הסכם ממון וצוואה מה גובר?| המדריך המלא על כל זכות המגיעה לכם | כל השאלות וכל התשובות|2023

צוואה והסכם ממון רחל רייצ'ל שחר

עריכת צוואה והסכם ממון יחד מצריכים התמחות ספציפית בשני התחומים יחד. בהובלתה של רחל רייצ'ל שחר וצוות משרדה כמו גם עורכי דין מומחים בטיפול ובייעוץ בנושאי צוואות וירושות מורכבים וניהול משא ומתן בתיקי צוואות בארץ ובחו"ל.

בהובלתה של רחל רייצ'ל שחר וצוות משרדה כמו גם עורכי דין מומחים בטיפול ובייעוץ בנושאי צוואות וירושות מורכבים וניהול משא ומתן בתיקי צוואות בארץ ובחו"ל.

עו

הסכם ממון וצוואה

מה גובר הסכם ממון או צוואה?

צוואה והסכם ממון הם שני מסמכים משפטיים אשר עשויים להשלים זה את זה ולעיתים לסתור זה את זה. צוואה היא מסמך בו מורה אדם מי יהיו יורשיו וכיצד יחולק רכושו ביניהם. הסכם ממון הוא מסמך משפטי הנוצר בין שני בני זוג הקובע כיצד יחולק ביניהם הרכוש במקרה בו הקשר הזוגי ביניהם יפקע, בין אם מחמת פרידה ובין אם מחמת מותו של אחד מבני הזוג.

מכאן , עולים מצבים בהם במקרה בו אחד מבני הזוג נפטר, קיימת סתירה בנוגע לשאלת חלוקת הרכוש, בין ההוראה המצויה בהסכם הממון להוראה המצויה בצוואתו של הנפטר. פסיקת בתי המשפט בישראל מורה כי במקרים כאלה גוברת הוראת הצוואה על הוראת הסכם הממון.

עו"ד רחל שחר מסבירה: מה ההבדל בין הסכם ממון וצוואה?

 

הסכם ממון במקרה של פטירה-אם נערכה צוואה

כאמור, הסכם ממון הוא הסכם אותו יוצרים בני הזוג במטרה לקבוע את חלוקת הרכוש ביניהם במקרה של פטירה. הסכם ממון בה למעשה להתמודד עם הוראת ס' 5 לחוק יחסי ממון בין בני זוג התשל"ג- 1973, אשר קובע ברירת מחדל לפיה במקרה של פקיעת קשר בין בני הזוג, בין מחמת פרידה ובין מחמת פטירתו של אחד מהם, יחולקו הנכסים ביניהם באופן שווה.

לפיכך, בהסכמי ממון רבים קיימת הוראה אשר מתייחסת למה שיקרה במידה ואחד מבני הזוג ימות, לדוגמא, "במקרה בו אמות לפני אשתי, אני מקנה לה במתנה את זכויותיי במחצית הדירה המשותפת". הוראה זו, כאמור לעיל, ככלל אינה יכולה לסתור את צוואתו עורך הסכם הממון. יחד עם זאת כפי שתקראו בהמשך אם המתנה מוקנית עוד בחיים אך נכנסת לתוקף לאחר הפטירה הרי שההוראה תקפה.

הסכם ממון מול צוואה
הסכם ממון מול צוואה

הסכם ממון במקרה של פנסיה

קרנות הפנסיה השייכות לאדם נחשבות כרכוש משותף לו ולבני זוגו על פי חוק יחסי ממון בין בני זוג. לפיכך במקרה בו פוקע הקשר הזוגי בין בני הזוג, בין מחמת פרידה בין מחמת פטירה, מתחלקת קרן הפנסיה באופן שווה בין בני הזוג. על מנת למנוע מצב זה, ניתן לכרות הסכם ממון בין בני הזוג בו הם מייעדים את קרן הפנסיה בשלמותה לבן הזוג אשר לו הייתה שייכת קרן הפנסיה במקור.

