צוואה נכסים בחו"ל כל מה שחייבים לדעת | מעודכן ל2023 | המדריך המלא על כל זכות המגיעה לכם | כל השאלות וכל התשובות

עורך דין מומלץ לצוואות וירושות רחל רייצ'ל שחר

בהובלתה של רחל רייצ'ל שחר וצוות משרדה כמו גם עורכי דין מומחים בטיפול ובייעוץ בנושאי צוואות וירושות מורכבים וניהול משא ומתן בתיקי צוואות בארץ ובחו"ל.

למשרד וניסיון רב בהכנת הסכמי עיזבון עם היבטי משפט בינלאומי בעיקר ירושות בארצות הברית וגרמניה עם נכסי נדלן בישראל ובעולם.  עולם דיני הצוואות כורך בחובו התמחות מיוחדת בדיני משפחה על כל גווניהם  המשרד מייצג אנשי הייטק ובעלי עסקים מהשורה הראשונה  תוך שילוב יועצים מתוך תחום הקניין הרוחני. כמו כן אנו מייצגים בעלי חברות, בעיקר חברות המונפקות בבורסה הישראלית ובלונדון, בעריכת צוואות בינלאומיות ובהעברת הון משפחתי באופן מסודר ותוך הגנה מקסימלית על זכויותיהם. צוות עורכי הדין לענייני צוואות וירושות במשרד פועל בכל תיק בגישה המאפשרת מיצוי מלא של זכויות הלקוחות, גישה אשר הוכיחה עצמה בהישגים יוצאי דופן של המשרד שבהם אנו גאים.

בהובלתה של רחל רייצ'ל שחר וצוות משרדה כמו גם עורכי דין מומחים בטיפול ובייעוץ בנושאי צוואות וירושות מורכבים וניהול משא ומתן בתיקי צוואות בארץ ובחו"ל.

עו

עריכת צוואה לבעלי נכסים בחו"ל – מה חשוב לדעת?

במאמר זה נבחן מהי המשמעות של החזקת נכסים בחו"ל, כיצד ניתן להבטיח את הורשתם ליקרים לנו לאחר לכתנו, ומה חשוב לבדוק עת שמחזיקים נכס במדינה זרה כאשר מבקשים לערוך צוואה.

מה מניע אנשים לרכוש נכסים בחו"ל ומדוע חשוב לבחון אותם בעריכת צוואה?

יש הרבה סיבות בגינן אנשים נוהגים להחזיק בנכסים במדינות אחרות שאינן ישראל. ישנם כאלו שבקתת הנופש שלהם שוכנת על מי אגם אירופי כזה או אחר, אחרים שמוצאים את עולם העסקים של מדינה זרה רווחי ובעל פוטנציאל, וכאלו שהטבות המס של מדינות זרות מיטיבות עימם יותר מאשר בישראל. השקעות בפרויקטים שונים של נדל"ן גם הן מובילות ישראלים רבים לרכישת נכסים בחו"ל והסיבות עוד רבות.

למרות זאת, רבים מאותם משקיעים, נופשים או אנשי עסקים אינם מודעים לחשיבותה של עריכת צוואה מתאימה כאשר מחזיקים נכסים בחו"ל. הם אינם מכירים את דיני הירושה במדינות השונות ומה ניתן לעשות כדי להבטיח שאחרי לכתם, אותם נכסים יישמרו ויועברו לאנשים הנכונים שהם יבחרו.

כתיבת צוואה, מטבע הדברים, היא דבר רגיש. בדרך כלל היא מלווה ברגשות מעורבים כשמצד אחד אחריות גדולה ואולי אף התרגשות לקראת הסדרת הצד המשפטי שבקניין לאחר הפטירה. בצוואה נכתב מה יקבל כל אחד מהיורשים. מהצד השני, לא ניתן להתעלם מתחושת הצער והחשש לקראת הבאות. כולנו בני אדם וכך הוא מנהגו של עולם – ובכל זאת – קשה להתעלם מתחושות אלו. בנוסף, לא תמיד הכל הולך 'חלק'. פעמים רבות מתעוררות מחלוקות בנוגע לירושה בין היורשים.
גם אם מעולם לא נפגשתם בהליך פלילי, ומעולם לא לקחתם חלק בהליך אזרחי, נושא הירושה הוא משותף לכל בני האדם. במוקדם ובמאוחר יהיה על כולנו להיפגש עם הבעיה הזו. כדי לפתור את הבעיה עליכם לגשת אל עורך דין צוואות מומלץ מבעוד מועד ובעזרתו לנסח צוואה שלא תותיר מקום לריבים ומחלוקות על הירושה. עורך דין צוואות וירושות ידע לעזור לכם במשימה המורכבת והחשובה הזו כך שתוכלו להסיר דאגה זו מלבכם.
אנחנו מספקים שירותי עורך דין ירושות וצוואות במרכז הארץ. כך למשל אנו מעניקים שירותי עורך דין צוואות וירושות בפתח תקווה או לחלופין שירותי עורך דין צוואות וירושות בקרית אונו.

