים שהוריהם גרושים, ייוולד בגיל צעיר יותר מהילד הראשון לילדים שהוריהם נשואים, וזאת כתוצאה מהשפעת הליך גירושין על יתר פעילות מינית בגיל צעיר וליקויים במיומנות קבלת החלטות במצבי לחץ.

הליך  גירושין עם ילדים "אל תלמד ממני" – משפט השגור בפי כל הורה – האמנם?

ילדים שגדלו להורים גרושים וחוו את הוריהם כבעלי לקויות הוריות, מאופיינים בעצמם בקשיים בתפקוד הורי. נוסף על כך, מצאו כי קיים חוסר עקביות בהרגלי המשמעת שסיפקו ההורים לילדיהם, בעקבות הליך גירושין שחוו בילדותם.

עו"ד שחר מסבירה על משמעות תגובת השרשרת בהליך גירושין

"כהורים, אנחנו רוצים ליצור את העולם הטוב ביותר לילדינו, למנוע מהם למעוד היכן שאנחנו נפלנו, לחסוך מהם עוגמות נפש שאנו חווינו, לתעל את החוויות שאנחנו עברנו לשיעורים עבורם. למרבה הצער, לא תמיד אנו נוחלים הצלחה, וכשמדובר בעניין הגירושין, אם לא ניגשים בצורה חכמה ומחושבת להליך, יכול לקרות בדיוק ההפך."

גירושין עם ילדים איך הילד שלך רואה אותך?

ילדים להורים בהליך גירושין , מסבירה עו"ד רחל שחר, מפתחים תדמית שלילית מול הוריהם. הם נתפסים בעיניהם כחלשים, ככאלו שכשלו בתפקיד חייהם, לעיתים אף חסרי כל יכולת ומסכנים.

רבים הילדים המגדירים את הוריהם ככושלים ומפתחים אליהם רגשות כעס, זעם ונקמה. במקרים רבים, האצבע של הילד המאשימה את ההורה בכל הסבל שנגרם לו לאורך השנים – בדמות תופעות חברתיות ופסיכולוגיות שונות – לא מורדת לעולם.

קיימים גם הבדלים בין היחס של המינים השונים להורים המתגרשים – לבנים יש נטייה להתנגדות לאמהותיהם שלא גילו יתר סמכותיות, ואילו בנות תופסות את אירוע עזיבת אביהן ככישלון אישי שלהן מול המין השני. שני אלו יכולים להתפתח לבעיות נרחבות נוספות שדובר עליהן בתחילת המאמר.

מחקרים הראו כי לטיב הקשר בין ההורים לילדים, יש קשר ישיר לסטאטוס ההורים, וכי איכותו של קשר בין ילדים להורים נשואים, טובה בהרבה מקשר בין ילדים להורים גרושים.

גירושין עם ילדים אפשר גם אחרת בליווי עורך דין ופסיכולוגית

לאור כל הנתונים שהובאו לידיעתכם כאן, ושיקפו את המצב העגום שנאלצים להישאב אליו אחד מכל שלושה ילדים, חשוב לציין, שיש דרך אחרת לנהל את התהליך. מחקרים מצאו שככל שחלים פחות שינויים סביבתיים, כך הסיכוי של הילד להסתגלות טובה יותר מכל הבחינות גדלה.

מידת שיתוף הפעולה בין ההורים בהליך  גירושין עם ילדים היא גורם מכריע בהטבת תנאיו של הילד להסתגלות למצב החדש. כאשר הורים גרושים מאפשרים לכל אחד מהם למלא את התפקיד ההורי בשלבים השונים של הגירושין, ילדיהם מתמודדים עם השינוי בצורה חיובית ובונה יותר, מסבירה עו"ד רחל שחר.

