עורך דין צוואות, ירושות וניהול עיזבון הגנה על צוואה | המדריך המלא על כל זכות המגיעה לכם | כל השאלות וכל התשובות

עו

מהו חוק הירושה? מה הוא קובע?

עורך דין לענייני ירושה וצוואות יכול לסייע לנו רבות בהבנת חוק הירושה אשר הוא חוק רב סעיפים תקנות ופסיקה, שעניינו בצוואות, ירושות ועזבונות. החוק מאפשר לכל אדם לקבוע על פי רצונו החופשי, את חלוקת עזבונו לאחר מותו במסמך הצוואה. כדי להקל על ההליך, החוק מאפשר לכל החפץ לערוך את צוואתו גם באופן עצמאי וללא עלות.

חוק הירושה קובע עקרונות שונים כדי להבטיח שהצוואה תיעשה כולה מרצונו החופשי והאמיתי של המצווה, ללא כל השפעה או לחץ מצד גורמים חיצוניים וללא שום התחייבות מצד המצווה.

עוד החוק קובע, כי אדם רשאי לבחור את השפה שבה תיערך צוואתו, כל עוד היא עומדת בכללי היסוד של תקינות הצוואה.

חוק הירושה הינו מסמך מעמיק המקיף בסעיפיו את כלל הנושאים בהם נוגעת כתיבת צוואה. על מנת ליצור צוואה חוקית, ראויה ומיטבית, יש להיות בקיא בכלל סעיפי החוק ולכן מומלץ להיוועץ בעורך דין צוואות מומחה.

מי רשאי לערוך צוואה?

כל אדם רשאי להחליט אם ברצונו לערוך צוואה ואם בוחר שכן – מאיזה סוג תהיה.

במקרים ספציפיים שנפרט מיד – נאסר על אדם לצוות (כלומר – לערוך צוואה):

  • קטינים
  • פסולי דין
  • אדם בעל לקות נפשית או שכלית – כלומר, אדם שבשל מגבלה מסוימת, אינו מודע למשמעות עריכת הצוואה

עו"ד לצוואות וירושות רחל שחר מסבירה מה מומלץ לעשות במידה ויש חשש ממידת הצלילות של המצווה:

"אם המצווה חושש כי עלולים לטעון כי לא היה צלול בדעתו בעת עריכת הצוואה רצוי כי יפנה, סמוך למועד עריכת הצוואה, לקבלת חוות דעת רפואית המעידה על כשירותו לצוות. כמו כן, אני ממליצה לאנשים מבוגרים או חולים המעוניינים לערוך צוואה, לגשת לחוות דעת רפואית המעידה על כשרות לצוות מיוזמתם".

יש לשים לב שניתן לערער על מידת הצלילות והבנת המשמעויות גם בדיעבד – הוראות שאינן הגיוניות בצוואתו של אדם יכולות להעלות ספקות באשר לסטטוס הכשירות שלו עת כתיבתה. מסיבה זו ועוד רבות, מומלץ שעורך דין צוואות יהיה מעורב בהליך, שכן יוכל לחסוך את עוגמת הנפש והוראות שניתנות לפרשנות לא הגיונית.

עו"ד צוואות רחל שחר

מה תפקידו של עו"ד צוואות?

לעורך דין צוואות וירושות ישנם מספר מוקדי מפתח בהליכי צוואות שנוכחותו בהם הינה קריטית. נסביר אותם בקצרה:

התנגדויות לצוואה

תופעה מוכרת היא התנגדות של אדם מודר מצוואה בין אם זו צוואה בעדים או מסוג אחר אשר החוק מאפשר וניסיונו הבלתי מתפשר למצוא בה פגמים על מנת לפסול אותה. אדם כזה יגיע מידית לעורך דין צוואות שיעזור לו באותו חיפוש. אם עריכת הצוואה מתבצעת עם עורך דין צוואות מקצועי, הסיכויים לפסול אותה נמוכים באופן משמעותי שכן הוא מודע לכלל הפרצות האפשריות שניסוח הצוואה יכול ליצור. בשל כך, עורך דין מקצועי יודע להגן על הצוואה מפני התנגדויות עתידיות באופן המיטבי, שאזרח אינו יודע לבצע לבדו.

