ייפוי כוח מתמשך-מהו והאם כל עורך דין יכול לעשות, מתי עושים ומה המחיר? | המדריך המלא על כל זכות המגיעה לכם | כל השאלות וכל התשובות

מסמך ייפוי כח מתמשך הפך היום להיות מוצר חובה בכל בית וכיום ניתן לעשות אותו אצל עורכי דין רבים במחיר מוזל.

עו"ד לענייני ירושה רחל שחר

על פי תיקון 18 לחוק האפוטרופסות אלו הם האנשים אשר יכולים לעשות לעצמם ייפוי כח מתמשך:

האפוטרופוס הכללי מפעיל מרכז מידע בנושא מענה לשאלות כלליות בנושא ייפוי כוח מתמשך. אם ברצונכם בייעוץ על ידי עורך דין לייפוי כח מתמשך ניתן לפנות לטלפון 03-7949755 בימים א-ה 08:00-16:00. טלפונים של האפטורופוס הכללי הם:
 מחוז ירושלים – 073-3927021/2/3
מחוז תל אביב – 073-3923333
מחוז חיפה – 073-3921060
מחוז באר שבע – 073-3922300
ייפוי כח מתמשך הינו כלי חשוב לתכנון הזקנה אל תהססו וצרו קשר עוד היום עם עורך דין
נשמח לסייע בכל שאלה 03-7949755

לשם כך יש להגדיר "ייפוי כוח מתמשך" ולערוך אותו עם עורך דין בעל הסמכה לעריכת ייפוי כח מתמשך.

אדם מעל גיל 18 רשאי למנות לעצמו מיופה כוח, שיוכל לקבל עבורו החלטות אם לא יוכל עוד לעשות זאת בעצמו

ייפוי הכוח המתמשך ייכנס לתוקף כאשר האדם חדל להבין בעניין שלגביו ניתן ייפוי הכוח.

צריכים לערוך ייפוי כוח מתמשך אנחנו כאן לכל שאלה 03-7949755

  • במסגרת ייפוי הכוח המתמשך יכול אותו אדם לקבוע מראש הוראות למיופה הכוח כיצד לנהוג ואלו החלטות לקבל והוא יכול גם להשאיר למיופה הכוח את שיקול הדעת המלא בקבלת ההחלטות
  • ייפוי הכח המתמשך יכול להיות חלקי כך ניתן לקבוע כי ייפוי הכוח המתמשך יהיה תקף גם למצב שבו האדם יאבד את כשרותו המשפטית, כך שבעניינים הספציפיים שהוגדרו בייפוי הכוח כניסת מיופה הכוח לתפקידו תוכל להיעשות במקום מינוי אפוטרופוס.

תיקון 18 לחוק נתן לראשונה בישראל לכל אדם את האפשרות לכל אדם בגיר (מעל גיל 18) המבין את משמעותו של יפוי הכוח ותוצאותיו, לקבוע כיצד ועל ידי מי יטופלו ענייניו בעתיד כאשר לא יוכל לטפל בהם בעצמו, למשל עקב מחלת זיקנה (כמו דמנציה), מוגבלות נפשית וכיו"ב.

מהי מטרת עריכת ייפוי כח מתמשך ומהי עלות ייפוי כח מתמשך?

מטרת ייפוי הכוח המתמשך היא לאפשר לאדם להפקיד את קבלת ההחלטות בעניינו בידי אדם אחד או יותר, אנשים אלה מכונים מיופי הכוח,  שהוא סומך עליהם. למידע מפורט על סמכויות מיופה הכוח והתנאים שחלים עליו ראו מיופה כוח לייפוי כוח מתמשך.
ייפוי כוח מתמשך יכול להיות בעניינים אישיים כגון השכרת בתים, ניהול עניינים שוטף, החלטות לאיזה בית אבות להיכנס אם בכלל,  (כולל רפואיים) ובענייני רכוש, בכולם או בחלקם. כניסתו לתוקף של ייפוי הכוח רלוונטית רק לתחומים שצוינו בו במפורש. אם לא צויינו התחומים הרלבנטיים שבהם יפעל מיופה הכוח מדובר יהיה בתקלה משפטית שלא תאפשר למיופה הכוח לתפקד כדבעי.
מהי מטרת עריכת ייפוי כח מתמשך ומהי עלות ייפוי כח מתמשך

למה יכול להתייחס ייפוי כח מתמשך ומה המחיר?

