ביטול צוואה הדדית – כיצד?

מהי צוואה הדדית ומה חשוב לדעת על אופן הביטול שלה? האם ישנה משמעות למצבו של בן הזוג החתום עם המבטל על הצוואה? מה אומר חוק הירושה ואיך אפשר "לעקוף" את ההגבלות שקובע התיקון שלו? אם ברצונכם לערוך צוואה הדדית או צוואה הדדית משותפת, חשוב שתכירו את המידע הבא:

עו

רגע לפני שצוללים פנימה – מה ההבדל בין צוואה הדדית משותפת וצוואות הדדיות?

צוואה הדדית היא כזו שנערכת על ידי שני בני זוג, כשהם מחליטים יחד שעם מות אחד מהם, רכושו יועבר לשני או לצד שלישי לבחירתם. כלומר, ההדדיות מתבטאת בהסתמכות צוואתו של האחד על השני. צוואה כזו יכולה לעבור שינויים רק בהינתן הסכמה של שני הצדדים המצווים. הצוואה נערכת בשני מסמכים – אחד לכל צד, כשעל הצד השני להכיר ולהסכים לתוכן המסמך כתנאי לחוקיותה של הצוואה כהדדית.

צוואה הדדית משותפת היא צוואה הדדית שנכתבת במסמך אחד. יש לציין כי האמור בחוק על צוואות הדדיות מתייחס גם לצוואות הדדיות משותפות.

צפו בעו"ד רחל שחר מסבירה על צוואה הדדית

 

מה אומר חוק הירושה על ביטול צוואה הדדית?

עו"ד לצוואות רחל שחר מסבירה:

ישנן שתי הפרדות עיקריות שעושה החוק במצבים בהם רוצים לבטל צוואה הדדית:

  1. כששני הצדדים בחיים אל מול מצב שבו רק צד אחד נותר בחיים

כאשר צד אחד מבין השניים רוצה לבטל את הצוואה ההדדית, עליו להודיע זאת בכתב לצד השני ומכאן שזו בטלה. ההודעה הזו נועדה לאפשר לצד השני לערוך את צוואתו מחדש באופן עצמאי ובהתאם לשינויים שחלו. אם הצד השני לא יערוך מחדש את צוואתו לאחר שקיבל הודעה על ביטול צוואה הדדית, עזבונו יחולק ליורשיו על פי דין.

יש לשים לב למצבו הקוגניטיבי של הצד המקבל את ההודעה, שכן אם זה סובל מליקוי מסוים, עלולה ההודעה על ביטול הצוואה להיות מוטלת בספק. אם רק צד אחד נותר בחיים, לא ניתן להודיע על ביטול הצוואה ההדדית והצד שנותר אינו יכול לערוך שינויים כיוון שאלו יהיה מנוגדים להבטחת ההדדיות שבצוואה.

  1. לפני חלוקת העיזבון של הצד המנוח אל מול מצב שבו כבר חולק העיזבון

אחרי שנפטר בן הזוג, החוק טוען כי על בן הזוג השני לוותר על חלקו בעיזבון, זה שהובטח לו במסגרת הצוואה ההדדית. חלקו יועבר ליורשים על פי דין של המנוח. אם כבר חולק עיזבון המנוח שהיה צד בצוואה, יהיה עליו להשיב את חלקו מהעיזבון או לספק נכסים/ממון בשווי זהה לחלק שקיבל.

ביטול צוואה הדדית כיצד? מדריך צעד אחר צעד
ביטול צוואה הדדית כיצד? מדריך צעד אחר צעד

 

מה עושים אם הצוואה נערכה טרם כניסת סעיף 8 לחוק הירושה?

בשנת 2005 נכנס לתוקף תיקון לחוק הירושה, שהגדיר את הזכות של בני זוג לערוך צוואות הדדיות. בהמשך הסעיף (8) מגביל החוק את ביטול הצוואה על פי המפורט מעלה. כלומר, עד כניסת התיקון לחוק, בן זוג יכול היה לבטל צוואה הדדית מבלי להודיע על כך לצד השני. אמנם, החוק מתייחס רק לצוואות הדדיות שנערכו מכניסת התיקון ואילך.

אם ברצונו של צד בצוואה הדדית שנערכה לפני 2005 לבטל אותה, עליו להוכיח כי קיימת הסתמכות כיוון שהחוק לא מכיר בהן כהסכם שנחתם בין בני הזוג. ההסתמכות מוכרחה להיות מוכחת על ידי סיטואציות מסוימות, ניסוח ואופן עריכת הצוואה. חשוב לציין כי במקרים כאלו, כל מקרה נבחן לגופו.