 דגש על מה שחשוב

רבים האנשים הפונים לכתוב את צוואתם באופן עצמאי שכן הם בטוחים ברצונם ויכולותיהם הכתובות והם אכן מפיקים מסמך מרהיב. אך בבואנו לממש צוואה, התוכן הוא שנבדק ומהות ההוראות שבו, ועל כן אין זה מספק להיעזר בנוסח לדוגמה מהאינטרנט יש צורך בשירותי עורך דין צוואות כדי שהצוואה תהיה שלך.

חוקיות הצוואה

עורך דין צוואות המתמחה בכתיבת ועריכת צוואות מותאמות אישית, הוא אחד המכיר את כלל חוקי וסעיפי התחום. באמצעות ייעוץ של עורך דין צוואות, ניתן להיות סמוכים ובטוחים שהצוואה תהיה חוקית ותעמוד בכל תנאי היסוד והכללים שהציב חוק הירושה וחוקים אחרים.

מדוע צריך צוואה?

הצוואה היא במילים אחרות דברינו האחרונים שיישמעו – בקשותינו, גישתנו, ואפילו תחושותינו. זהו החותם האחרון של רבים מאיתנו על סביבתנו ומשפחתנו, והרצון להפוך אירוע זה למשמעותי – מובן ומתבקש. עריכת צוואה מאפשרת להיות בטוח שלאחר מותו, רכושו יחולק ויתנהל בדיוק עפ"י רצונו.

בנוסף לרכוש, הצוואה בין אם היא צוואה בעדים או בכל דרך אחרת שהחוק מאפשר היא גם מסמך המזמין את המצווה להעביר מסר אישי שאינו בעל תוקף משפטי, וזה בענייני רגשות, ערכים וכד' שהוא מבקש שיזכרו ויועברו הלאה. ישנם אנשים הבוחרים לבטא את גישתם ע"י חלוקת עזבונם באופן שונה בין היורשים ואף תרומת חלק מעזבונם לעמותות וארגונים שונים המשקפים את הלך הרוח שבו דגלו.

באילו מקרים מיוחדים מומלץ לערוך צוואה אצל עורך דין?

עו"ד רחל שחר מחדדת כי יש מקרים מיוחדים בהם מומלץ יותר מהרגיל לערוך צוואה:

"כשמדובר בסטטוס זוגי או משפחתי מסוים כמו – ידועים בציבור, זוג מבוגר ללא ילדים, זוג נשוי עם ילדים מנישואים קודמים וכד' – מומלץ לערוך צוואה בליווי של עורך דין צוואות מומחה כדי למנוע סכסוכים אפשריים ואי הבנות שיעיבו עוד יותר על אובדן המצווה."

נוסף על כך, במקרים בהם חוק הירושה אינו מסדיר את זכויות היורשים או במקרים שבהם המצווה אינו מעוניין שעזבונו יחולק על פי ברירת המחדל בחוק – פיצול ירושה או זכויות שימוש ברכוש- מומלץ לערוך צוואה.

מה קורה לעזבונו של נפטר שלא כתב צוואה?

חוק הירושה קובע את האופן שבו יורש עזבונו של אדם שלא ערך צוואה בחייו. המחוקק קבע את כללי הירושה הללו כך שיהיו ככל הניתן דומים לרצונם של אנשים היו רוצים לחלק את רכושם לאחר מותם. היורשים על פי דין הם בני המשפחה שהותיר הנפטר, בהתאם למידת הקרבה המשפחתית:

  1. ילדי המוריש – או צאצאיהם אם נפטרו.
  2. הוריו של המוריש – במקרה שהנפטר לא הותיר אחריו ילדים.
  3. הורי הוריו של המוריש (סבים וסבתות) – במקרה שהנפטר לא הותיר בני זוג, הורים או אחים.

לצורך מימוש זכות הירושה יש להגיש בקשה לצו ירושה. אם לנפטר לא נותרו בני משפחה מכל אלו שצויינו, עוברים נכסיו לבעלות המדינה.

אילו סוגי צוואות קיימים במדינת ישראל?

