מתי צוואה לא תקפה? מדריך על כל זכות| עו"ד רחל שחר מומחית דיני משפחה וירושה

עו

מתי צוואה לא תקפה?

צוואה היא אחד מהמסמכים החשובים ביותר שעל אדם לדאוג להם במהלך חייו, אם ברצונו לדאוג זכותו להחליט כיצד רכושו יחולק גם לאחר לכתו. חוק הירושה מגדיר כיצד צריכה להיערך צוואה ומהם התנאים שאם לא תעמוד בהם – תבוטל. כפי שמיד נראה, ישנן סיבות מהותיות וסיבות בירוקרטיות בגינן עלולה להיפסל צוואה. במאמר זה נבין מהם אותן סיבות בעבור כל סוג של צוואה, מה משפיע על החלטת בית המשפט בעניין תוקף הצוואה, ומה תפקידו של עורך דין צוואות וירושות במקרים כאלו.

סוגי צוואות

כדי להבין את הנסיבות לפסילתה של צוואה, צריך להכיר את ארבעת סוגי הצוואות המותרות עפ"י חוק הירושה, וזאת מכיוון שכל אחת מהן יכולה להיפסל בדרך אחרת. החוק קובע ארבע דרכים באמצעותן אדם יכול להותיר אחריו צוואה חוקית: צוואה בעדים, צוואה בכתב יד, צוואה בעל פה וצוואה בפני רשות.

 

צוואה בעדים היא הסוג המוכר והנפוץ ביותר של צוואות, המחייב את המצוות לקרוא ולחתום על מסמך הצוואה בנוכחות שני עדים בלתי תלויים, המחויבים גם הם לחתום במקום המיועד לכך על המסמך. זהו למעשה רכיב היסוד של צוואה מסוג זה.

צוואה בכתב יד היא מסמך שמוכרח להיות כתוב בכתב היד של המצוות, כשהכתב ברור וקריא לכל, מכאן שצוואה זו אינה יכולה להיות מודפסת. זהו גם רכיב היסוד של צוואה מסוג זה. צוואה זו מחייבת פירוט מירבי אודות היורשים והנכסים המחולקים ביניהם, על מנת למנוע ספקות ואי בהירויות. כמו כן, מצוות בצוואה כזו מוכרח להקפיד על כללי ניסוי ועימוד כמו שימוש בלשון ציווי, חתימות במיקומים שונים וציון תאריך בכל עמוד של המסמך.

צוואה בעל פה מחייבת את המצוות להימצא בסיטואציה בה הוא חש שהוא עומד למות, כיוון שאחרת הוא יכול לערוך צוואה ראויה וטובה יותר. מרכיב היסוד בצוואה מסוג זה היא שמילותיו של המצוות יאמרו בפני שני עדים הדוברים את שפתו.

צוואה בפני רשות ניתנת לביצוע מול שופט, רשם, נוטריון או חבר בית דין רבני (כאשר כל אלו מוסמכים לתפקיד) ורכיב היסוד שלה הוא עצם הצגתה לבעל הסמכות, ע"י המצווה עצמו.

 

הסיבה לכך שחשוב להכיר את מרכיבי היסוד בכל סוג צוואה מגולמת בסעיף 25 לחוק הירושה שקובע כי: "התקיימו מרכיבי היסוד בצוואה, ולא היה לבית המשפט ספק כי היא משקפת את רצונו החופשי והאמיתי של המצווה, רשאי הוא, בהחלטה מנומקת, לקיימה אם אף נפל פגם". על פגמים בצוואה ורצונו החופשי של המצווה נרחיב בהמשך המאמר.

איך נפסלת צוואה בעדים?

