דמי מזונות כמה זה עולה לי – כל המספרים בפנים

עו

בעת גירושין הסוגיה הכי נפוצה שעולה ולרוב קשה מאוד להסכים עליה הינה סוגיית דמי המזונות. בתור ההורה המשלם את דמי המזונות יש חשיבות רבה להבנה הבאה: דמי מזונות כמה זה עולה לי. אי ההסכמות לרוב נובעות מחשש אמיתי שההורה המשלם לא יצליח לקיים אורח חיים סביר או במילים אחרות להתקיים בכבוד. צד נוסף של המטבע הוא הצד המקבל את דמי המזונות. צד זה רוצה להיות בטוח שהוא מצליח לספק לילדים את אורח החיים שהם רגילים אליו או בקיצור את מה שהם צריכים.

דמי מזונות כמה זה עולה לי בעולם המודרני

כיום, שסוגיית דמי המזונות התקדמה מהמצב הקדמוני שבו האב הוא זה שצריך לדאוג לדמי המזונות בעיקר מתרחשים המון שינויים בתהליך החישוב מסיבות כמו: סטטוס חברתי, החוק האזרחי בדיני משפחה וגם מצבים של משמורת משותפת.

כל השינוי הזה מתרחש עקב כך שחלוקת האחריות ופערי המשכורות מצטמצמים ויש גם מקרים רבים בהם המפרנסת העיקרית של המשפחה היא האישה ולווא דווקא הגבר.

איך נבחן כמה יעלו לכם דמי המזונות?

ישנם קריטריונים רבים שניתן לבחון אך אם נצמצם אותם ל-3 קריטריונים עיקריים הם יהיו אלו:

  1. מה הילדים של הגרושים באמת צריכים על מנת לקיים אורח חיים טוב ובריא – בהווה ובעתיד.
  2. מה השכר האמיתי שההורים מרוויחים – מה שכר האם, מה שכר האב?
    זמני שהות – מה החלוקה שנקבעת – כמה זמן הילדים מבלים אצל אמא וכמה זמן הם מבלים אצל אבא.

האם קיימת חשיבות באיזה בית דין ידון תיק דמי המזונות שלכם?

סכום דמי המזונות משתנה בעיקר עקב הקריטריונים שציינו מעלה. אך האם קיים הבדל מהותי לשאלה דמי מזונות כמה זה עולה לי בין המשפט האזרחי לדתי? כדי לענות על השאלה הזו בצורה מפורטת נבחן מה קורה בבתי הדין הרבניים ובבתי הדין האזרחיים.

בבתי הדין הרבניים

בתי הדין הרבניים האב הוא הדמות העיקרית המשלמת את המזונות, האם תשלם רק במידה ויש לה אפשרות כלכלית לעשות זאת. גם אם לאב אין איך לשלם את דמי המזונות הוא עדיין יהיה חייב לשלמם. עם זאת יש פסיקה של בית המשפט העליון שאומרת התנאים הנ"ל תקפים עד לגיל 6 של הילד, במידה והילד עבר את גיל 6 ההורים נושאים יחד בנטל המזונות.

בבתי הדין האזרחיים

כאן, קיימת חובה על שני ההורים לשלם מזונות באופן שווה לפי המשכורת שהם משתכרים בה.

אז לשאלה לשמה הכנסנו – דמי מזונות כמה זה עולה לי

אם אתם בטוחים שתצאו עם תשובה מדויקת על הפיקסל – אז כבר שתדעו שבדיני מזונות – זה לא המצב! יש שלל קריטיונים שחובה להתחשב בהם בעת קביעת דמי מזונות. עם זאת, במאמר זה תקבלו מושג וכיוון על מה זה דמי מזונות סבירים ומה נחשב, כמו שאנחנו אוהבים להגיד בישראל, יקר מידי. עוד אנקדוטה חשובה לפני שאנחנו מגיעים לעיקר – חשוב לקחת עו"ד מנוסה בתחום שיידע לבקש את כל מה שניתן בדמי המוזנות ולא יפספס סעיפים שניתן לבקש וכך אתם תפספסו.

מהם דמי המזונות שתקבלו בבית המשפט לענייני משפחה

התשובה לשאלה דמי מזונות כמה זה עולה לי בבית הדין למשפחה משתנה בין הגילאים של הילדים:

מתחת לגיל 6

התשלום הזה מתבצע ע"י האב על פי פסיקה של בית הדין הרבני. הסכום הלא פורמלי לילד אחד עד גיל 6 הוא בין 1,300 ש"ח ל-1,600 ש"ח וזה תחת המונח צרכי הילד – שזה לווא דווקא תואם את כל סכום דמי המזונות, ישנו חלק שנקרא "מדור" אשר כולל בתוכו: כל מה שקשור לדיור, שכירות, משכנתא, ארנונה, מים חשמל וכו'. יש להדגיש שסכומים אלו אינם מתחשבים בזמני שהות הילדים אצל ההורים.

