תביעת גדרי עיזבון או היקף עיזבון

עו

אם אתם קוראים שורות אלו על תביעת גדרי עיזבון ככל הנראה איבדתם אדם שקרוב אליכם, משרדה של עו"ד שחר משתתף בצערכם. לרוב כאשר דבר זה קורה אתם מוגדרים תחת חוק הירושה כיורשים (אם לאדם שנפטר לא הייתה צוואה) או לחילופין תחת צוואת המנוח. אבל מה קורה אם המצב התפתח ולא קיבלתם את הרכוש המגיע לכם על פי חוק, מה ניתן לעשות על מנת לשנות את המצב ולשפר את ההדורים. במאמר הבא נבחן את המקרים הללו ונציג מה ניתן לעשות כאשר נתקלים במקרים כאלו.

 

חוק הירושה

אז נתחיל ממה אומר החוק, החוק מגדיר שנפטר שאין לו צוואה, כלומר נפטר שלא כתב ואישר צוואה מול עו"ד ירושה, יורשיו יוגדרו על פי החוק כבן או בת הזוג שלו וילדיו – לרוב חצי הולך לבן או בת הזוג וחצי לילדים שאותו יוכלו לחלוק שווה בשווה.

על מנת לפשט את החוק ניתן דוגמא: אם נפטר השאיר כסף בעובר ושב על סך 100,000 ש"ח, יש לו בן זוג ו-2 ילדים ואין לו צוואה אז חצי מהסכום (50,000 ש"ח) הולך אוטומטית לבן או בת הזוג וחצי מהסכום (50,000 ש"ח) יחולק בן שני ילדיו כלומר 25,000 ש"ח לכל ילד.

בנוסף לכך, במידה ואין ילדים חצי מהסכום יחולק למשפחת המנוח לפי קרבת דם: מהקרוב לרחוק. במקרה שלמנוח אין צוואה אז יש צורך בצו ירושה שהוא אישור מטעם הרשם לעינייני ירושה.

למדע נוסף ליורשים ללא צוואה >>>

למידע נוסף ליורשים עם צוואה >>>

 

מתי יכול להיות פער בין מה שמגיע ליורשים לבין הכתוב בצוואת המנוח?

פער בין מה שרשום בצוואה לבין הרכוש שהיורשים מקבלים יכול להתחרש מפאת מספר סיבות:

  1. חלוקת רכוש בזמן חייו – המנוח החליט שהוא רוצה לקחת את הדברים לידיים ועוד כשהיה בחיים החליט לחלק את הירושה שלו, משהו שאמור להיות לגיטימי לחלק את הירושה שלך כשאתה עוד בין החיים. אך ישנם מקרים בהם אנשים יכולים להיות זקנים מידי ולא כשירים לקבלת החלטות מכדי לשים לב שעובדים עליהם, אנשים יכולים לעשות בקלות מניפולציות על מבוגרים או חולים במחלות שכחה כאלו ואחרות ואז זה על יורשיו החוקיים להוכיח את המקרה.
  2. כתיבה לא נכונה של צוואה – ניסוח לא מדויק, טעות בכתיבה של הצוואה או רכוש שאינו מופיע בצוואה. במידה וקיים רכוש שלא מופיע בצוואה, כלומר אין אליו שום התייחסות בצוואה הקיימת יופעל חוק הירושה והרכוש יהיה משויך על פי חוק זה. עוד מקרה שיכול להיות זה דירה שהייתה רשומה בצוואה אך לקראת זקנה הוחלפה לדירה אחרת ולא עברה שינוי רישום בצוואה. במקרה כזה, הרכוש יועבר גם הוא על פי חוק הירושה.
  3. זוגיות של הנפטר – אם המנוח היה בזוגיות יכול להיות מצב שנוצר בזוגיות הזו גם קשר רכושי ולכן חצי יכול להגיע לבן או בת הזוג וחצי יגיע ליתר היורשים.

 

תביעת גדרי עיזבון או היקף עיזבון – מה היא אומרת?

במידה ויצא לכם להיתקל באחת משלושת הפערים שהצגנו מעלה, החוק מקנה גם לכם אופציה "להילחם" ולהגיש תביעה שתוכל לשמור לכם על הרכוש. איך, אתם שואלים? הולכים לבית המשפט לענייני משפחה עם הדברים הבאים:

  • מסמכים.
  • אסמכתאות.
  • עדויות.
  • ועוד.

עם זה ניתן להוכיח שהרכוש מגיע לתובע או התובעים ולא לאנשים או יורשים אחרים. להלן מספר סיפורים שקרו בבתי המשפט שלנו בישראל.

 

רכוש שהועבר במתנות

מקרה שבו איציק היה בעל עסק מוצלח מאוד, שפרנס יפה את משפחתו – אשתו ושלושת ילדיו. עם השנים הבין איציק שהוא חייב לעשות צוואה כיוון שהיו לו כבר מספר נכסים ואת העסק שלו שכל כך אהב. מטרתו של איציק הייתה שאם הוא יילך לעולמו אשתו – עינב תוכל לקבל את כל הירושה שכללה גם את בית העסק וגם מספר נכסים שהיו להם באופן פרטי, ולדאוג ככה לשלושת ילדיהם.