כתיבת צוואה והסכם ממון, מטבע הדברים, הם דבר רגיש. בדרך כלל היא מלווה ברגשות מעורבים כשמצד אחד אחריות גדולה ואולי אף התרגשות לקראת הסדרת הצד המשפטי שבקניין, חלילה לעת פרידה או לאחר הפטירה. בצוואה נכתב מה יקבל כל אחד מהיורשים. מהצד השני, לא ניתן להתעלם מתחושת הצער והחשש לקראת הבאות. כולנו בני אדם וכך הוא מנהגו של עולם – ובכל זאת – קשה להתעלם מתחושות אלו. בנוסף, לא תמיד הכל הולך 'חלק'. פעמים רבות מתעוררות מחלוקות בנוגע לירושה בין היורשים.
גם אם מעולם לא נפגשתם בהליך פלילי, ומעולם לא לקחתם חלק בהליך אזרחי, נושא הירושה הוא משותף לכל בני האדם. במוקדם ובמאוחר יהיה על כולנו להיפגש עם הבעיה הזו. כדי לפתור את הבעיה עליכם לגשת אל עורך דין צוואות מומלץ מבעוד מועד ובעזרתו לנסח צוואה שלא תותיר מקום לריבים ומחלוקות על הירושה. עורך דין צוואות וירושות ידע לעזור לכם במשימה המורכבת והחשובה הזו כך שתוכלו להסיר דאגה זו מלבכם.
אנחנו מספקים שירותי עורך דין ירושות וצוואות במרכז הארץ. כך למשל אנו מעניקים שירותי עורך דין צוואות וירושות בפתח תקווה או לחלופין שירותי עורך דין צוואות וירושות בקרית אונו.

הסכם ממון והחוק לחלוקת חסכון פנסיוני

כאשר פוקע קשר זוגי בין בני זוג, מתבצעת חלוקת קרנות הפנסיה שלהם, בשיעור שקבעו בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני, על פי החוק לחלוקת חסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו התשע"ד- 2014. במידה ובני הזוג רוצים להימנע מתחולתו של החוק, ולמעשה להימנע מכך שבית המשפט יחלק את כספי הפנסיה ביניהם, הם יכולים לקבוע ביניהם את דרך חלוקת כספי הפנסיה בהסכם ממון.

האם הסכם ממון יכול לעקוף צוואה?

כפי שציינו לעיל, בפסיקת בתי המשפט נקבע כי במקרה בו קיימת סתירה בין הוראת הסכם ממון להוראת צוואה תגבר הוראת הצוואה. יתירה מכך, על פי ס' 8 לחוק הירושה התשכ"ה- 1965, התנייה שהתנה אדם בחייו על יכולתו להוריש מה מנכסיו בטלה. לפיכך, הוראה בהסכם ממון אינה יכולה לעקוף צוואה. יחד עם זאת כאמור, מתנה בפועל שרק ביצועה לאחר המוות תהיה תקפה לכל דבר ועניין.

כיצד משפיע הסכם ממון על צוואה?

כפי שציינו לעיל, פסיקת בית המשפט קבעה כי במקרה בו קיימת סתירה בין הוראת צוואה והוראת הסכם ממון, תגבר הוראת הצוואה. יחד עם זאת, ייתכנו מקרים חריגים ביותר בהם ניתן יהיה לפרש את צוואתו של הנפטר, תוך התחקות אחר כוונתו והלך רוחו בשעת כתיבתה, לאורו של הסכם הממון אשר נכתב קודם לכן.

מה גובר הסכם ממון או חוק הירושה? מה הדין כאשר אין צוואה?

האם ניתן לשלול את זכותו של אדם  לרשת מכח הסכם הממון?

תמצית ניתן לומר כי הוראות בהסכם ממון שמעניקות רכוש לבת הזוג יגברו על חוק הירושה  בשעה שהוראות שמדירות רכוש שניתן לבן או בת הזוג אינן תקפות.

