צו ירושה-מורה נבוכים לביטול צו ירושה | המדריך המלא על כל זכות המגיעה לכם | כל השאלות וכל התשובות

צו ירושה מהם "עשרת הדיברות" בבקשה לביטול צו ירושה

צו ירושה מתי נדרש לתקן צו ירושה? האם נדרש עורך דין לצורך צו ירושה?

עו"ד לענייני ירושה רחל שחר

צו ירושה בקשה לקבלת צו ירושה ובקשה לביטול צו ירושה ייעוץ מיידי עורך דין 03-7949755 מה הסיכוי לבטל צו ירושה רשימה פשוטה ומסודרת-בדקו בעצמכם

עו"ד ירושה מומלץ רחל רייצ'ל שחר במאמר מאיר עיניים על נושא ביטול צו ירושה

בקשה לצו ירושה מוגשת בעת שמנוח הולך לעולמו ואינו מותיר אחריו צוואה.

במצב כזה יש להגיש בקשה לקבלת צו ירושה שכן הירושה תבוצע על פי דין ולא על פי צוואה.

יחד עם זאת, פעמים לא מועטות מתקבל צו ירושה ואז מספר שנים או חודשים במקרה הטוב,  מתגלה כי צו הירושה שניתן כדין, לא היה תקין וכי נדרש לבטלו.

כבוד השופט אסף סגורי סגן נשיא בית המשפט לענייני משפחה ערך באחד מפסקי הדין המפורסמים שלו מורה נבוכים מעין "עשרת הדיברות"  לביטול או תיקון צו ירושה שניתן.

מהן אותן עשרת הדברות לתיקון או ביטול צו ירושה?

בבוא בית המשפט לדון בביטול צו ירושה, אלו הם הפרמטרים שרוכזו בפסיקה והצריכים להישקל

ראשית, קבלת בקשות לתיקון צו ירושה הן בגדר חריג ולא הכלל. הלכה זו מכונה הלכת שרייבר שכן בפסק דין שרייבר נדונה לראשונה השאלה של מהי הדרך השיפוטית הנכונה להתייחס לנושא ביטולם של צווי ירושה.
שנית – כמה זמן חלף ממועד צו הירושה למועד בו מבקשים את ביטולו ו תיקונו של צו הירושה. אמנם הלכת אלוני קובעת כי, בדומה לעקרון ההתיישנות, האיחור או השיהוי נמדדים מהיום שבו נודעה "העובדה החדשה" ולא מיום הפטירה.
יחד עם זאת, יש לזכור כי בגדר אותה "עובדה חדשה" באה גם עובדה שהייתה אפשרות, כי המבקש ידע עליה, לו בדק כדבעי, וזאת מכוח הלכת לישנסקי. מכאן שגם שינה על זכויותיכם יכולה לגרום לדחיית הבקשה לביטול צו ירושה.
העניין השלישי שייבדק הוא מידת האיחור בהגשת הבקשה ובהבאת העובדה והטענה החדשה שהתגלתה על ידי המבקש לפני ביהמ"ש.
פרמטר רביעי וחשוב ביותר הוא מה הסברו של האדם המבקש את הבקשה לביטול צו ירושה ומה מידת הסבירות או אי הסבירות להסברו זה של המבקש בבקשה לתיקון צו ירושה. כבוד השופט זגורי הבהיר כי דגש אינו על מידת השיהוי אלא על ההסבר לשיהוי ומידת סבירותו של הסבר זה. נוסחת האיזון בהקשר זה קבעה שככל שההסבר לשיהוי סביר יותר לא תהווה מידת השיהוי, מכשול, אף אם מדובר באיחור של שנים ואפילו שנים רבות, לא יעכב ביטול צו ירושה אם יש הסבר אמיתי וממשי. יחד עם זאת ודאי ניתן להבין שבפועל אחרי 7-10 שנים קיים קושי אמיתי לשחזור הראיות שהביאו לבקשה למתן צו ירושה ונגרם מן הסתם נזק ראייתי לא מבוטל.
הפסיקה קובעת באופן כללי כי ככל שהשיהוי נמשך לאורך זמן רב יותר, כך גם יהפוך נטל השכנוע מצד המבקש להסברת השיהוי לכבד יותר. עניין זה נכון כעיקרון כללי
העיקרון החשוב ביותר העולה מהלכת טורנר והנוגע לנושא השיקולים בקבלת בקשה לביטול צו ירושה הוא כי יש לבחון מה טיבה, מהותה ומשקלה הלכאורי של העובדה החדשה שמצדיקה לטענת המבקשים את שינוי צו הירושה המקורי? (הלכת טורנר);
העיקרון החשוב ביותר העולה מהלכת טורנר והנוגע לנושא השיקולים בקבלת בקשה לביטול צו ירושה הוא כי יש לבחון מה טיבה, מהותה ומשקלה הלכאורי של העובדה החדשה שמצדיקה לטענת המבקשים את שינוי צו הירושה המקורי? (הלכת טורנר);
הלכת לישנסקי קובעת עוד כי אחד הפרמטרים הינו כי יש לשאול האם השהיית הגשת הבקשה מקשה על אחד הצדדים המעוניינים בעיזבון, בהבאת חומר ראיות לפני ביהמ"ש לביסוס טענותיו-מה מידת הנזק הראייתי שנגרם.
פרמטר נוסף שעולה וחוזר כחוט השני בהחלטות שיפוטיות הנוגעות לביטול צו ירושה היא השאלה מה מידת חומרת הפגיעה בכל אחד מהצדדים עקב שינוי צו הירושה המבוקש
ולבסוף יש לשקול מה הקושי שהשיהוי עלול לגרום בבירור זכויותיהם המהותיות של הצדדים
ולבסוף יש לשקול מה הקושי שהשיהוי עלול לגרום בבירור זכויותיהם המהותיות של הצדדים
השיקול החשוב ביותר הוא התרשמותו של בית המשפט מכובד הטיעונים והתמונה המתקבלת בפניו
צו ירושה ביטול צו ירושה