איציק ועינב הלכו לעו"ד ועשו צוואה ובה רשמו שהם מעוניינים שהרכוש יהיה של לעינב בעת ויקרה משהו לאיציק ולאחר מכן, יחולק שווה ושווה בין שלושת ילדיהם.

עברו מספר שנים ואיציק נפטר והרכוש לפי צוואתו עבר לאשתו עינב, לאחר מספר שנים נוספות גם עינב נפטרה והרכוש לפי הצוואה היה אמור להתחלק באופן שווה בין ילדיהם. הילד הבכור – נדב, רצה לעשות כמו שאימו ציוותה וגילה שהדירות רשומות על שם אחיו האמצעי בלבד. לאחר שנדב בירר לעומק את הנושא הוא הבין שבעצם נשארו לו ולאחיו הקטן רק עשרות אלפי שקלים לחלוק בהם כי את בית העסק עינב מכרה וכל שאר רכושה ניתן במתנה לאחיו האמצעי.

 

מה עשו האחים במקרה הזה?

הגישו תביעה שבה טענו שהמתנות שניתנו לאח האמצעי היו כאשר האמא עינב הייתה לא במצב רפואי בו היא יכולה לקבל החלטות בצורה צלולה. בעצם במקרה הזה ולא לפי איציק נשארה עינב ללא קורת גג בחייה ואם איציק היה בחיים הוא לא היה מאפשר זאת וגם עינב אם הייתה כשירה באותו הזמן שהועברו המתנות.

האחים הביאו הוכחות שמצבה של אמם לאחר שאבא שלהם נפטר הלך והידרדר ובעצם האבל והעצבות גרמו למצבה להידרדר אף יותר. לאחר הוכחה זו האח האמצעי היה צריך להחזיר את הרכוש שקיבל במתנה ואז האחים קיימו את הצוואה לפי רצונם המקורי של הוריהם.

 

זוגיות פרק ב'

במקרה זה, הנפטרת הייתה בזוגיות פרק ב' הרבה שנים למעלה מעשור. הנפטרת הייתה חכמה ודאגה לצוואה אך עשתה זאת עוד לפני שהייתה בזוגיות הנוכחית ולכן בצוואה רשום שאם קורה לה משהו העיזבון הולך לילדיה שווה בשווה. כשבאו ילדיה לבקש את הרכוש שמגיע להם בא בן הזוג והתנגד. בן הזוג אמר שחצי מהרכוש שלה הוא שלו כיוון שהם ידועים בציבור כבר שנים רבות.

על מנת להגיע לתשובה היו צריכים לפתוח בתהליך של תביעת גדרי עיזבון על מנת לגלות מה באמת נכון. במהלך התביעה בית המשפט ישאל את השאלות הבאות:

  • כמה זמן היו בני הזוג בזוגיות?
  • מה היה טיב היחסים בין הנפטרת לבין בין הזוג?
  • איך התנהלו כלכלית בני הזוג?
  • האם חיו בכלכלה משותפת או לא?
  • האם בן הזוג משתף את רכושו עם הנפטרת?

מקרה זה קורה לעיתים יותר תכופות ולשם כך קיים הסכם ממון שבו מגדירים את ההתנהלות הכלכלית של בני הזוג יחד או במילים אחרות מקדימים תרופה למכה.

 

רכוש שאינו מופיע בצוואה

בצוואה צוינו יורשים אחרים שהם לא ילדיו או בת זוגו אך לאחר שנכנסו לעומק לנכסי הנפטר התגלה רכוש נוסף שלא היה מוגדר בצוואה ולכן אוטומטית רכוש זה הלך לילדיו ובת זוגו. יורשי הצוואה התנגדו למצב זה והגישו גם הם תביעת גדרי עיזבון על מנת שהרכוש שיתקבל יהיה בעבורם ולא בעבור ילדיו שלא היו שם למענו במהלך חייו.

 

תביעת גדרי עיזבון – סיכום

במידה ואתם עוברים את אחד משלושת הסיטואציות שצוינו במאמר שווה שתאספו כל מסמך שמוכיח את טענתכם ותפנו למשרדנו שיוכלו לעזור לכם לעשות סדר במסמכים, לדרוש מסמכים נוספים חשובים ולהגיש את התביעה בצורה הטובה והמקצועית ביותר.

על מה עברנו במאמר זה
Recommended Firm Logo
עו
לקבלת ייעוץ פרטני דיסקרטי - השאירו פרטים, או חייגו למספר:
03-7949755
Picture of עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר
עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר

עו"ד למשפחה לירושה צוואות ולענייני גירושין, עומדת בראש משרד עו"ד שחר הנחשב לאחד ממשרדי הבוטיק בצמרת משרדי עורכי הדין בישראל. המשרד שנוסד על ידה צמח והתפתח וכיום מעניק מגוון שירותים ובהם: דיני משפחה וירושות, ידועים בציבור, אפוטרופסות, ייפוי כוח מתקדם והסכמי ממון.

המשרד משתף פעולה עם צוות יועצים חיצוניים בתחום הכלכלה והאקטואריה על מנת להעניק שירות של מעטפת מלאה. עו"ד רחל שחר, הנחשבת לאוטוריטה בתחום דיני משפחה וירושה ניהלה מאז הסמכתה מאות תיקים סבוכים בתחום דיני המשפחה והירושה תוך ניסיון ראשון במעלה להביא את הצדדים לפתרונות ללא הגעה לכתליי בית המשפט.