השאלה האם הוראות בהסכם ממון שאושר על פי חוק יחסי ממון גוברות על הוראות סעיף 8 (א) לחוק הירושה האוסר הסכם בדבר ירושתו של אדם שלא באמצעות צוואה, עלתה לראשונה בע"א 169/83 שי נ' שי, פ"ד לט (3) 776 שבו קבע בהמ"ש העליון כי "התשובה אינה קלה" וכי:

"לא מן הנמנע ש"הסכם ממון" שאושר כדין יכול לקבוע, למי יהיה נכס פלוני במות אחד מבני הזוג" (עמ' 782).

בפסק הדין שניתן ע"י כב' השופטת פרוקצ'יה בע"ז 289/97 (ירושלים) עיזבון המנוח אפרים אחירם נ' לוניה ואחרים [פורסם בנבו] (11.1.99), דן בית המשפט בשאלת היחס בין חוק יחסי ממון לבין סעיף 8 לחוק הירושה ונקבע שהוראות חוק יחסי ממון גוברות על הוראות חוק הירושה. בין היתר, נימק זאת בהמ"ש בכך שחוק יחסי ממון הוא חוק ספציפי ומאוחר יותר וכן היות שחוק יחסי ממון דן במשטר הרכושי במקרה של פקיעת נישואין, כאשר פקיעת נישואין כוללת על פי ההגדרה בחוק, גם מוות. כמו כן קבע בית המשפט, כי שיקולי מדיניות משפטית ועידוד עריכת הסכמי ממון, תומכים במסקנה שיש לאפשר לבני זוג לקבוע במסגרת הסכם ממון, אף הוראות ביחס למה שיעשה ברכושם לאחר אריכות ימים ושנים.

בין היתר נקבע שם כי:

"המחוקק הביע את דעתו כי הסכמי ממון בין בני זוג אינם נכללים בגדר סעיף 8(א) לחוק הירושה… הרציונל העומד מאחורי הפרשנות המצמצמת את תחולת סעיף 8(א) לחוק הירושה ביחס להסכם רגיל המתייחס לנכס של העיזבון, תקף על אחת כמה וכמה לגבי הסכם ממון בין בני זוג הנוגע למטריה מיוחדת שלגביה יש עניין מיוחד שבמדיניות להקל ולקדם פתרון בעיות כאובות בדיני המשפחה שלעיתים נוקפות שנים רבות עד לפתרונן… סעיף 148 לחוק הירושה קובע כי חוק זה אינו בא לפגוע ביחסי ממון בין איש לאשתו… הוראה זו מוציאה במפורש את תחום יחסי הממון מגדר חוק הירושה".

בית המשפט אימץ שם את עמדת פרופ' שילה ז"ל בספרו פירוש לחוק הירושה תשכ"ה-1965 כרך א' עמ' 97-98 ואת עמדת פרופ' שיפמן במאמרו "יחסי ממון בין בני זוג", קובץ הרצאות בימי עיון לשופטים תשל"ג, עמ' 126 בעמ' 129-130 (בניגוד לדעתו של פרופ' רוזן צבי ז"ל שהחריג מצב שבו יש הסדר ספציפי למקרה פטירה להבדיל מגירושין) וקבע שהוראות חוק יחסי ממון גוברות על הוראות חוק הירושה וניתן לקבוע הסדרים שיחולו לאחר המוות בהסכם ממון.

דרישות משפטיות להסכמי ממון וצוואות
דרישות משפטיות להסכמי ממון וצוואות

ראו גם: תמ"ש (ת"א) 32240/96 בן דרור נ' בן דרור [פורסם בנבו] (8.4.99) והשוו: תמ"ש 41530/07 פלוני נ' פלונית [פורסם בנבו] (21.10.07).