ניתן לנסות לפסול צוואה בעדים אם לא מתקיימים התנאים שהחוק מגדיר שעליהם להתקיים למשל:

  • אם הצוואה מוצגת בפני עד אחד בלבד ולא שניים.
  • אם המצווה לא מצהיר בפני העדים שזו צוואתו.
  • כאשר עולה חשד שלא המצווה הוא זה שחתם על הצוואה
  • אם יש פגם בחתימתם של העדים או חוסר התאמה בין החתימות על המקור וההעתק.
  • כאשר אחד העדים הוא אחד היורשים עפ"י הצוואה.

 

חשוב לציין כי הצוואה לא מתבטלת באופן אוטומטי אם אחד התנאים לא מתממש, והיא אפילו יכולה להיות תקפה ללא עמידה בתנאים האלו. בית המשפט מחזיק בסמכות לקבוע את תוקפה של הצוואה ובמידת הצורך לבטל סעיפים ספציפיים העלולים לפסול אותה. למשל, במקרה בו אחד העדים הוא אחד היורשים, ניתן יהיה לממש את הצוואה אם בית המשפט יחליט להסיר את הסעיפים הרלוונטיים לזכייה של אותו יורש.

איך נפסלת צוואה בכתב יד?

כפי שציינו קודם, ישנם מספר תנאים ההופכים צוואה מסוג זה לתקפה. היעדרות או פגיעה בתנאים אלו יכולה להיראות כך:

  • הצוואה חסרה את חתימתו של המצווה.
  • הצוואה כתובה בכתב ידו של מישהו שאינו המצווה.
  • חלה טעות שתאריך המצוין על המסמך.
  • כתב היד של המצווה אינו קריא.
  • מכתבו של המצווה קושי להבין אילו נכסים הוא מוריש ולמי מיורשיו.

 

כמו במקרה של צוואה בעדים, היעדרותם של כלל התנאים תוביל לאפשרות של ביטול הצוואה, אך גם כאן ניתן מקום לשיקול דעתו של בית המשפט, והוא עשוי להחליט שהמסמך תקף על אף שנעדרים חלק מהתנאים.

איך נפסלת צוואה בעל פה?

על אף העובדה שזהו הסוג הפחות שכיח של צוואות, כדאי לדעת שצוואות אלה מועדות לביטול ולהיפסל במקרים מסוימים. למשל:

  • אם לא ניתן להוכיח שהמצווה חש שהוא עומד למות בעת שאמר את דברי צוואתו.
  • אם המצווה נותר בחיים לאחר 30 ימים מהיום בו נתן את צוואתו בעל פה.
  • אם העדים לא העלו את דבריו של המצווה על הכתב וחתמו על המסמך.
  • אם העדים בפניהם אמר המצווה את דבריו, לא דברו את השפה.

איך נפסלת צוואה בפני רשות?

ישנם מקרים בהם צוואה בפני רשות נערכת בצורה שגויה ועל כן עלולה להיחשב כפסולה. למשל:

  • אם הנוטריון בו בחר המצווה אינו מוסמך להוות רשות עפ"י חוק.
  • אם הצוואה הועברה לנוטריון בעל פה, והוא לא העלה אותה על הכתב.
  • אם הנוטריון לא קרא שנית את הצוואה באוזני המצווה והחתים אותו על התצהיר.

תוקף של צוואה – מתי הוא מתחיל ומתי נגמר?

לפני שנפרט בהרחבה על מקרים בהם צוואה אינה נחשבת תקפה, חשוב להבין שאף צוואה אינה בעלת תוקף למימוש כל עוד לא הוצא בעבורה צו קיום צוואה. כלומר, גם אם הצוואה עומדת בכל התנאים ומכילה את רכיב היסוד המתאים לסוגה, לא ניתן לעשות איתה דבר עד שלא מוצא מולה צו קיום צוואה המאפשר את תחילת מימוש סעיפיה.