ייפוי כוח מתמשך בעניינים אישיים מתייחס כאמור לענייני הרווחה היומיומיים של האדם כמו השאלה היכן יגור מי יארח לו לחברה האם יגור בדירת קרע או על מה יבוזבז כספו. כך גם אם אדם תורם מדי חודש כספים לעמותה מסיימת והוא רוצה שימשיכו לתרום בעבורו סכומים אלה אזיי עליו להורות על כך למיופה הכוח בייפוי הכח המתמשך.
 עניינים אישיים יכולים להתייחס גם לעניינים רפואיים, אך ניתן לערוך ייפוי כוח מתמשך שמתייחס לעניינים הבריאותיים בלבד. למידע נוסף ראו ייפוי כוח לטיפול רפואי.
האדם אשר עורך את הייפוי כח המתמשך יכול להורות מראש למיופה הכוח איזה החלטות לקבל וגם את תוכן ההחלטות עצמן או שהוא יכול להשאיר את שיקול הדעת לנושא ההחלטות למיופה הכוח.
ייפוי כח מתמשך בעניינים אישיים
מחירו של ייפוי כח מתמשך נע בין 3,500-7,000 ש"ח והכל תלוי במורכבות ייפוי הכוח המתמשך. לכן התושבה כמה עולה ייפוי כח מתמשך התשובה היא תלוי על כמה דברים מתפרס ייפוי הכוח המתמשך. למחירון ייפוי כוח מתמשך לחץ כאן
ייפוי כח מתמשך מחיר

דוגמאות לקבלת החלטות בייפוי כוח מתמשך

  • עורך ייפוי הכוח המתמשך יכול להחליט מי יהיה הרופא המטפל שלו וממש לנקוב שם של רופא ספציפי.
  • עורך ייפוי הכוח יכול לקבוע כי הוא מסרב להיות מועבר לבית אבות וכי הוא דורש להישאר אך ורק בביתו והעברתו לבית אבות או לכל מסגרת חוץ ביתית תהיה בנסיבות ספציפיות שהוא יגדיר מראש.
  • במסגרת עריכת ייפוי הכוח המתמשך כי מיופה הכוח ימכור או ישכיר את ביתו או לתת הנחיות להשקיעענייניו האישיים שמקום מגוריו בעתיד יהיה ביתו, וכי המעבר לסידור חוץ ביתי ייעשה בנסיבות מסוימות בלבד.
  • עורך ייפוי הכוח יכול לקבוע במסגרת הטיפול בענייניו הרכושיים כי מיופה הכוח ימכור או ישכיר את ביתו בנסיבות מסוימות או להנחותו להשקיע את כספיו בדרך מסוימת.
  • לא ניתן להכריח אדם להיות מיופה כח. עליו להסכים לכך ועליו לחתום כי הוא מסכים לכך.
  • לטעמי מומלץ מאוד למנות מספר מיופי כוח וככה לפצל את קבלת ההחלטות בין כמה ילדים או אנשים שחשובים לנו.
  • ניתן להחליט על מינוי מיופה כוח חליפי למקרה שמיופה הכוח הראשון לא ירצה או לא יוכל לפעול.
  • ניתן ובהחלט גם צריך לקבוע אם מיופי הכוח יפעלו במשותף או בנפרד, מהו היקף הסמכויות והאחריות של כל אחד מהם וכן בידי מי תהיה ההכרעה במקרה של מחלוקת כלשהי ביניהם.
  • על מיופה הכוח לפעול על פי הנחיות האדם שערך את ייפוי הכוח, אך אם ההנחיה בלתי אפשרית לביצוע, בלתי חוקית או שביצועה עשוי לפגוע בצורה חמורה באדם – אסור למיופה הכוח לפעול לפיה, והוא רשאי לפנות לבית המשפט כדי לקבל הוראות.
  • מי שעורך את ייפוי הכוח רשאי לקבוע סדרת אנשים שיהיו מיודעים בכל נושא קבלת ההחלטות ויקבלו מידע און ליין או דיווחים ממיופה הכוח על החלטות שקיבל ולמעשה יבצעו בקרה על החלטותיו.