עמדה זו באה לידי ביטוי אף בהצעת חוק הירושה (דו"ח ועדת טירקל). בהצעת החוק נקבע כי: "הוראות סעיף קטן (א) לא יחולו על הסכם ממון כמשמעותו בחוק יחסי ממון ועל יצירת נאמנות" (סעיף 10 (ב) לתזכיר חוק דיני ממונות (חלק הירושה) תשס"ו – 2006). גישה זו השתלבה עם עמדת הפסיקה מימים ימימה, לפיה יש ליתן פרשנות מצמצמת לסעיף 8 לחוק הירושה (ראו: ע"א 682/74 יקותיאל נ' ברגמן פ"ד כט(2), 757, ד"נ 39/80 ברדיגו ואח' נ' ד.ג.ב 9 טכסטיל בע"מ ואח', פ"ד לח(4) 197).

ראו: קריטנשטיין רונן, "מתנה מחמת מיתה-    עיון מחודש" הפרקליט מט  403 (התשס"ח).

ברם, המצב המשפטי בנושא זה השתנה בעקבות בע"מ 7468/11 פלוני נ' אלמונית [פורסם בנבו] (3.7.12) (להלן: "פס"ד פלוני") שבו קבע כב' השופט הנדל כי:

"דין הירושה הישראלי אינו מוכן להכיר בהסכמה בין שניים ביחס לגורל הירושה כלפי מי מהם. הסכם כזה בטל, לרבות האפשרות שצד אחד, למשל בן הזוג, יוותר על זכויותיו לרעהו…. ושמא יאמר כי חוק יחסי ממון גובר משום שמאוחר הוא לחקיקת חוק הירושה, אשיבנו כך, חוק הירושה לא קבע חריג בנדון ביחס לחוק יחסי ממון, כפי שידע לעשות ביחס לסעיפים אחרים…. ויתור על מסלול הצוואה תוך הענקת כוח להסכם ממון כתחליף לה, אינו יוצא ידי חובתו מבחינה פורמאלית ועלול להגביר את אי הוודאות וחוסר הביטחון בחתירה לתוצאה המקיימת את רצון המנוח. גם מנקודת מבטה של כוונת בני הזוג, אין להניח כלל שהסכם ממון שנערך ביניהם נועד לשמש צוואה עבור כל אחד מהם. במישור המעשי, על צד העורך הסכם ממון לדעת כי יהא עליו לערוך גם צוואה אם אין הוא מעוניין בחלוקת רכושו בהתאם לחוק הירושה".

דהיינו, לא ניתן לכלול בהסכם ממון הוראה "הורשתית" שתחול לאחר פטירת בן זוג. הוראה כזו לכאורה ניתן לבצע רק באמצעות צוואה, לאור סעיף 8.

פרופ' שחר ליפשיץ במאמרו "הסדרה חוזית של יחסי הממון בין בני זוג לעת מוות", הון משפחתי, א1' (ינואר 2014) 33, מאבחן בין מצב של הדרת יורש מירושתו בהסכם ממון לבין מצב של הענקת זכויות ליורש. זאת, אף אם קיים בהסכם הממון הסדר רכושי המבחין בין מוות לבין גירושים. לגישתו, כשבן זוג מעניק רכוש שלו לאחר פטירתו (במסגרת הסכם הממון תוספת שלי ר.ש.) לבת הזוג שנותרה בחיים, אזי מדובר בהוראה המגדירה את היקף העיזבון ולא הוראה הקובעת את זהות היורשים ולכן היא אינה סותרת את סעיף 8.

לדבריו:

"אני תומך בהחלטות בתי המשפט… לפיהן ניתן להסדיר במסגרת הסכם ממון באופן ייחודי את הסדרי הרכוש בין בני הזוג במקרה של מוות. לדעתי, המבנה האנליטי המבחין בין קביעת היקף העיזבון – המותרת בהסכמי ממון, ובין חלוקתו – המתאפשרת רק בצוואה, מאפשר קביעת הסדר ייחודי של יחסי רכוש לעת מוות".