 

מקרה שכיח שבו צוואה יוצאת מתוקפה היא כאשר נערכת צוואה מאוחרת, מעודכנת יותר, וזו תקינה וחוקית. כל עוד המצווה לא ביטל את צוואתו, היא נחשבת תקפה. במקרה שהמצווה עורך צוואה חדשה, זו מבטלת אוטומטית את הישנה יותר. חשוב לדעת שביטול צוואה חייב להתבצע באותה הדרך בה היא נערכה. למשל, מצווה שכתב את צוואתו בכתב יד, יצטרך לבטל אותה באותה תצורה: להשמיד אותה ואת כל עותקיה ולהצהיר בכתב על ביטולה.

 

סיבה נפוצה נוספת לערעור על תוקפה של צוואה, היא חוסר כשירותו של המצווה לצוות. אדם שאינו כשיר לצוות, גם אם יערוך את צוואתו עפ"י כלל התנאים של חוק הירושה, צוואתו לא תהיה תקפה. כך למשל, קטינים, פסולי דין, אנשים שהוכח כי לא היו צלולים עת עריכת צוואתם, כאלו שמובאות חוות דעת פסיכיאטריות או גריאטריות לחוסר כשירותם – כל אלו אינם יכולים לערוך צוואה תקנית, ואם ערכו אחת, זו תהא פסולה. כדאי לדעת כי בניגוד למה שנהוג לחשוב, גיל מבוגר אינו עדות לחוסר כשירות של אדם לערוך את צוואתו. עם זאת, אדם מבוגר המבקש לערוך צוואה ורוצה להבטיח את תוקפה, מומלץ שיצרף לתהליך העריכה חוות דעת מתאימה שתוכיח כי הינו אכן כשיר לציווי.

הורשת בית לחתול שלך? הצוואה שלך לא תקפה

חוק הירושה קובע שהיחידים שיכולים להיחשב יורשים הם בני אדם או תאגידים. כלומר, כל צוואה שמוצג בה דבר אחר כיורש (לרוב מדובר על בעלי חיים), אינה תקפה. כך גם צוואה שלא מכילה כלל יורשים מוגדרים או צוואה "לטובת הציבור". עם זאת, יד דרך להבטיח שבעלי החיים או המטרות שלכם נשמרים ומקודמים גם לאחר לכתכם, וזהו הקדש, על כך במאמר נפרד.

מהי השפעה בלתי הוגנת?

השפעה בלתי הוגנת היא פגם בצוואה שאם ניתן להוכיח אותו, הוא פוסל אותה. הכוונה במושג זה היא שהמצווה עורך את צוואתו בניגוד לרצונו, כמו גם את תוכנה, תוך שמופעל עליו לחץ מצד גורם אחר. דוגמה נפוצה להשפעה בלתי הוגנת היא סחיטה באיומים או ניצול של תלות המצווה במפעיל הלחץ כדי שיוריש לו נכסים. במקרים רבים בהם אחד היורשים זוכה עפ"י הצוואה לחלק גדול יותר מהאחרים (נפוץ בקרב אחים), ישנם סיכויים גבוהים שתיבחן השפעה בלתי הוגנת. זו יכולה להתרחש גם באמצעות תחבולה, כפייה, הסתה נגד יורשים פוטנציאליים אחרים, וכיוצא באלו.

מעורבות בעריכת הצוואה – מדוע היא מבטלת את הצוואה?

כאשר אחד היורשים בצוואה חשוד במעורבות בתהליך העריכה שלה, זוהי עילה לפסילת צוואה. המעורבות הזו יכולה להופיע בכל שלב של עריכת הצוואה, אחד מהם או כולם יחד. למשל:

  • נוכחות של הזוכה במעמד העריכה או החתימה על הצוואה.
  • שימוש של הזוכה כעד בעת החתימה על הצוואה.
  • בחירה של עורך דין לענייני ירושה בהנחייתו של הזוכה.
  • כתיבה של הצוואה עפ"י הכתבה של הזוכה.
  • סיוע של הזוכה בניסוח סעיפי הצוואה.

ועוד.