 

אם כן, איך מבטלים צוואה הדדית?

לאור המידע האחרון, בבואנו לבטל צוואה הדדית , חשוב לבחון מה מועד החתימה עליה. אם הוא קודם לתאריך בו נכנס התיקון לחוק הירושה (2005), יש כאמור להוכיח את ההסתמכות של בני הזוג אחד שני בעריכתה. אם מועד החתימה על הצוואה ההדדית מאוחר יותר, יש להעביר את ההודעה בכתב מטעם הצד המבקש לבטל אל הצד הנותר.

על ההודעה להכיל פרטים מזהים של בני הזוג, תאריך ניסוח ואת העובדה כי בן הזוג מודיע על ביטול הצוואה ההדדית. מומלץ להוסיף העתק של מסמך הצוואה להודעה זו, שעליה להיות מנוסחת בכתב ולהישלח עם אישור מסירה או באופן אישי לצד השני.

 

ומה באשר לצוואה שבה בן הזוג חסוי?

לעיתים ישנו מפגש בין עקרונות שקבע החוק על זכויותיו של אדם. אחד מהמקרים האלו נוגע למצב שבו בן זוג אחד מאלו החתומים על צוואה הדדית, הופך לא כשיר קוגניטיבית. במצב כזה, לא ניתן למסור לבן הזוג החסוי את ההודעה על ביטל הצוואה ההדדית כאמור בסעיף הקודם. יתרה מכך, החסוי אינו במצב המאפשר לו לערוך את צוואתו מחדש, שהרי זוהי זכות אישית שלא ניתן לבצע עבורו.

מנגד, קיימת הזכות של כל אדם לערוך את צוואתו בכל עת שיבחר. אם כן, כאשר צד אחד בוחר לבטל צוואה הדדית שצידה השני הוא חסוי, עליו להסתלק מכל חלקו שהובטח בעיזבון של החסוי מכוח אותה צוואה.

 

מהן התנאות ומה הן מאפשרות?

התנאות הן הדרך של בני זוג המבקשים לערוך צוואה הדדית, להתגבר על הוראות החוק באשר לעריכת שינויים בצוואה. ניתן למשל להסכים ולפרט בצוואה כי גם לאחר מותו של צד אחד, לצד השני תישמר הזכות לערוך שינויים בחלוקת העיזבון או בהרכב היורשים. ניתן גם לקבוע כי ניתן יהיה לבטח צוואה הדדית לאחר פטירתו של צד אחד, מבלי לוותר על חלקו של השני בעיזבון. התנאות הן הדרך בה מאפשר החוק לבני זוג להיערך באופן שקול, מוסכם ואוהב לדינמיות של העתיד.

 

מהי הוראת יורש אחר יורש בצוואה הדדית?

גם אם בעקבות מותו של צד אחד, מקבל הצד השני את עיזבונו מתוקף הכתוב בצוואה הדדית, יכולים השניים בעת עריכת הצוואה להחליט על יורש אחר יורש – צד ג' שיקבל את עיזבונם לאחר מות שניהם. חשוב לשים לב להגבלות המופיעות בצוואה באשר ליורש אחר יורש, כדי להימנע ממצב שבו לא יוכל בן הזוג השני ליהנות מעיזבון המנוח, כיוון שיהיה מובטח לצד ג' לקבל אותו בהמשך.

על מה עברנו במאמר זה
Recommended Firm Logo
עו
לקבלת ייעוץ פרטני דיסקרטי - השאירו פרטים, או חייגו למספר:
03-7949755
Picture of עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר
עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר

עו"ד למשפחה לירושה צוואות ולענייני גירושין, עומדת בראש משרד עו"ד שחר הנחשב לאחד ממשרדי הבוטיק בצמרת משרדי עורכי הדין בישראל. המשרד שנוסד על ידה צמח והתפתח וכיום מעניק מגוון שירותים ובהם: דיני משפחה וירושות, ידועים בציבור, אפוטרופסות, ייפוי כוח מתקדם והסכמי ממון.

המשרד משתף פעולה עם צוות יועצים חיצוניים בתחום הכלכלה והאקטואריה על מנת להעניק שירות של מעטפת מלאה. עו"ד רחל שחר, הנחשבת לאוטוריטה בתחום דיני משפחה וירושה ניהלה מאז הסמכתה מאות תיקים סבוכים בתחום דיני המשפחה והירושה תוך ניסיון ראשון במעלה להביא את הצדדים לפתרונות ללא הגעה לכתליי בית המשפט.