יש לכם נכסים בחו"ל, מה עלול לקרות כאשר לא עורכים צוואה מתאימה?

כל מדינה מחזיקה בדיני ירושה שונים, על פיהם נקבע גורלם של נכסים ורכוש הנמצאים בשטחה או שייכים לאזרחיה. בישראל, אם אדם אינו עורך את צוואתו, אחר פטירתו מחולק עיזבונו על פי דין כפי שמפורט בחוק הירושה. במדינות אחרות, עיזבונו של אדם יחולק גם הוא על פי חוקה של המדינה, אלא אם הותיר אחריו צוואה מתאימה. חשוב לזכור, שגם אם ערכתם צוואה ובה התייחסתם לנכסים שנמצאים בחו"ל, ייתכן והיא לא תהיה תקינה על פי דיני הירושה של המדינה הזרה. על כן חשוב לוודא שניתן לקיים את הצוואה הישראלית שלכם כפסק חוץ. אם הצוואה הישראלית שערכתם לא תהיה מוכרת בפני המדינה הזרה, יחולו על הנכסים שלכם דיני הירושה המקומיים וסביר להניח שלא יהיה זה מבוקשכם.

צוואה על נכסים בחו"ל מהו חופש ההורשה בישראל ומה קורה במדינות אחרות?

במדינת ישראל מתקיים 'חופש ההורשה', שנקרא גם 'החופש לצוות'. זהו עיקרון יסוד בדיני הירושה של ישראל, המופיע בסעיף 27 לחוק הירושה. החירות הזו היא זכותו של אדם להוריש או לא להוריש את רכושו על פי בחירותו. כלומר, כל אדם יכול לבחור מה מרכושו יצוות למי שירצה, או את מי ממעגלו הקרוב הוא בוחר לנשל מירושתו.

במדינות אחרות בעולם, בהן לא מתקיים 'חופש ההורשה', דיני ירושה עשויים להיות תחום מורכב ומעורפל, או להיפך – ברור ונוקשה כך שלאדם המבקש לערוך את צוואתו אין יותר מידי אפשרויות דינמיות לעשות כן. להלן מספר דוגמאות ממדינות שונות בעולם שימחישו עבורכם את ההבדל:

  • במדינת צרפת, חלק קבוע מעיזבונו של אדם משוריין לבן או בת הזוג שלו וילדיו. גם אם המצוות ייבחר להוריש את החלק הזה, הוראה זו לא תתקיים.
  • באוסטרליה קובע החוק כי כל רכושו של אדם יועבר לבן או בת הזוג שלו שנותרו בחיים.
  • בבלגיה, חלוקת עיזבונו של אדם נקבעת על פי מספר ילדיו, וחלק קבוע מרכושו מחולק ביניהם שווה בשווה. בנוסף, ישנם זכויות השמורות לבן או בת הזוג של הנפטר.
  • רבע מעיזבונו של אדם בקפריסין שייך באופן אוטומטי לילדיו.
  • בהולנד, חצי מעיזבונו של אדם משוריין לילדיו בלבד ולא בן או בת הזוג ולהוריו של המנוח אין כל חלק מובטח.

חשוב לציין שמלבד אלו, כל מדינה מחזיקה בכללים שונים לעריכת צוואה חוקית. לכן, בבואכם לרכוש נכס במדינה זרה, מומלץ להבין גם מהם דיני הירושה החלים בה והאם יש צורך בניסוח צוואה נפרדת בהתאם לדין המקומי מלבד הצוואה הישראלית. צעד זה יבטיח ניהול פשוט ומהיר יותר של העיזבון לאחר לכתכם, בהתאם לרצונכם האישי.