ראו גם: עמ"ש 25736-02-13  צ'א' נ' נ'ה' ואח' [פורסם בנבו] (23.11.14)

עמדה זו עולה בקנה אחד עם הפסיקה העיקבית הקובעת שיש לתת פרשנות מצמצמת לסעיף 8. היא מגשימה אף את כוונת הצדדים בהסכם הממון ומעניקה תוקף לרצונם הברור והחד משמעי. לפיכך, במקרה דנן, שעה שלא הודר יורש מירושתו ונקבע בהסכם הממון ששכר הדירה מהבניין יועבר לאלמנה אחרי מות המנוח, לא מדובר בהוראה הסותרת את סעיף 8, היות שמדובר בהענקה בלבד. סעיף זה לא עוסק בחלוקת העיזבון ואינו סעיף ירושתי. הוא עוסק בהיקף רכושו של המנוח ולכן מדובר בסעיף ממוני שיש לו תוקף.

יש לראות בהעברת דמי השכירות מהאולמות של המנוח לאלמנה לאחר פטירתו, כחלק מההסדר הרכושי הנובע מזכויותיה של אשתו בנכסים שהצטברו במשך שנות הנישואין הרבות. זאת, על אף שחלק מהאולמות נרכשו לפני הנישואין והם מהווים לכאורה נכס שאינו בר איזון. כשם שהמנוח יכול היה להבטיח לאלמנה מעין "מזונות מן העיזבון" למשך כל חייה בדמות תשלום חודשי שעל העיזבון לשלם לאלמנה, הוא יכול היה לקבוע כי דמי השכירות מהאולמות השייכים ליורשיו, ישמשו לכך.

 

בתמ"ש 25786-06-10 ב.ט. נ' עזבון המנוח א.ט. ז"ל [פורסם בנבו] (9.10.12) דנה כב' השופטת לוין במקרה שבו התחייב הבעל לשלם לאחר פטירתו מכספי עיזבונו סכום חודשי לאלמנה למשך כל ימי חייה. פסק דין זה ניתן לאחר שכבר ניתן פסה"ד בבהמ"ש המחוזי בבאר שבע שאושר בפס"ד פלוני, אשר קבע שלא ניתן לעגן הוראות הורשה בהסכם ממון. באותו מקרה נקבע כי:

 

"התשלום החודשי המוסכם… הוא הסדר ממוני שנועד לזכות את התובעת בגין זכויות שנצברו לה בתקופת הנישואין. הם חלק מהסדר רכושי כולל שהושג בין המנוח לתובעת… הבחירה בתשלומים חודשיים אינה שוללת את אופיו של ההסדר כהסדר חלוקת רכוש בין בני זוג במסגרת הסכם גירושין, להבדיל מהסדר של הורשה… אי הכללת החיוב בצוואת המנוח אינו גורע מתוקפו של החיוב.  חיוב זה גורע ממסת העיזבון הנופלת לידי הנתבעת".

האם צוואה יכולה להחליף הסכם ממון?

כאמור לעיל, צוואה והסכם ממון הם שני מסמכים משפטיים בעלי מהות שונה ותפקיד שונה, כאשר צוואה נוגעת רק למותו של בן הזוג ואילו הסכם ממון נוגע לכל מצב של ניתוק הקשר הזוגי בין בני הזוג. יחד עם זאת, קבע המחוקק את האפשרות לערוך צוואה הדדית. צוואה הדדית היא שתי צוואות אשר כותבים בני הזוג אשר קובעות מה יעשה בנכסיהם לאחר מותם, תוך הסתמכות על צוואתו של בן הזוג האחר. לא ניתן לבטל צוואה שנעשתה כחלק מצוואה הדדית ללא הודעה לבן הזוג האחר, או ללא החזרת הרווחים שנבעו מביטול הצוואה, במידה והביטול נעשה לאחר מותו של בן הזוג. הצוואה ההדדית מקיימת למעשה, לפחות באופן חלקי, את מטרותיו של הסכם הממון בכל הנוגע לחלוקת הנכסים לאחר פטירתו של אחד מבני הזוג.