"אני מאמינה שכל הורה שעשה בחירה מודעת בהליך גירושין, יודע שכך מוטב לשני הצדדים וכן לילדיו. אך זהו נושא מועד לפורענות שכל שגיאה בו היא בעלת השלכות מרחיקות לכת, ואני שואפת לעזור לכל המבקש, להצליח לעבור את המשבר הזה, עם כמה שפחות נזקים – רגשיים, משפחתיים ומשפטיים. את זה לא ניתן לעשות ללא בקיאות מוחלטת בחוק, זכויותיהם של מתגרשים וילדים להורים מתגרשים, וזו אכן מומחיות המשרד."

אודות משרד עו"ד רחל שחר

משרדנו הינו משרד עורכי דין אשר מתמחה בתחום דיני המשפחה והמעמד האישי, גירושין, סכסוכי גירושין מורכבים, סכסוכי רכוש, חטיפת ילדים, ידועים בציבור, דיני ירושה, עריכת צוואות ניהול עיזבונות וסכסוכי ירושה.

משרדנו הממוקם במספר מוקדים מרכזיים במרכז הארץ, מתמקצע בטיפול אישי ושוטף לקהל לקוחותינו. מיום הקמתו ואילך – חורט המשרד על דגלו, יום ביומו, את ערכי המקצועיות, הרגישות והיעילות, שאנו רואים בהם הנוסחה המנצחת להתמודדות עם כל מקרה, קטן כגדול. אנו מאמינים שליווי הלקוחות יד ביד, עם סל הכלים והערכים שאנו מספקים, יאפשרו להם איכות חיים בלתי מתפשרת.

עורכת הדין והנוטריונית רחל רייצ'ל שחר הינה עורכת דין לענייני משפחה מהשורה הראשונה בארץ ועל כך יעידו לקוחותיה הרבים הפזורים לכל אורכה ורוחבה. התיקים הרבים שהובילה בבתי המשפט והניסיון רב השנים בתחום, מאפשרים לה לעזור לכל לקוח במקצועיות ובהקשבה והכלה. כמו כן, עו"ד רחל רייצ'ל שחר מוכשרת כמגשרת ובעלת חותם אמינות מטעם חברת dan&bradstreet

לעורכת הדין שחר שותפים רבים מתחומים שונים שבחרה עם השנים בקפידה, כדי לאפשר לכלל לקוחות המשרד להיות בטוחים שהעזרה המושטת להם הינה מקיפה, יסודית ומהימנה.

צריכים ייעוץ דיסקרטי וליווי מאחורי הקלעים בעריכת הסכם גירושין? ייעוץ משפטי ראשוני מיידי בטלפון ללא עלות וללא התחייבות

מכיוון שפנייה לייעוץ משפטי היא קריטית במשרד קו חם לפניות טלפוניות בנושא עורך דין גירושין

03-7949755

על מה עברנו במאמר זה
Recommended Firm Logo
עו
לקבלת ייעוץ פרטני דיסקרטי - השאירו פרטים, או חייגו למספר:
03-7949755
Picture of עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר
עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר

עו"ד למשפחה לירושה צוואות ולענייני גירושין, עומדת בראש משרד עו"ד שחר הנחשב לאחד ממשרדי הבוטיק בצמרת משרדי עורכי הדין בישראל. המשרד שנוסד על ידה צמח והתפתח וכיום מעניק מגוון שירותים ובהם: דיני משפחה וירושות, ידועים בציבור, אפוטרופסות, ייפוי כוח מתקדם והסכמי ממון.

המשרד משתף פעולה עם צוות יועצים חיצוניים בתחום הכלכלה והאקטואריה על מנת להעניק שירות של מעטפת מלאה. עו"ד רחל שחר, הנחשבת לאוטוריטה בתחום דיני משפחה וירושה ניהלה מאז הסמכתה מאות תיקים סבוכים בתחום דיני המשפחה והירושה תוך ניסיון ראשון במעלה להביא את הצדדים לפתרונות ללא הגעה לכתליי בית המשפט.