הסכם ממון לזוג נשוי | המדריך המלא על כל זכות המגיעה לכם | כל השאלות וכל התשובות

הסכם ממון לזוג נשוי מדוע זה חשוב?

הסכם ממון או בשמו הנוסף הסכם יחסי ממון נועד למעשה לפתור להגדיר כיצד יחולקו נכסיהם של בני זוג נשוי עם סיום נישואיהם. מקובל בהחלט כיום להסכים שעצם חתימת הסכם ממון יכולה למנוע תקלות משפטיות רבות אם כי לא את כולן. הסכם ממון, אשר נערך בתבונה תוך הבנת צרכי כל הצדדים ובאופן הצופה פני עתיד יחסוך לבני הזוג, במקרה של פרידה או גירושין, זמן רב עוגמת נפש ויחסוך בהוצאות משפטיות שעלולות להכביד לחינם על התא המשפחתי המתפרק.

עו

זו בדיוק הסיבה שמומלץ להסתייע בעורך דין בעריכת הסכם הממון וכן בהליך אישורו או בבית המשפט לענייני משפחה או על ידי נוטריון להסכם ממון.

כעורכת דין המתמחה בנושא הסכמי ממון מורכבים וגם פשוטים אני ממליצה לערוך הסכם ממון לפני החתונה. יחד עם זאת מסיבות שונות בני זוג רבים אינם עורכים הסכם ממון לפני החתונה ואולם בשל אירוע כלשהו במהלך חיי הנישואין הם מחליטים לערוך הסכם ממון.

אם לפני החתונה הייתם צעירים ונרגשים הרי שכעת אתם מגיעים אל הסכם הממון בבשלות ובאופן שונה לגמאי ועל כן חשוב שגם יהיה בידכם מלוא המידע הרלבנטי לקבלת החלטות.

מה בעצם קובע חוק יחסי ממון ומדוע חשוב הסכם ממון גם לזוג נשוי

אנו מעניקים לכם במאמר זה מידע מלא ומקיף אך אם יש שאלות נוספות נשמח לסייע.

חוק יחסי ממון בין בני זוג קובע, כי בעת פטירה או גירושין זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית מהרכוש והממון המשותף שצברו במהלך נישואיהם, מועד זה קרוי מועד פקיעת חיי הנישואין. אם זוג נשוי מעוניין כי במקרה של סיום נישואיהם יופרדו הנכסים שצברו במשך השנים, כך שיהיו שייכים לכל אחד בנפרד ולא יחולקו רק לפי החוק היבש, עליהם לעשות זאת בצורה מפורשת על ידי הסכם ממון.

מה כולל הסכם ממון לזוג נשוי?

המבנה של הסכם ממון לזוג נשוי שונה טבעו באופן משמעותי מהסכם ממון לפני החתונה. במצב שבו עורכים הסכם ממון לזוג נשוי כבר קיימים נכסים וירושות ומתנות והצורך הוא לעשות מיפוי אמיתי ונכון של מכלול הנכסים ולהחליט מה רוצים להשאיר משותף. הסכמי ממון לזוג נשוי חייבים להתייחס להתייחס לארבעה מרכיבים שונים:

  • חלוקת הרכוש שנצבר עד למועד בו החליט הזוג הנשוי על עריכת הסכם ממון
  • מה יהיה בגורל חלוקת רכוש עתידי שיצטבר
  • איך יחולקו המשאבים הפנסיוניים
  • כיצד תבוצע הערכת שווי לדירה המשותפת ומי ירכוש את חלקו של מי