יחד עם זאת יש לזכור כי צוואה הדדית יכולה להוות רק פתרון חלקי למצב שבו עורכים בני זוג הסכם ממון ומבקשים לקבוע את חלוקת הרכוש לאחר מוות של אחד מבני הזוג. עריכת צוואה הדדית מפורשת בפסיקה הנרחבת כמעין הסכם בין בני הזוג אשר מכתיב מראש כיצד  יחולק עיזבונו של כל אחד מבני הזוג לאחר פטירה. צוואה הדדית מנסה לתת מענה לאחת המחלוקות המשמעותיות והמתח בשאלה מה גובר הסכם ממון או צוואה? אכן, עריכת צוואה הדדית בין בני זוג יחד ובסמוך  להסכם ממון, יכולה להביא לפתרון חלקי בעיני אשר אמנם משקף הסכמה של בני הזוג ותקף לאחר פטירת אחד מבני הזוג. יחד עם זאת גם בצוואה הדדית ניתן למצוא קשיים משמעותיים ובהם יכולת הביטול הקבוע בחוק הירושה.

מהו הסכם ממון?
מהו הסכם ממון?

האם אני צריך הסכם ממון נפרד וצוואה?

כמובן, כפי שהזכרנו לעיל, הסכם ממון נוגע גם לפרידה של בני הזוג שאינה נובעת מפטירה ועל כן צוואה בלבד אינה יכולה להחליפו. מנגד, צוואה נדרשת שכן, כפי שציינו לעיל, אין ביכולת הסכם ממון לסטות מדיני הירושה או להתנות עליהם, וזאת בנפרד מחוק המתנה שיכול לסייע בניסוח סעיפים מחייבים.

האם ניתן לערער על הסכם ממון בסכסוך צוואה?

כאמור, הסכם ממון וצוואה הם שני מסמכים משפטיים שונים ונפרדים זה מזה. לפיכך, ערעור על תוקפו של הסכם ממון הוא ערעור נפרד העומד בפני עצמו ואינו קשור לשאר אפשרויות הערעור על תוקפה של צוואה.

מה קורה לנכסים משותפים בהסכם ממון וצוואה?

בהסכם ממון, הנכסים המשותפים מתחלקים במקרה של ניתוק הקשר בין בני הזוג, כפי שקבעו בני הזוג בהסכם הממון ולא על פי כללי חוק יחסי ממון בין בני זוג. בצוואה, מתחלקים הנכסים כפי שהורה המצווה בצוואתו. יש לשים לב כי בצוואה לא ניתן לצוות על הנכסים המשותפים במלואם, אלא רק על חלקו של המצווה באותם הנכסים. יחד עם זאת, קיים הפתרון של צוואה הדדית בו באמצעות יצירת שתי צוואות יכו

לים בני הזוג לצוות על שיקרה בנכסיהם המשותפים לאחר מותם.

האם יש דרישות משפטיות להכללת הסכמי ממון בצוואה?

כפי שכבר הזכרנו לעיל, הסכמי ממון וצוואה הם שני מסמכים משפטיים שונים ונפרדים זה מזה, בעלי מהות שונה אשר פועלים בצורה שונה על נכסיהם של העורכים אותם. לפיכך, אין דרך להכליל הסכמי ממון בצוואה, אלא ניתן לערוך צוואה הדדית אשר יוצרת פתרון מספק (גם אם באופן חלקי) לחלוקת נכסי בני זוג לאחר מותם.

כמו כן, כפי שכבר הזכרנו, על מנת שהסכמי ממון יוכלו לעמוד למרות קיומה של צוואה של עורך הסכמי הממון, אסור שהסכמי הממון יסתרו אחת מהוראותיה של  הצוואה.

האם הסכם ממון יכול להכתיב את אופן חלוקת הנכסים בצוואה?

כפי שציינו לעיל, ס' 8 לחוק הירושה קובע כי לא ניתן להתנות על יכולתו של אדם להוריש מה מנכסיו. משכך, לא ניתן להכתיב בהסכם הממון את אופן חלוקת הנכסים בצוואה.