צוואה על נכסים בחו"ל  שתי שאלות שחשוב לברר עליהן בעת החזקת נכס במדינה זרה:

  1. מהם כללי הירושה החלים על נכסים באותה מדינה?

למניעת מצב של התעלמות מרצון הנפטר וחלוקה על פי דיני הירושה המקומיים.

  1. האם חוקי המדינה מכירים בצוואה ישראלית בעניין נכסים הנמצאים בשטחה?

כל זאת על מנת מנת להבין מהי דרך הפעולה הנכונה להמשך.

כיצד ניתן לקיים צוואה ישראלית בחו"ל?

כדי להוציא לפועל צוואה שנערכה בישראל כאשר חלק מהנכסים בה נמצאים בחו"ל, השלב הראשון יהיה להוציא צו קיום צוואה בארץ בהתאם לחוק. רק לאחר קבלת הצו המקורי והחוקי, ניתן יהיה לתרגם את המסמך לשפת המדינה הזרה בה נמצאים הנכסים. התרגום של הצו מוכרח להיות תרגום נוטריוני ולהכיל אישור אפוסטיל מתאים למדינה הזרה. תרגום נוטריוני ואפוסטיל הוא חלק בלתי נרד מהליך קיום הצוואה ומומלץ לבחור נוטריון שעובד עם מתרגמים מורשים או דובר את השפה הזרה בעצמו. גם את מסמך הצוואה והמסמכים הנלווים שהחזיק הנפטר, ייתכן ויהיה צריך לתרגם בתרגום נוטריוני ולהגיש לרשויות המדינה הזרה. דוגמה למסמך כזה היא תעודת הפטירה של המנוח.

מה קורה עם נכסים בחו"ל כאשר לא נערכה צוואה כלל?

אם ירשתם על פי דין (כלומר לא במסגרת צוואה) נכס שנמצא בחו"ל, השלב הראשון הוא זהה – הוצאת צו קיום ירושה בישראל. לאחר מכן יש לבחון האם ניתן להתייחס לצו זה כ'פסק חוץ' או שקיים צורך להוציא צו ירושה בהתאם לחוק המקומי במדינה בה נמצאים הנכסים. שימו לב – גם אם ניתן להתייחס לצו כ'פסק חוץ', התהליך כולו עד לשלב קבלת הנכס בפועל עלול להיות ארוך ומורכב. לכן מומלץ להתייעץ עם מומחה לדיני ירושה של המדינה הזרה ולבחון את הדרכים לזרז את ההליך.

לסיכום,

החזקה של נכס במדינה זרה היא לא רק השקעה מומלצת או הזדמנות עסקית מבטיחה, אלא מחויבות של ממש, בעיקר למען דור ההמשך שלכם. המלצתי אליכם תהיה לקבל ייעוץ מסודר מעורך דין צוואות וירושות שיוכל להניח את דעתכם ולהסיר מעליכם את החששות בענייני הורשת הנכסים הללו.

 

עורך דין צוואות מתי מומלץ להתייעץ איתו?

כתיבת צוואה, מטבע הדברים, היא דבר רגיש. בדרך כלל היא מלווה ברגשות מעורבים כשמצד אחד אחריות גדולה ואולי אף התרגשות לקראת הסדרת הצד המשפטי שבקניין לאחר הפטירה. בצוואה נכתב מה יקבל כל אחד מהיורשים. מהצד השני, לא ניתן להתעלם מתחושת הצער והחשש לקראת הבאות. כולנו בני אדם וכך הוא מנהגו של עולם – ובכל זאת – קשה להתעלם מתחושות אלו. בנוסף, לא תמיד הכל הולך 'חלק'. פעמים רבות מתעוררות מחלוקות בנוגע לירושה בין היורשים.
גם אם מעולם לא נפגשתם בהליך פלילי, ומעולם לא לקחתם חלק בהליך אזרחי, נושא הירושה הוא משותף לכל בני האדם. במוקדם ובמאוחר יהיה על כולנו להיפגש עם הבעיה הזו. כדי לפתור את הבעיה עליכם לגשת לעורך דין צוואות מומלץ מבעוד מועד ובעזרתו לנסח צוואה שלא תותיר מקום לריבים ומחלוקות על הירושה. עורך דין צוואות וירושות ידע לעזור לכם במשימה המורכבת והחשובה הזו כך שתוכלו להסיר דאגה זו מלבכם.
אנחנו מספקים שירותי עורך דין ירושות וצוואות במרכז הארץ. כך למשל אנו מעניקים שירותי עורך דין צוואות וירושות בפתח תקווה או לחלופין שירותי עורך דין צוואות וירושות בקרית אונו.