כפי שניתן להבין, מקרים כאלו ודומים להם עלולים לבטא השפעה בלתי הוגנת של הזוכה על המצווה, כך שלא רצונו החופשי של המצווה הוא המבוטא בצוואה, ועל כן יש לפסול אותה. דוגמה לכך היא מקרה שבו המצווה נתון לאיומים מצידו של הזוכה, והנוכחות שלו הזוכה במעמד החתימה מאיימת על המצווה ומכריחה אותו לחתום על צוואה שמורישה נכסים לגורם המאיים.

למרות האמור לעיל, ישנם מקרים בהם מעורבותו של זוכה בעריכת הצוואה לא תיחשב להשפעה בלתי הוגנת, וההחלטה נתונה לשיקול דעתו של בית המשפט. למשל, אם בן להורה מבוגר מסייע לו לשלם את הוצאות עריכת הצוואה ע"י נוטריון, אין הדבר נחשב דווקא למעורבות פסולה בתהליך.

כיצד משפיע רצון המצוות על ביטול הצוואה?

למרות שניתן לשער שבית המשפט יעדיף את טובת החיים על המתים, המציאות היא דווקא הפוכה. אחד העקרונות המרכזיים סביבם מתנהל נושא הירושות בארץ הוא רצונו החופשי של המצווה. קריטריון זה מנחה את בית המשפט בהחלטות רבות הקשורות לפסילה או אישור של צוואות או סעיפים מתוכן. זו הסיבה העיקרית בגללה אדם נדרש להיות כשיר לעריכת צוואתו ושלא תהיה זו מושפעת באופן בלתי הוגן – כדי שהצוואה תשרת בודאות את רצונו החופשי.

במקרים בהם מוטל ספק בהיותם של סעיפים מסוימים ביטוי לרצונו האמיתי של המצווה, בית המשפט יכול לפסול באופן נקודתי את אותם סעיפים. זוהי למעשה שיטה שמטרתה לכבד ככל הניתן את רצונו הכנה של המצווה כיוון שהיא אינה מבטלת את כל צוואתו, אלא רק את החלקים הבעייתיים בה. גם אם נתן המצווה תנאים לא חוקיים או מוסריים שעל היורשים למלא כדי לזכות בעיזבון, בית המשפט רשאי לבטל את אלו מבלי לבטל את זכייתם של היורשים. על הוראה לא חוקית או מוסרית נרחיב מיד.

מקרים נוספים בהם הצוואה לא תקפה או חוקית

ישנם מספר מקרים נוספים המציבים נסיבות בגינן תיפסל הצוואה או תצא מתוקפה, גם אם נערכה עפ"י רכיבי היסוד כהלכה:

  1. צוואה לא חוקית או לא מוסרית

צוואה לא חוקית היא צוואה שמורה ליורשים לפעול כנגד החוק על מנת לזכות בחלקם בעיזבון. לדוגמה, כדי לזכות בנכס מסוים, המצווה מטיל על הבן שלו לגנוב רכב או להתנקש באדם אחר.

צוואה לא מוסרית היא צוואה שכדי לזכות בחלקו מהירושה, על הזוכה לפעול באופן שאמנם חוקי אך אינו מוסרי, או שהכוונה של המצווה בעריכתה הייתה בלתי מוסרית. לדוגמה: התניית הזכייה של בן בגירושין מאשתו. מקרים כאלו עשויים להשתנות לאורך הזמן כיוון שהצו המוסרי של הציבור גם הוא משתנה עם השנים.

  1. הסכם בין יורשים

אם הגיעו כל היורשים המוזכרים בצוואתו של מוריש, להסכם המסדיר את חלוקת העיזבון בצורה שונה משהופיעה במסמך, החלוקה עפ"י הצוואה המקורית לא תהיה תקפה.

  1. צוואה הדדית

אם נערכה בין בני זוג צוואה הדדית (על כך במאמר אחר), ולאחריה אחד מהם ערך צוואה אחרת, לא מתקיים הכלל של צוואה מאוחרת והצוואה החדשה הנפרדת לא תהיה תקפה.