יחד עם זאת ניתן להכניס בהסכם הממון סעיף מתנה על תנאי. כך היה המקרה שהגיעה לשולחנו של בית המשפט.

באותו עניין האישה נישאה למנוח בשנת 1973, ולשניהם היו אלה הנישואין השניים. בני-הזוג חיו יחדיו 21 שנים עד לפטירת הבעל בשנת 1994. בשנת 1980 חתמו בני-הזוג על הסכם ממון שאושר בבית-המשפט המחוזי ב17.11.1980-. בין השאר נקבע בהסכם הממון, כי הבעל מתחייב להעביר את הבעלות על מחצית דירת המגורים של בני-הזוג על שם התובעת, וביצוע החיוב ייעשה לאחר מותו.

בית המשפט קובע כי סעיף זה הינו חוקי וכי תהיה לו עדיפות על צוואה.

בהתאם להוראה זו בהסכם הממון נרשמה בחייו של הבעל הערת אזהרה במרשם המקרקעין כדי להבטיח את זכויותיה של התובעת. עיקר הדיון נסב על השאלה, אם הוראת הסכם הממון בדבר העברת הזכויות לאחר מות הבעל, נוגדת את סעיף 8 לחוק הירושה תשכ"ה1965- (להלן – חוק הירושה), ולפיכך היא בטלה, ועל היחס שבין חוק הירושה לחוק יחסי ממון בין בני-זוג,  בית המשפט קובע כי חוק יחסי ממון אינו מגביל את תוכן הסכם הממון, ואף משתמעת ממנו הוראה המאפשרת לבני-זוג שנישאו לפני 1.1.1974 להסדיר בהסכם ממון הקניית רכוש של בן-זוג למשנהו לאחר מות בן-הזוג. החוק אינו מגביל את תוכן ההסכם רק לפעולות שתבוצענה בחיי בני-הזוג (283א). על-פי חוק יחסי ממון, התחייבות על-פי הסכם ממון תקפה כבר במהלך הנישואין, וניתן לנקוט אמצעים לשמירתה. הסדר זה אינו מתאים לציפייה לרשת נכס עיזבון על-פי דיני הירושה, שיכול ולא תמומש (284ה).

במקרה דנן, קובע בית המשפט כי  הוראת הסכם הממון המקנה לתובעת מחצית הזכויות בדירת המגורים של בני-הזוג היא תקפה, ואין מניעה להורות על אכיפתה (285ד).

 

עורך דין צוואות מתי מומלץ להתייעץ איתו?

כתיבת צוואה, מטבע הדברים, היא דבר רגיש. בדרך כלל היא מלווה ברגשות מעורבים כשמצד אחד אחריות גדולה ואולי אף התרגשות לקראת הסדרת הצד המשפטי שבקניין לאחר הפטירה. בצוואה נכתב מה יקבל כל אחד מהיורשים. מהצד השני, לא ניתן להתעלם מתחושת הצער והחשש לקראת הבאות. כולנו בני אדם וכך הוא מנהגו של עולם – ובכל זאת – קשה להתעלם מתחושות אלו. בנוסף, לא תמיד הכל הולך 'חלק'. פעמים רבות מתעוררות מחלוקות בנוגע לירושה בין היורשים.
גם אם מעולם לא נפגשתם בהליך פלילי, ומעולם לא לקחתם חלק בהליך אזרחי, נושא הירושה הוא משותף לכל בני האדם. במוקדם ובמאוחר יהיה על כולנו להיפגש עם הבעיה הזו. כדי לפתור את הבעיה עליכם לגשת לעורך דין צוואות מומלץ מבעוד מועד ובעזרתו לנסח צוואה שלא תותיר מקום לריבים ומחלוקות על הירושה. עורך דין צוואות וירושות ידע לעזור לכם במשימה המורכבת והחשובה הזו כך שתוכלו להסיר דאגה זו מלבכם.
אנחנו מספקים שירותי עורך דין ירושות וצוואות במרכז הארץ. כך למשל אנו מעניקים שירותי עורך דין צוואות וירושות בפתח תקווה או לחלופין שירותי עורך דין צוואות וירושות בקרית אונו.