עורך דין צוואות וירושות

עורך הדין ששכרתם את שירותיו יעזור לכם לנסח את הצוואה שלכם בה תורו לבני משפחתכם מה לעשות עם ממונכם ועם גופכם לאחר הפטירה. צוואות וירושות הן תחום משפטי לכל דבר ועניין וכדאי מאוד לפנות לעורך דין צוואות מומלץ שמבין בתחום וידאג לאינטרסים שלכם בצורה הכי טובה שרק שאפשר.
תפקיד עורך הדין הוא לסייע בניסוח מוצלח ומשפטי של הצוואה, כאמור, אך יש לזכור שלא תמיד מספיק הנפטר להכין צוואה מבעוד מועד. במקרים כאלו, עורך הדין יסייע ללקוח שלו להביא בפני בית המשפט את העובדות שתומכות בו כדי שיוכל לזכות בחלקו בירושה.
ככלל, במשפט הישראלי מהווה הצוואה מקור משפטי מכריע שגובר על טענות אחרות. כך, הבטחות בעל פה שהובטחו לצד שלישי לא יזכו לתוקף משפטי מול צוואה תקפה שכנגדן. יש לזכור שצוואות ניתן לשנות כמה פעמים שירצה המצווה עד פטירתו.
עם זאת, לנוכח רגישות העניין ולעיתים אף בשל החשש מפטירה קרובה, מומלץ לנסח מראש את הצוואה באופן שאתם רואים בו סופי באותו הרגע. כך יימנע מצב בו מתקבל נוסח חלקי ולא ממצה שזוכה לתוקף משפטי לאחר מכן. במקרים אלו ועוד עומד עורך דין ירושות וצוואות במרכז העניינים והוא ישתמש בידע שצבר כדי לדאוג לכם.
בגלל הרגישות הגדולה שבתחום המשפטי הזה והקשיים היחודיים שהוא נושא עימו, מומלץ להיזקק לשירותיו של עורך דין שמעניק שירותים דווקא באזור מגוריכם כך שיהיה זמין יותר לסיוע בפתרון בעיות פתאומיות שעלולות לצוץ במשך ההליך. עורך דין צוואות וירושות בפתח תקווה יסייע לתושבי הסביבה הקרובה בעוד עורך דין צוואות וירושות בקרית אונו יכול לתת מענה טוב יותר לתושבי האזור בו הוא עובד.

הורדת צוואה לדוגמא >>>

 

על מה עברנו במאמר זה
Recommended Firm Logo
עו
לקבלת ייעוץ פרטני דיסקרטי - השאירו פרטים, או חייגו למספר:
03-7949755
Picture of עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר
עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר

עו"ד למשפחה לירושה צוואות ולענייני גירושין, עומדת בראש משרד עו"ד שחר הנחשב לאחד ממשרדי הבוטיק בצמרת משרדי עורכי הדין בישראל. המשרד שנוסד על ידה צמח והתפתח וכיום מעניק מגוון שירותים ובהם: דיני משפחה וירושות, ידועים בציבור, אפוטרופסות, ייפוי כוח מתקדם והסכמי ממון.

המשרד משתף פעולה עם צוות יועצים חיצוניים בתחום הכלכלה והאקטואריה על מנת להעניק שירות של מעטפת מלאה. עו"ד רחל שחר, הנחשבת לאוטוריטה בתחום דיני משפחה וירושה ניהלה מאז הסמכתה מאות תיקים סבוכים בתחום דיני המשפחה והירושה תוך ניסיון ראשון במעלה להביא את הצדדים לפתרונות ללא הגעה לכתליי בית המשפט.