החוק קובע 4 דרכים אפשריות שבהן אדם יכול לערוך צוואה, כך שיהיה לה תוקף משפטי מחייב:
צוואה בכתב יד
צוואה בעדים
צוואה בפני רשות
צוואה בעל פה
לכל צוואה דגשים משלה וכל אדם רשאי לבחור בניהן. אמנם יש לשים לב להקפיד על כללי היסוד של כל אחד כדי שהצוואה תהיה חוקית וברת ביצוע. אנו נרחיב על כל אחת מהן ונציין כי צוואה בעדים הינה הפופולרית והמומלצת ביותר.
עו"ד צוואה רחל שחר מסבירה על דרכים לעריכת צוואה

החוק קובע 4 דרכים אפשריות שבהן אדם יכול לערוך צוואה, כך שיהיה לה תוקף משפטי מחייב:

  1. צוואה בכתב יד
  2. צוואה בעדים
  3. צוואה בפני רשות
  4. צוואה בעל פה

לכל צוואה דגשים משלה וכל אדם רשאי לבחור בניהן. אמנם יש לשים לב להקפיד על כללי היסוד של כל אחד כדי שהצוואה תהיה חוקית וברת ביצוע. אנו נרחיב על כל אחת מהן ונציין כי צוואה בעדים הינה הפופולרית והמומלצת ביותר.

צוואה בעדים

צוואה זו נערכת בדרך כלל בסיוע של עורך דין ותנאי היסוד שלה על פי חוק הירושה הם:

  1. שני עדים נוסף למצווה עצמו.
  2. צוואה כתובה כמסמך (מודפס או כתוב בכתב)

מי הם העדים? מה תפקידם?

תפקיד העדים ואופן מילוי התפקיד, מהווים סוגייה קריטית שלה השלכות על תוקף הצוואה ויכולת מימושה. העדים הם אותם שני אנשים אשר עדים לעריכת הצוואה על ידי המצווה ומכאן שמם – עדי קיום לצוואה. זהו אינו תפקיד סמלי אלא תפקיד פעיל המחייב בחתימה על המסמך עצמו.

העדים אינם אחראים לוודא את כשירותו של המצווה לעריכת צוואתו, אך עליהם להוות ראייה לכך שהוא אכן זה שערך וחתם עליה. על עד קיום צוואה להיות מודע לתוכן הצוואה ולהיות בטוח שהמצווה מבין אותו גם כן.

הצהרת העדים, עדי קיום לצוואה, עשויה לשמש כלי משמעותי לבירור נסיבות עריכת הצוואה בבית המשפט, ואף להביא לפסילתה של הצוואה כולה, אם יתברר שלא ביצעו תפקידם כראוי.

במקרה שעדי קיום הצוואה לא היו נוכחים בעריכתה ולא בחתימתה – חסר בה מרכיב יסוד הלוא הוא העדים ועל כן היא אינה תקנית ופסולה.

במקרה שעדי קיום הצוואה היו נוכחים בעריכתה אך לא בחתימתה – בית המשפט יכול להשתכנע בהליך בירור כי זוהי צוואת אמת ושסיבת היעדרות חתימת העדים הינה סיבת אמת.

עד בצוואה לא יכול להיות בעל אינטרס כלשהו בצוואה.

צוואה בכתב יד

כל אדם המבקש לערוך צוואה בכתב יד באופן עצמאי רשאי לעשות כן אם כי מומלץ לערוך צוורה אצל עורך דין. נתוני בתי המשפט בישראל מלמדים כי אנו עם שאוהב לתבוע בגין כל עילה וסיבה ולכן נדרש צוואה שסגורה מכל הכיוונים.  תנאי הבסיס של צוואה מסוג זה הם כדלהלן:

  1. על הצוואה להיות כתובה כולה בכתב ידו של המצווה. אין להדפיסה.
  2. על הצוואה לכלול תאריך.
  3. על הצוואה להיות חתומה על ידו של המצווה.

זוהי הצוואה ה"קלה" ביותר לביצוע ובהתאם, היא הצוואה "הקלה" ביותר להתנגד לה, שכן היא אינה כוללת עדים וניתן ביתר קלות לערער על האותנטיות שלה ועל כשירותו של המצווה בעת כתיבתה.

עו"ד רחל שחר מסבירה על צוואה בכתב יד

צוואה בפני רשות

צוואה בפני רשות היא צוואה שמוגשת לגורם משפטי או נערכת באמצעותו. גורם זה יכול להיות שופט, חבר בית דין דתי, רשם לענייני ירושה, רשם בית משפט או נוטריון.

ניתן לערוך צוואה כזו בכתב ולהגיש אותה לאחד מהגורמים הנ"ל, או להשמיע באוזני הגורם את תוכן הצוואה כך שהוא ירשום אותה.