מהי הדרך להפחית את המזונות מתחת לגיל 6

זמני שהות – במידה והילדים אכן מבלים עם האבא יש לדרוש בבית המשפט הפחתה עקב זמני שהות כיוון שבזמן הזה האב משלם בצורה ישירה את העלויות השונות על הילדים.
צרכים הכרחיים ולא הכרחיים – דברים שהילדים באמת צריכים על מנת להתקיים מול נקרא לזה בשפה פשוטה "מותרות" כמו מתנות יום הולדת, צעצועים ופינוקים. במידה והצרכים אינם הכרחיים על בית המשפט לפסוק שאת הצרכים הלא הכרחיים של הילדים יחלקו ביניהם ההורים לפי הכנסותיהם.

מזונות בגיל 6-18

החל מגיל 6 המשחק הוא שונה, על פי בע"מ 919/15 בית המשפט קבע כי המזונות ישולמו לפי שני דברים עיקריים:

  1. זמני השהות.
  2. יחס המשכורת של שני ההורים.


המלצה חשובה: באם הילד שלכם מתחת לגיל 6, יש לבקש מבית המשפט הפחתה בדמי המזונות מראש – כך תוכלו ליצור מדרגות שיאפשרו ודאות מוחלטת בין שני הצדדים או במילים אחרות – כך תמנעו להיכנס לסכסוך כל פעם מחדש.

טווח דמי המזונות לגילאים אלו הוא בין 1,600 ש"ח ל- 2,250 ש"ח. סכום זה משתנה בצורה לא ליניארית בהתאם למספר הילדים. הסכום הנ"ל הוא לא הסכום שצריך לשלם אלא הסכום שיצטרכו לחלוק בו ההורים על פי הכנסתם. הסכום הגבוה 2,250 כולל בתוכו את המדור והסכום יכול להשתנות בהתאם למצב הסוציואקונומי ומיקום המגורים.

מזונות מעל גיל 18

כיום, שרוב מדינת ישראל משרתת בצבא הגנה לישראל, בשירות לאומי או בשנת שירות יש הסכמה שילדים עניין מסמכים על ההורים שלהם בתקופה הזו. לכן, דמי המזונות לא מפסיקים לגמרי אלא יורדים לכשליש ממה שהיו בין גיל 6-18. יש להדגיש שכל משפחה זה שונה וכל מקרה שונה ממקבילו.

דמי מזונות בדין הרבני

כאשר פונים לבית הדין הרבני יש לבוא מבעוד מועד עם הידע ששם אין מדרגות ושהתשלום הינו קבוע מרגע הגירושין ועד לגיל 18 של הילד. יתרון שקיים בבית הדין הרבני הינו שהסכומים הנדרשים לרוב יהיו נמוכים יותר בין 1,200 ל-1,350 ש"ח לילד – לא כולל הפחתת שהות.

מה עושים בבית הדין הרבני מעל גיל 18

בית הדין הרבני אינו רשאי לקבל החלטה על דמי מזונות לילד מעל גיל 18, אך במידה וקיימת הסכמה בין ההורים בית הדין הרבני רשאי לאשרה.

לסיכום

במידה ואכן קיימת ביניכם הסכמה ואתם זכאים להישפט בבית הדין הרבני – יכול להיות שזה יהיה אידיאלי בהרבה עבורכם עקב העלות הפחותה של מזונות בבית הדין הרבני. אך עם זאת, בתהליך גירושין אין תמיד החלטה מובהקת ולכן לפני כל צעד יש לפנות לעו"ד המתמחה בדיני מזונות שיכול לכוון אתכם ללכת בדרך ש

על מה עברנו במאמר זה
Recommended Firm Logo
עו
לקבלת ייעוץ פרטני דיסקרטי - השאירו פרטים, או חייגו למספר:
03-7949755
Picture of עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר
עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר

עו"ד למשפחה לירושה צוואות ולענייני גירושין, עומדת בראש משרד עו"ד שחר הנחשב לאחד ממשרדי הבוטיק בצמרת משרדי עורכי הדין בישראל. המשרד שנוסד על ידה צמח והתפתח וכיום מעניק מגוון שירותים ובהם: דיני משפחה וירושות, ידועים בציבור, אפוטרופסות, ייפוי כוח מתקדם והסכמי ממון.

המשרד משתף פעולה עם צוות יועצים חיצוניים בתחום הכלכלה והאקטואריה על מנת להעניק שירות של מעטפת מלאה. עו"ד רחל שחר, הנחשבת לאוטוריטה בתחום דיני משפחה וירושה ניהלה מאז הסמכתה מאות תיקים סבוכים בתחום דיני המשפחה והירושה תוך ניסיון ראשון במעלה להביא את הצדדים לפתרונות ללא הגעה לכתליי בית המשפט.