עורך דין לענייני  משפחה מומלצים מתי נפנה? | המדריך המלא על כל זכות המגיעה לכם | כל השאלות וכל התשובות

החוויה של מאבקים בתוך המשפחה כרוכה בלא מעט התמודדויות רגשיות מטלטלות, ולא פעם גולשת אל מאבק קשה. לכן, ישנו הכרח בייעוץ וליווי מקצועי של מי שמכירים היטב ולעומק את התחום המורכב של דיני משפחה. 
עו"ד ונוטריון רחל שחר היא הבעלים של משרד עו"ד הנחשב לאחד מהמובילים מבין המשרדים העוסקים בדיני משפחה. מאז היווסדו הלך המשרד והתפתח, וכיום הוא מציע שירותים נוספים, בין היתר בתחום הירושה.

עו"ד לענייני ירושה רחל שחר

עו"ד שחר ניהלה מאות תיקים סבוכים בתחום דיני המשפחה, הנחשב לכזה עם היבטים רבים שיש לתת עליהם את הדעת דוגמת סרבנות גט, חלוקת רכוש ועוד. "אחד הדברים שהכי קשה לי לראות", היא מספרת" הוא מקרה של נשים או גברים מסורבי גט זה בלתי נתפס שמישהו יכול לאחוז בחיים של מישהו אחר ולמעשה לא לאפשר לו להתקדם בחיים בשום צורה".

השיחה עם רחל היא קולחת האנרגיות שלה בלתי נדלות וניכר שהיא מקור אנרגטי חיובי מדהים. אפשר להבין למה לפני שרחל היא עו"ד, היא קודם כל משמשת כסוג של פסיכולוגית לא רשמית עבור הלקוחות שלה, שנמצאים בסערה רגשית עמוקה.

עורך דין לענייני משפחה איך בוחרים?

"אדם מגיע לעו"ד לענייני משפחה כשהוא נמצא לרוב במקום הנמוך ביותר בחייו מבחינה אישית", מסבירה עו"ד שחר, "ולא משנה הסיבה שבגינה החליט להתגרש. הליך הגירושין, או כל הליך אחר המצריך עורך דין לענייני משפחה, שואב מהאדם אנרגיות ותעצומות נפש עד שלפעמים מגיע מצב שאני מסתכלת מהצד ולא מאמינה כמה שזה לא קל. זו גם הסיבה שבגינה אני מאוד משתדלת להעניק ללקוחות שלי כוח לעבור את ההליך הזה במינימום נזק נפשי".

גם במקרים של סכסוכי ירושה אנשים מרגישים שאיבדו את המשפחה שלהם בשביל כסף וגם אז רמת האמוציות היא מאוד עמוקה ונדרש מיתון של כל הצדדים כדי להגיע לתוצאות אמיתיות.

הבעיה העיקרית בסכסוכי ירושה מתחילה כשאח אחד אומר לעצמו לי אין כלום ולהם כבר יש אז למה שאני לא אקבל. הוא ממנה את עצמו לשופט במקום ההורים שלו. בעיה נוספת היא כאשר הילדים מרגישים שהכסף של ההורים זה הכסף שלהם וההורים "מזבזים להם את הירושה". מדובר בעיקר בבעיה של גישה של הילדים ובקקושי רגשי מובן של ההורים.

עורך דין לענייני משפחה מה זה בעצם אומר?

"אחד הדברים שמעמידים אותי באור שונה לעומת עו"ד אחרים, זו היכולת שלי לעטוף את הלקוח. יש כאלה שרק מגיעים אליי לפגישה קצרה לקבל כוח ואז הם ממשיכים. אנשים נכנסים לליקוי מאורות, והם נותרים ללא כוחות נפש. בשביל זה אני כאן".

המקרים שבהם טיפלה לאורך הקריירה הארוכה שלה גרמו לה להבין מה הליך גירושין עלול לגרום לאדם. לכן הגישה שלה כלפי הלקוחות שלה היא להמליץ להם קודם כל לא להתגרש אם הדבר אפשרי, אבל היא גם מבינה שלעתים ישנם מקרים שאין עליהם מחילה או שאין אפשרות לגשר עליהם. כמו במקרים של בגידה של אחד מבני הזוג או במצב עצוב עוד יותר שבו נוצרים פערים משמעותיים בין השניים שלא ניתנים לגישור.