צוואה בעל פה

הוק מאפשר לאדם שאין לו אפשרות לערוך צוואתו באחת משלושת הדרכים הקודמות, לערוך את צוואתו בעל פה. מי שרשאי לערוך את צוואתו בעל פה הוא אדם הנמצא על ערש דווי, והוא יכול להציג את צוואתו בפני שני עדים המבינים אותו (בדגש על הבנת השפה שהוא דובר). אין עליו חובה לערוך את צוואתו כמסמך כתוב בשל הנסיבות האמורות.

החוק מאפשר גם לאדם החש בסכנת חיים לבחור בצוואה מסוג זה.

על העדים שמושמעת באוזניהם צוואה בעל פה לרשום במדויק ככל הניתן את דברי המצווה בזיכרון דברים, במהירות האפשרית.

יש לשים לב שבהינתן ועבר חודש מהשמעת דברי הצוואה, והמצווה נותר בחיים, צוואתו בעל פה מבוטלת. הבדל חשוב נוסף מסוגי הצוואות האחרים, הוא שהעדים יכולים להיות בעלי אינטרס, שכן אין אדם בוחר את תנאי עזיבתו.

למה חשוב לשים לב בעריכת צוואה?

עו"ד שחר מונה מספר דגשים חשובים לעריכת צוואה:

  1. על לשון הצוואה להיות ברורה והגיונית, כדי למנוע ככל הניתן אי הבנות באשר לכוונות המצווה.
  2. הפרטים המזהים את היורשים והפרטים המזהים את העיזבון, צריכים להיות מדויקים וברורים.
  3. אדם שמצוין בצוואה כיורש/נהנה, אינו יכול לנכוח או להיות חלק בתהליך עריכת הצוואה.
  4. תנאים המופיעים בצוואה צריכים להיות חוקיים, סבירים ובעלי ביסוס כדי למנוע ביטול שלהם על ידי בית משפט.

קיימים עוד דגשים והסברים רבים לכתיבת צוואה חוקית וראויה, ועל כן אנו ממליצים בחום להיעזר בעורך דין צוואות מקצועי ובעל ניסיון.

צוואה פגומה

פגמים בצוואה לרוב ניתנים לתיקון והכשרה, שכן בית המשפט מכיר בטעויות האפשריות שהליך זה טומן בחובו ומטרתו של המחוקק היא קודם כל לנסות ולמלא את רצון המצווה. טעויות ברורות כמו השמטת מספר/ טעות סופר/ חוסר תאריך בצוואות שאינן בכתב וכד' – הן ברות תיקון ומובנות.

עם זאת, קיימים מקרים שבהם פגם בצוואה יכול לבטלה לחלוטין או לבטל הוראה מתוך הצוואה. בית המשפט יכול לבטל הוראות מהצוואה על פי הנימוקים הבאים : הוראה לא ברורה/ הוראה בלתי אפשרית לביצוע/ הוראה בלתי חוקית או בלתי מוסרית/ הוראה המשרתת אינטרס של מי מהמשתתפים בהליך כתיבתה.

אם ביטול ההוראה הביא לביטול הצוואה כולה, הירושה תחולק בין היורשים החוקיים, על פי הכללים הקבועים בחוק הירושה.

פירוש צוואה

המטרה של הליך פירוש צוואה היא להבין מתוך הכתוב את רצונו האמיתי של המצווה. כאשר הצוואה כוללת תוכן שאינו חד משמעי, השופט רשאי לבקש להתבונן בנסיבות החיצוניות של המקרה.

עו"ד רחל שחר מסבירה איך נעשה פירוש צוואה במקרה הצורך:

"במקרים שבהם תוכן הצוואה ("לשון הצוואה") יכול להתפרש במספר דרכים, הכלל החשוב ביותר הוא לפרש את הצוואה לפי כוונתו ורצונו של המצווה, כפי שהיא משתמעת מתוך הנסיבות. רק כשכוונת המצווה אינה ברורה מתוך הצוואה עצמה, פונים לנסיבות חיצוניות אשר יכולות לסייע בפירושה."

מכאן שישנה חשיבות גדולה לעריכת הצוואה וניסוחה המיטיב, ועל כן אנו ממליצים להיעזר בעורך דין צוואות וירושות מומחה.

מי הוא יורש פסול?