  1. צוואה בלתי אפשרית

צוואה כזו היא צוואה שמבטיחה דבר שלא יכול להתקיים או מתנה זכייה בתנאי שלא יכול להתקיים. למשל, המצווה מוריש דירה שבבעלותו לילדיו, אך בעת פטירתו, אותה דירה כבר אינה שייכת למצווה. כך גם "צוואה סתומה" שאין ביכולתו של הזוכה לקיים אותה כיוון שאינה ברורה או שכלל לא מובן מי היורשים שהזכיר המצווה.

תפקידו של עורך דין צוואות וירושות

אחרי שפירטנו רבות על מקרים בהם צוואה עלולה להיפסל בשל סיבות שונות, בין אם מהותיות או בירוקרטיות, ניתן בהחלט לקבוע שתפקידו של עורך דין צוואות וירושות הוא חשוב מאין כמותו אם ברצוננו להבטיח את מימוש ההוראות שלנו אחרי לכתנו. ישנם כמה מוקדים בהם מעורבותו של עורך דין ירושות יכולה להוות את המפתח להצלחה. למשל:

  • עריכת צוואה תקינה – עורך דין מנוסה ומקצועי יוכל ללוות אתכם צעד אחר צעד בעריכת צוואה חוקית ותקנית כך שהסיכויים למימוש שלה באופן אחר משהתכוונתם, יפחתו משמעותית.
  • התמודדות עם התנגדות לצוואה – במקרה בו אתם זוכים בירושה ומוצא נגדה צו התנגדות בעילה מאלו שהזכרנו מעלה, עורך דין ירושה יוכל לסייע לכם להמציא ראיות, מסמכים ולטפל בבירוקרטיה (ובייצוג אם יידרש) כדי שאכן תקבלו את חלקכם כפי שמגיע לכם.
  • הגשת התנגדות לצוואה – אם אתם סוברים כי צוואה של קרוב אינה תקפה בשל סיבות כמו השפעה בלתי הוגנת למשל, או שהתבצע נגדכם עוול המגולם בצוואה בעייתית, יש לכם את האפשרות להגיש בעצמכם התנגדות. עם זאת, ההבנה המעמיקה וההיכרות עם החוק ועם תקדימים, מקנים לעורך דין מנוסה את הכוח לעשות זאת עם סיכויי הצלחה גבוהים הרבה יותר.

עזרתו של עורך דין מקצועי עשיה לחסוך מכם משאבים יקרים כמו זמן וכסף ואף למנוע עוגמת נפש, בייחוד בתקופה מורכבת כמו התקוה שלאחר פטירת קרוב משפחה או מישהו שהיה קרוב ללבכם.

על מה עברנו במאמר זה
Recommended Firm Logo
עו
לקבלת ייעוץ פרטני דיסקרטי - השאירו פרטים, או חייגו למספר:
03-7949755
Picture of עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר
עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר

עו"ד למשפחה לירושה צוואות ולענייני גירושין, עומדת בראש משרד עו"ד שחר הנחשב לאחד ממשרדי הבוטיק בצמרת משרדי עורכי הדין בישראל. המשרד שנוסד על ידה צמח והתפתח וכיום מעניק מגוון שירותים ובהם: דיני משפחה וירושות, ידועים בציבור, אפוטרופסות, ייפוי כוח מתקדם והסכמי ממון.

המשרד משתף פעולה עם צוות יועצים חיצוניים בתחום הכלכלה והאקטואריה על מנת להעניק שירות של מעטפת מלאה. עו"ד רחל שחר, הנחשבת לאוטוריטה בתחום דיני משפחה וירושה ניהלה מאז הסמכתה מאות תיקים סבוכים בתחום דיני המשפחה והירושה תוך ניסיון ראשון במעלה להביא את הצדדים לפתרונות ללא הגעה לכתליי בית המשפט.