באשר לרכיב הראשון במסגרת הסכמי ממון חובה לפרט במדויק מה מכל הרכוש נצבר עד כה יישאר אצל הבעל ומה מכל הרכוש שנצבר עד כה יישאר אצל האישה.
אחת השאלות אשר אני נשאלת עליה רבות כעו"ד הסכם ממון מקצועית אשר מתמחה בתחום שנים רבות, היא האם כדאי בעת עריכת הסכם ממון לערוך גם צוואה והתשובה לכך חיובית בכל פה. הסיבה היא שהסכם הממון מתייחס רק לחיים המשותפים ולעת פרידה אך לא מתייחס למוות של אחד מבני הזוג.
שאלה נוספת להסכם ממון לזוג נשוי היא האם לקחת ייעוץ משפטי מעורך דין הסכם ממון כל אחד לבד או שניכם ביחד.
אני ממליצה לגשת יחד לעורך דין הסכם ממון מקצועי אשר יוכל להציע לכם פתרונות שונים אשר מגשרים על המחלוקות ויתאימו למקרה שלכם.
פנייה כל אחד מטעמו לעורך דין הסכם ממון עלולה ליצור מצב שבמקום הסכם ממון תהיה מלחמה על הממון וזה חבל.
בני זוג יכולים לערוך את הסכם הממון לפני נישואיהם (הסכם קדם נישואין) ואז יידרש אישור נוטריוני  או במהלך הנישואים, ואז יהיה עליהם לאשר את ההסכם בבית משפט לענייני משפחה.
שימו לב כאשר בני זוג שאינם נשואים, אך חיים ביחד, רוצים לערוך הסכם המסדיר את מערכת היחסים הכלכלית ביניהם, ניתן לעשות זאת ע"י הסכם לחיים משותפים בין ידועים בציבור. אם בני הזוגק אינם רוצים להתחתן הם אינם יכולים לערוך הסכם ממון אלא רק הסכם חיים משותפים.
גם הסכם חיים משותפים ניתן לאשר אצל נוטריון ואז למעשה זהו אישור חתימת החותמים על ידי נוטריון לאישור חתימות.

הקשר בין הסכם ממון לצוואה או ירושה
הקשר בין הסכם ממון לצוואה או ירושה

הקשר בין הסכם ממון לצוואה או ירושה

אדם יכול להוריש (על פי צוואה או כללי חוק הירושה) רק נכסים וכספים שבבעלותו, או את החלק שלו בלבד בנכסים משותפים.
אדם לא יכול להוריש את רכושו או להורות מה ייעשה בו לאחר מותו אלא בצוואה בלבד. ככל שאדם לא ערך צוואה יחולו עליו חוקי הירושה הרגילים.
הסכם ממון קובע כיצד יחולקו הנכסים של בני זוג בינם לבין עצמם, ובכך קובע מהו היקף העיזבון של כל אחד מבני הזוג, ואילו צוואה קובעת כיצד יחולק אותו עיזבון.

עו"ד רחל שחר מסבירה: מה ההבדל בין הסכם ממון וצוואה?

 

מי יכול לחתום הסכם ממון? מיהי אוכלוסיית היעד לחתימת הסכם ממון?

בני זוג אשר עומדים להינשא, או שכבר נשואים. מהם שלבי ההליך לצורך עריכת הסכם ממון ואישורו?

עקב מורכבות נושא עריכת הסכם ממון והסוגים השונים של הסכמי הממון מומלץ להסתייע בעורך דין לעריכת ההסכם.

ההסכם טעון אישור רשמי של בית משפט לענייני משפחה, או נוטריון, לפי העניין:

  • אם מדובר בהסכם טרום נישואים, ניתן לאשרו אצל נוטריון (או רשם נישואין) ואין צורך לאשר אותו בבית המשפט או בבית הדין הדתי של בני הזוג.
  • הסכם שנערך לאחר שבני הזוג נישאו, צריך לקבל אישור של בית המשפט לענייני משפחה, או בית דין דתי (בית הדין הרבני במקרה של יהודים, בית הדין השרעי במקרה של מוסלמים, בית הדין הדרוזי וכו').

למידע על בתי משפט לענייני משפחה יש להיכנס לקישור הבא https://www.gov.il/he/departments/topics/family_courts

האישור יינתן רק לאחר שבית המשפט או הנוטריון נוכחו לדעת שבני הזוג גיבשו את ההסכם מרצונם החופשי, תוך הבנת המשמעות של ההסכם ותוצאותיו. הסכם הממון צריך לכלול התייחסות ספציפית לכל הנכסים של בני הזוג ולכלול התייחסות לשאלה איזה סוג נפרדה רכושית הם רוצים.