צו ירושה ביטול צו ירושה מקרה מהפסיקה "הבת" לא הייתה בת אמיתית

באחד המקרים שהגיעו לשולחנו של כבוד השופט אסף זגורי התקבלה בקשה לביטול צו ירושה אחר המנוח לאחר שהתובע הוכיח כי הנתבעת איננה בתו של המנוח אף שנרשמה ככזו.

במקרה זה מדובר היה בהטעייה משמעותית של הרשם לענייני ירושה שהרי אם "היורשת" אינה בתו של המנוח הרי שכלל אינה זכאית לרשת אותו מכוח דיני הירושה הקיימים במידנת ישראל.

בית המשפט קבע באותו עניין כי נדרשות בענייננו ראיות ברמה. יצויין כי באותו מקרה לנוכח הקיצוניות שבו הציע כבוד בהשפוט זגורי לצדדים לגשת לערוך בדיקה גנטית על מנת לבדוק האם אכן מי נשרשמה כבתו של המנוח אכן הייתה בתו ואולם הצדדים סירבו לגשת לבדיקה גנטית וטעמיהם עמם.

בנסיבות אלו, ביהמ"ש הציע לצדדים לבצע בדיקה גנטית אך הבדיקה לא נערכה בשל סירובה של הנתבעת לבצעה מטעמים מצפוניים/דתיים. העניין נזקף לחובתה שעה שלא הוכח כי ישנה מניעה דתית לעריכת הבדיקה הנדרשת.

הדרך לתקיפת סופיות צו הירושה נקבעה בסעיף 72 (א) לחוק הירושה, בהסתמך על עובדות חדשות או טענות חדשות שלא ניתן היה להעלותן קודם. תיקון או ביטול של צו ירושה, ייעשה "לפי בקשת מעוניין בדבר".

בית המשפט קבע בפסק דינו, באופן תקדימי, כי התובע טען והוכיח טענות כבדות משקל והביא ראיות למכביר, אשר יש בהם כדי להטות הכף לעבר קבלת תביעתו בחיוב ולשינוי צו הירושה אשר ניתן. בית המשפט קבע כי הראיות שהובאו היו חזקות ומהימנות ובחינה זו של הדברים במתבססים בעיקרם על עדויות מהימנות ומסמכים, מביאה למסקנה כי יש לשנות את צו הירושה.

בית המשפט הכיר בפסק דינו את פסק הדין מבית הדין השרעי לפיו חויב הדוד במזונות בנותיו בהם הנתבעת, אשר תומכים בתביעתו באופן שמצדיק בהחלט את שינוי צו הירושה.

על מה עברנו במאמר זה

עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר
עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר

עו"ד למשפחה לירושה צוואות ולענייני גירושין, עומדת בראש משרד עו"ד שחר הנחשב לאחד ממשרדי הבוטיק בצמרת משרדי עורכי הדין בישראל. המשרד שנוסד על ידה צמח והתפתח וכיום מעניק מגוון שירותים ובהם: דיני משפחה וירושות, ידועים בציבור, אפוטרופסות, ייפוי כוח מתקדם והסכמי ממון.

המשרד משתף פעולה עם צוות יועצים חיצוניים בתחום הכלכלה והאקטואריה על מנת להעניק שירות של מעטפת מלאה. עו"ד רחל שחר, הנחשבת לאוטוריטה בתחום דיני משפחה וירושה ניהלה מאז הסמכתה מאות תיקים סבוכים בתחום דיני המשפחה והירושה תוך ניסיון ראשון במעלה להביא את הצדדים לפתרונות ללא הגעה לכתליי בית המשפט.