מי זכאי לערוך מסמך ייפוי כח מתמשך? כולנו זכאים

כל אדם שחשוב לו להחליט מה יעלה בגורלו כשלא יוכל להחליט יותר צריך לערוך ייפוי כח מתמשך. הזכאות לעריכת ייפוי כח מתמשך מותנית בכך שאותו אדם מבין מהי המשמעות של מתן ייפוי כוח מתמשך, מהן מטרותיו ומהן תוצאותיו. מובן שגם אדם עם מוגבלות זכאי ויכול לערוך ייפוי כח מתמשך ויש לסייע לו עם המוגבלות.

עניינים שצריכים או ניתנים להיכלל במסמך ייפוי הכוח המתמשך

בייפוי הכוח יפרט האדם באיזה עניין מוסמך מיופה הכוח לפעול בשמו האם רק בעניינים רכושיים האם בעניינים אישיים לא כולל עניינים רפואיים או שמא גם עניינים רפואיים).

בנוסף, יכול האדם לכלול הנחיות מקדימות לזמן שייפוי הכוח ייכנס לתוקף ולעניין פקיעתו.

אדם יכול לקבוע רשאי לקבוע בייפוי הכוח הוראות לעניין פקיעת תוקפו של ייפוי הכוח, לרבות מועד פקיעתו, אפילו אם לא הופעל עדיין.

אדם יכול להורות כי ייפוי הכוח המתמשך הוא לתקופה של 10 שנים או כל תקופה אחרת שנים שלאחריהן הוא אינו בתוקף עוד.
האדם הממנה רשאי לציין בייפוי הכוח המתמשך אדם אחד או יותר (שמכונה "אדם מיודע"), שיהיה על מיופה הכוח לדווח להם על החלטות או פעולות בנושאים המנויים בייפוי הכוח, והוא רשאי לקבוע כי מיופה הכוח ידווח על פעולותיו לאפוטרופוס הכללי.
לא ניתן לבחור לדיווח כזה אדם שהוא קרוב משפחה של מיופה הכוח, אלא אם כן מיופה הכוח הוא קרוב משפחה של האדם הממנה.
"אדם מיודע" רשאי לדרוש ממיופה הכוח מידע על החלטות שקיבל ופעולות שביצע בנושאים המנויים בייפוי הכוח.
יש פעולות שחייבות להיכלל במפורש בייפוי הכוח המתמשך, יש פעולות שאפילו אם יוזכרו יחייבו אישור בית משפט כדי לממשן, ויש פעולות שגם אם יוזכרו בייפוי הכוח לא ניתן יהיה לממשן.
קיים ייפוי כוח לצרכים רפואיים בלבד ראו ייפוי כוח לטיפול רפואי.
ייפוי כח מתמשך לאיזה תקופה

תהליך מימוש הזכות לעריכת מסמך ייפוי כח מתמשך באמצעות עורך דין שקיבל הסמכה לכך

יש לערוך את ייפוי הכוח על גבי טפסים מיוחדים ולחתום עליהם בפני עורך דין שעבר הכשרה מיוחדת, ושאין לו עניין אישי בייפוי הכוח. לרשימת עורכי הדין המוסמכים לחתום על ייפוי כוח מתמשך.

לאחר עריכת ייפוי הכוח יש להפקידו במשרדי האפוטרופוס הכללי.

  • לקבלת מידע מפורט על הליך עריכת ייפוי הכוח המתמשך והפקדתו, ראו עריכת ייפוי כוח מתמשך והפקדתו.
  • למידע מפורט על ייפוי כוח רפואי בלבד ראו ייפוי כוח לטיפול רפואי.