קיימים מקרים רבים של בגידה בזוגיות בהם בן הזוג מבין שמדובר היה במעידה חד פעמית אבל הוא לא מצליח למצוא את כוחות הנפש למחול ונכנס למעגל קסמים של חשדות באופן שאינו מאפשר לו להמשיך לחיות עם בן הזוג. לעומת זאת קיימים זוגות רבים שבגידה עשתה להם שינוי חיובי בזוגיות והם הצליחו לשקם את המערכת הזוגית.

"אנשים מגיעים אליי ואומרים לי שעם כל הצער על הליך הגירושין הם לא יכולים להמשיך עוד לחיות כך", מפרטת עו"ד שחר, "בני הזוג לא מחליפים מילה, לא מקיימים יחסי אישות ואין יותר חיים. זה בעיניי גם האיתות הברור ביותר להתרחקות – הירידה ביחסי האישות באופן דרמטי. זה מראה שמערכת היחסים מתחילה לגסוס כי במידה ולא מסתדרים ויש אינטימיות, אז יש גם אהבה. אפשר להכיל את השוני. ברגע שבני זוג הפכו להיות שותפים לדירה אז הגירושין עומדים בפתח".

לדברי עו"ד שחר אפשר להבחין בתקופה האחרונה בעלייה במקרי הגירושין דווקא בקרב בני הגיל השלישי, בני ה-70 ויותר, שיודעים שלא נותרו להם עוד הרבה שנים לחיות והם רוצים שינוי. אבל דבר אחד נותר דומה לאורך כל המקרים: השאלה אם לבני הזוג יש את היכולת לסיים את ההליך בצורה יפה וראויה, וללא מלחמה מיותרת.

עורך דין לענייני משפחה דוגמה למצב מלחמה במקרה של גירושין?

"הרבה פעמים אנשים לא מצליחים להוציא את הילדים החוצה מהמשחק, בעיקר במצב של בגידה במערכת היחסים. במקרה כזה אנשים לא רואים ממטר, נכנסים הביתה ואומרים לילדים למשל שאמא שלהם בגדה ושהוא, האבא, ידאג לספר על כך לכולם. ואז הילדים יופנו לטיפול נפשי בהמשך חייהם".

עורך דין לענייני משפחה עד כמה תיקים לענייני משפחה הם מורכבים?

"אחת ההתמחויות שיצרתי לעצמי בשנים האחרונים היא התעסקות בענייני ירושה. יש מצב שבו למשל ילד המסור להוריו ייחשף לצוואה אחרי מותם, ויראה שאת כל הרכוש הורישו לילד אחר. ואז אותו אחד מוצא את עצמו במלחמת חייו כדי להוכיח שהצוואה נכתבה שלא כדין, ושמגיע לו להיות חלק מהיורשים. אני רואה הרבה סכסוכים גם בנושא של צוואות הדדיות, כשמורישים עוד בחיים את כל הרכוש לבן הזוג וההיפך. ואז, אם אדם הולך לעולמו ומכיר בן או בת זוג חדשה, מתחילה בעיה. חשוב גם לדעת שהיתה מהפכה בתחום תשלומי המזונות, ואני זכיתי להיות מאלה שקיבלו לטובתם פסקי דין תקדימיים. נכון להיום יש פחות אפליה בין אבות לאמהות, גם בנושא המשמורת המשותפת".

הקושי הגדול מבחינת עו"ד לענייני משפחה הוא בעצם למדוד הצלחה בתחום כה רגיש, לכן כדאי פשוט להסתכל על הביקורת של לקוחות ברחבי הרשת. הצלחה היא גם לא דבר מוחלט כמו שעו"ד שחר מדגישה, כי אישה אחת רוצה רק את הכבוד שלה בחזרה וגבר אחר רק רוצה יחס הוגן. ויש פשוט את אלה שמבקשים בסך הכל מישהו שיעמוד מאחוריהם וישמור על הזכויות שלהם, בדיוק כמו שעושה עו"ד רחל שחר.

עורך דין לענייני משפחה מה נבחן על ידי השופטים בערעור על פסק דין שניתן בבית משפט לענייני משפחה?