האם צוואה יכולה להחליף הסכם ממון?
האם צוואה יכולה להחליף הסכם ממון?

עורך דין צוואות ירושות והסכמי ממון

עורך הדין ששכרתם את שירותיו יעזור לכם לנסח את הצוואה שלכם בה תורו לבני משפחתכם מה לעשות עם ממונכם ועם גופכם לאחר הפטירה. צוואות וירושות הן תחום משפטי לכל דבר ועניין וכדאי מאוד לפנות לעורך דין צוואות מומלץ שמבין בתחום וידאג לאינטרסים שלכם בצורה הכי טובה שרק שאפשר.
תפקיד עורך הדין הוא לסייע בניסוח מוצלח ומשפטי של הצוואה, כאמור, אך יש לזכור שלא תמיד מספיק הנפטר להכין צוואה מבעוד מועד. במקרים כאלו, עורך הדין יסייע ללקוח שלו להביא בפני בית המשפט את העובדות שתומכות בו כדי שיוכל לזכות בחלקו בירושה.
ככלל, במשפט הישראלי מהווה הצוואה מקור משפטי מכריע שגובר על טענות אחרות. כך, הבטחות בעל פה שהובטחו לצד שלישי לא יזכו לתוקף משפטי מול צוואה תקפה שכנגדן. יש לזכור שצוואות ניתן לשנות כמה פעמים שירצה המצווה עד פטירתו.
עם זאת, לנוכח רגישות העניין ולעיתים אף בשל החשש מפטירה קרובה, מומלץ לנסח מראש את הצוואה באופן שאתם רואים בו סופי באותו הרגע. כך יימנע מצב בו מתקבל נוסח חלקי ולא ממצה שזוכה לתוקף משפטי לאחר מכן. במקרים אלו ועוד עומד עורך דין ירושות וצוואות במרכז העניינים והוא ישתמש בידע שצבר כדי לדאוג לכם.
בגלל הרגישות הגדולה שבתחום המשפטי הזה והקשיים היחודיים שהוא נושא עימו, מומלץ להיזקק לשירותיו של עורך דין שמעניק שירותים דווקא באזור מגוריכם כך שיהיה זמין יותר לסיוע בפתרון בעיות פתאומיות שעלולות לצוץ במשך ההליך. עורך דין צוואות וירושות בפתח תקווה יסייע לתושבי הסביבה הקרובה בעוד עורך דין צוואות וירושות בקרית אונו יכול לתת מענה טוב יותר לתושבי האזור בו הוא עובד.

 

הורדת צוואה לדוגמא >>>

 

על מה עברנו במאמר זה
Recommended Firm Logo
עו
לקבלת ייעוץ פרטני דיסקרטי - השאירו פרטים, או חייגו למספר:
03-7949755
Picture of עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר
עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר

עו"ד למשפחה לירושה צוואות ולענייני גירושין, עומדת בראש משרד עו"ד שחר הנחשב לאחד ממשרדי הבוטיק בצמרת משרדי עורכי הדין בישראל. המשרד שנוסד על ידה צמח והתפתח וכיום מעניק מגוון שירותים ובהם: דיני משפחה וירושות, ידועים בציבור, אפוטרופסות, ייפוי כוח מתקדם והסכמי ממון.

המשרד משתף פעולה עם צוות יועצים חיצוניים בתחום הכלכלה והאקטואריה על מנת להעניק שירות של מעטפת מלאה. עו"ד רחל שחר, הנחשבת לאוטוריטה בתחום דיני משפחה וירושה ניהלה מאז הסמכתה מאות תיקים סבוכים בתחום דיני המשפחה והירושה תוך ניסיון ראשון במעלה להביא את הצדדים לפתרונות ללא הגעה לכתליי בית המשפט.