מתי מסמך ייפוי כוח מתמשך נכנס לתוקף ומה משמעות כניסה לתוקף של ייפוי כוח מתמשך

תנאים לכניסה לתוקף:

  • הכניסה לתוקף של ייפוי כוח מתמשך תהיה במועד שבו האדם הממנה לא יהיה עוד מסוגל להבין בדבר אשר לשמו ניתן ייפוי הכוח. לשם כך יש להזמין פסיכיאטר על מנת שיתן חוות דעת שהאדם אינו כשיר יותר. יחד עם זאת האדם אשר עורך ייפוי כוח מתמשך יכול בהחלט להחליט כי החלטה על על כניסת ייפוי כוח לתוקף תיעשה ללא חוות דעת רפואית אלא רק על ידי בני משפחה שיוגדרו על ידו מראש.

יחד עם זאת ברירת המחדל היא שאם האדם אשר  ערך את ייפוי הכוח המתמשך לא התייחס לכך במפורש בייפוי הכוח המתמשך, אזי התנאי לכניסה לתוקף של ייפוי הכוח המתמשך תהיה שעורך ייפוי הכוח אינו מסוגל להבין באותו עניין ולמעשה מצבו הקוגניטיבי אינו מאפשר לו לקבל החלטות.

היכן ניתן לקבל מידע על ייפוי כח מתמשך?

האפוטרופוס הכללי מפעיל מרכז מידע בנושא מענה לשאלות כלליות בנושא ייפוי כוח מתמשך. אם ברצונכם בייעוץ על ידי עורך דין לייפוי כח מתמשך ניתן לפנות לטלפון 03-7949755 בימים א-ה 08:00-16:00. טלפונים של האפטורופס הכללי הם:
 מחוז ירושלים – 073-3927021/2/3
מחוז תל אביב – 073-3923333
מחוז חיפה – 073-3921060
מחוז באר שבע – 073-3922300

כמה עולה ייפוי כח מתמשך?

ייפוי כח מתמשך ייעשה רק אצל עורך דין אשר עבר הסמכה מיוחדת לכך. מחירו נע בין 3,500 שקלים ומעלה תךוי ברמת מורכבותו

האם חייבים להפקיד ייפוי כוח מתמשך?

     הפקדת ייפוי הכוח המתמשך אצל האפוטרופוס הכללי
הפקדת ייפוי הכוח המתמשך אצל האפוטרופוס הכללי היא תנאי לתוקפו.
ההפקדה תיעשה באופן מקוון על ידי עורך הדין שערך את ייפוי הכוח המתמשך או  בהתייצבותך במשרדי האפוטרופוס הכללי תוך הזדהות עם תעודה מזהה עדכנית (תעודת זהות או עם דרכון במקרה ואתה תושב חוץ) ומסירה אישית של העותק המקורי.
בשתי אפשרויות ההפקדה יש להמציא עותק מקורי של ייפוי הכוח המתמשך למשרדי האפוטרופוס הכללי תוך 14 יום ממועד ההפקדה המקוונת ע"י עוה"ד. ההמצאה יכולה להיעשות בדואר רשום או כאמור, בהתייצבותך במשרדי האפוטרופוס הכללי.
האפוטרופוס הכללי ישלח לעוה"ד ואליך הודעה ראשונה המאשרת את קבלת ייפוי הכוח המתמשך, והודעה נוספת על אישור ההפקדה או דחייתה לאחר עריכת הבדיקות הנדרשות לפי החוק.

על מה עברנו במאמר זה

עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר
עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר

עו"ד למשפחה לירושה צוואות ולענייני גירושין, עומדת בראש משרד עו"ד שחר הנחשב לאחד ממשרדי הבוטיק בצמרת משרדי עורכי הדין בישראל. המשרד שנוסד על ידה צמח והתפתח וכיום מעניק מגוון שירותים ובהם: דיני משפחה וירושות, ידועים בציבור, אפוטרופסות, ייפוי כוח מתקדם והסכמי ממון.

המשרד משתף פעולה עם צוות יועצים חיצוניים בתחום הכלכלה והאקטואריה על מנת להעניק שירות של מעטפת מלאה. עו"ד רחל שחר, הנחשבת לאוטוריטה בתחום דיני משפחה וירושה ניהלה מאז הסמכתה מאות תיקים סבוכים בתחום דיני המשפחה והירושה תוך ניסיון ראשון במעלה להביא את הצדדים לפתרונות ללא הגעה לכתליי בית המשפט.