לקוחות רבים, בבואם להגיש ערעור בענייני משפחה סבורים בטעות שבית המשפט המחוןזי אשר יושב כערכאת ערעור על בית המשפט המחוזי יחל בהליך כולו מתחילתו ועד סופו. בפועל במרבית המקרים ערכאת הערעור תבדוק את הסוגייה המשפטית המתעוררת ולא את העובדות. במקרה של מחלוקת בסוגיית העובדות האתגר יהיה לשכנע את בית המשפט המחוזי כי העובדות שלך הן הנכונות ואז, מטבע הדברים התיק הופך להיות מורכב יותר.

 יחד עם זאת כאשר מדובר כאשר מדובר בדיונים משפטייים שהנושא שלהם הוא ענייני משפחה ייתכן מצב שבו הרכב השופטים ישקול מחדש את הראיות שהובאו בתיק, ולשקול גם להתייחס לעובדות או לראיות שבית המשפט למשפחה לא התייחס. אם מדובר בראיות בעלות משמעות מהותית, ייתכן שהן יטו את כף המאזניים ויגרמו לשופטים בבית המשפט המחוזי או בבית המשפט העליון לקבל את הערעור.

עורכי דין לענייני משפחה העוסקים בנושא החזרת ילדים חטופים בקיאים היטב בסוגיית החריגים לאמנת האג.

אמנת האג כוללת מספר חריגים בדבר חובת המדינה אשר חתומה על אמנת האג להשיב ילד למדינה ממנה נחטף ומטבע הדברים חריגים אלו מועלים רבות על ידי עורכי דין  בדיונים בפני בית המשפט בבקשות השבת חטיפת ילדים.

חטיפת ילדים אמנת האג בישראל יסודות חריג "רצון הילד" והאיזונים הנדרשים בהחלתו

על הטוען להתקיימות חריג "רצון הילד" לעמוד בשלושה תנאים מצטברים:
גיל ורמת בגרות;
גיבוש רצון עצמאי לאי החזרתו לארץ מושבו;
קיום התנגדות להחזרה למקום המושב שהיא דומיננטית וחזקה ביותר.
מרכיב ראשון: גיל ורמת בגרות
גיל ורמת בגרות;
מרכיב שני גיבוש רצון עצמאי לאי החזרתו לארץ מושבו;
מרכיב שלישי קיום התנגדות להחזרה למקום המושב שהיא דומיננטית וחזקה ביותר.
חטיפת ילדים אמנת האג שלושה תנאים מצטברים להתקיימות חריג רצון הילד

אי לכך, לכל צד להליך, כלומר לבן ובת הזוג, קיים הכרח של ממש לפנות אל עורך דין לענייני משפחה וגירושין בעל ניסיון רב וידע מקצועי בכל הנוגע לחטיפת ילדים, עוד בטרם פתיחת ההליך המשפטי וזאת על מנת להביא לתוצאות המקסימליות שיובילו למינימום פגיעה כלכלית. רצוי גם לבחון האם עורך הדין ניחן ברגישות הנדרשת, הואיל ומדובר כאמור בהליך שעשוי לגרום להשלכות רגשיות לא מעטות.

 

על מה עברנו במאמר זה

עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר
עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר

עו"ד למשפחה לירושה צוואות ולענייני גירושין, עומדת בראש משרד עו"ד שחר הנחשב לאחד ממשרדי הבוטיק בצמרת משרדי עורכי הדין בישראל. המשרד שנוסד על ידה צמח והתפתח וכיום מעניק מגוון שירותים ובהם: דיני משפחה וירושות, ידועים בציבור, אפוטרופסות, ייפוי כוח מתקדם והסכמי ממון.

המשרד משתף פעולה עם צוות יועצים חיצוניים בתחום הכלכלה והאקטואריה על מנת להעניק שירות של מעטפת מלאה. עו"ד רחל שחר, הנחשבת לאוטוריטה בתחום דיני משפחה וירושה ניהלה מאז הסמכתה מאות תיקים סבוכים בתחום דיני המשפחה והירושה תוך ניסיון ראשון במעלה להביא את הצדדים לפתרונות ללא הגעה לכתליי בית המשפט.