צוואות, ירושות ועיזבונות
הסכם לחיים משותפים בין ידועים בציבור
הסכם ממון בין בני זוג מאותו מין

למידע בנושא עורך דין גירושין לחץ כאן

דוגמאות של הסכם ממון

דוגמא להסכם ממון – נוסח 1 | כאן

דוגמא להסכם ממון – נוסח 2 | כאן

דוגמא להסכם ממון – נוסח 3 | כאן

מי צריך הסכם ממון?

למרות שמקובל לחשוב שהסכם ממון נועד רק לעשירים, בפועל הסדרה מראש של המערכת הרכושית בזמן חיי הנישואין תסייע אם חלילה תיפרדו ומניסיוני רב השנים אני בהחלט יכולה לומר שהסכם ממון אשר מנוסח בבהירות יכול למנוע מחלוקות עתידיות באופן משמעותי.

לא יכולה להיות מחלוקת שתפיסת העולם הכלכלית בין בני הזוג צריכה להיות מיושבת בטרם נישואיהם ואם לא יהיה הסכם שיסדיר את מערכת היחסים הכלכלית בין בני הזוג, והם חלילה יתגרשו אז תתחיל השאלה כיצד יש לחלק את הרכוש בבית המשפט לענייני משפחה ו/או בבית הדין הרבני, בעת פרידה או גירושין.

כיצד משנים הסכם ממון?
כיצד משנים הסכם ממון?

כיצד משנים הסכם ממון?

הסכם ממון נערך בכתב וצריך אישור וגם כל שינוי של הסכם ממון צריך אישור של בית משפט.

הסכם ממון בין בני זוג ידועים בציבור – האם יש דבר כזה?

ידועים בציבור אינם חותמים הסכם ממון ואינם כפופים לחוק יחסי ממון אלא חותמים על הסכם חיים משותפים שתוכנו יכול להיות דומה להסכם ממון אך החוק שיחול עליו יהיה חוק החוזים הכללי והפסיקה של ידועים בציבור.

ומה אם כתבנו הסכם ממון אך לא אישרנו אותו

אם חייתם על פי ההסכם כל שנות הנישואין בית המשפט עשוי לקבל את ההסכם ולפעול לפיו ואולם בעניין זה קיימת חשיבות גבוהה מאוד להתייעצות משפטית.

האם הסכם ממון יכול לסייע בחסכון במס?

התשובה היא בהחלט כן ואפילו הקדשנו לכך מאמר שלם ונרחב בנושא חסכון במס בשל הסכם ממון.

על מה עברנו במאמר זה
Recommended Firm Logo
עו
לקבלת ייעוץ פרטני דיסקרטי - השאירו פרטים, או חייגו למספר:
03-7949755
Picture of עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר
עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר

עו"ד למשפחה לירושה צוואות ולענייני גירושין, עומדת בראש משרד עו"ד שחר הנחשב לאחד ממשרדי הבוטיק בצמרת משרדי עורכי הדין בישראל. המשרד שנוסד על ידה צמח והתפתח וכיום מעניק מגוון שירותים ובהם: דיני משפחה וירושות, ידועים בציבור, אפוטרופסות, ייפוי כוח מתקדם והסכמי ממון.

המשרד משתף פעולה עם צוות יועצים חיצוניים בתחום הכלכלה והאקטואריה על מנת להעניק שירות של מעטפת מלאה. עו"ד רחל שחר, הנחשבת לאוטוריטה בתחום דיני משפחה וירושה ניהלה מאז הסמכתה מאות תיקים סבוכים בתחום דיני המשפחה והירושה תוך ניסיון ראשון במעלה להביא את הצדדים לפתרונות ללא הגעה לכתליי בית המשפט.