יורש פסול הוא אדם שעל פי החוק, אסור לו לרשת בשל אחד מהתנאים הבאים:

  1. מורשע בפלילים במעורבות במותו של המצווה או בניסיון לגרימת מותו, אינו יכול לרשת ממנו גם אם מוזכר בצוואה.
  2. מורשע בפלילים במעורבות העלמת צוואתו האחרונה של המצווה, זיוף צוואתו וניסיון תביעת צוואה מזויפת, אינו יכול לרשת וחלקו לא יכול לעבור ליורשיו שלו.
  3. אם אחד היורשים הוא קטין, פסול דין או סובל מלקות נפשית שיכולה לפגוע ביכולתו לנהל את רכושו באופן מיטיב עבורו, רצוי למנות נאמן לחלקו בעיזבון.

אם אין יורשים אחרים – חלקו עובר לבעלות המדינה.

ככלל, מלבד יורשים פסולים, כל אדם יכול לרשת וכן ארגונים שונים כמו עמותות, מדינות וכיוב'.

התנגדות לצוואה ופסילתה

התנגדות לצוואה היא הליך שבו אדם טוען כי אין לקיים את הצוואה או לתת צו קיום לצוואה מכיוון שהוא סבור כי היא פסולה. לרוב, העילות המובאות בהליך זה הן השפעה בלתי הוגנת, חוסר כשירות משפטית של המצווה בעת עריכת הצוואה, או מעורבות בעלי אינטרס בעריכתה. פנייה לעורך דין תסייע לכם לבנות את האסטרטגיה הנכונה להגנה על צוואה.

במקרה שמוגשת התנגדות לקיום צוואה, נבדקים תחילה תנאי היסוד, לאחר מכן פגמים שבצורה, ולבסוף נסיבות עריכתה. בסוף הבדיקות הנ"ל תיבחר העילה שתוגש להתנגדות.

במדינת ישראל, פסילת צוואה מתחילה בהגשת התנגדות לקיום צוואה אשר תידון בבית המשפט לענייני משפחה. ההליך אפשרי כל עוד מתקיימים התנאים הבאים:

  1. הוגשה בקשה למתן צו ירושה ופורסמה הודעה על כך בעיתונות וברשומות.
  2. טרם ניתן צו ירושה.

צוואה בעדים דוגמא להורדה

משרדנו העלה בעבורכם נוסח דוגמא של צוואה בעדים . מובהר כי יש להשתמש בנוסח הצוואה בעדים רק לאחר ייעוץ משפטי על ידי עורך דין.

הגנה על צוואה מהתנגדות

שאלנו את עורכת דין רחל שחר מי הכי צריך לחשוש מהתנגדות ולפעול מבעוד מועד על מנת להגן על צוואתו מההליך?

"הגנה על צוואה היא כמו הגנה על הרכוש הכלול בה והמעורבים המצוינים בה, שכן זהו הליך שנועד לשלול מהם את זכותם לרשת. יש מקרים בהם הסיכוי להתנגדויות יהיה יותר גבוה והם נובעים בדרך כלל מסטטוס משפחתי מורכב יותר מהרגיל. לדוגמה – ידועים בציבור, גרושים או פרודים, משפחות המורכבות מפרקי ב' וכד'."

צוואה איננה מסמך הפשוט לכתיבה ולביצוע ואין להקל בה דעת. המקלים דעת, סופם שיקלו דעת ברצונם לאחר מותם.

ביטול צוואה

המצווה רשאי לבטל צוואתו שנערכה בפני עדים באותה הדרך שבה ערך אותה בהתאם להוראת סעיף 36 לחוק הירושה, כלומר, באמצעות עריכת כתב ביטול בפני שני עדים או על ידי עריכת צוואה חדשה בפני שני עדים, המבטלת את הצוואה הקודמת.

כל אדם שערך צוואה, רשאי לבטל אותה, בכל זמן ומכל סיבה באחת מהדרכים הבאות:

  1. השמדת המסמך – גריסה, שריפה או קריעה.
  2. כתיבת צוואה חדשה המבטלת את הקודמת.
  3. מסירת הודעת ביטול באותן דרכים שבהן ניתן לערוך צוואה.

אם אדם ביטל צוואה ולא ערך צוואה חדשה, הירושה תחולק בין יורשיו בהתאם לכללים הקבועים בחוק הירושה.

איך בוחרים עו"ד צוואות?

בחרו את עורך הדין שלכם עפ"י שלושה דגשים  פשוטים אך חשובים:

תחומי התמחות

בהתאם לעיזבון שתשאירו, רצוי שעורך הדין שלכם יהיה בקיא בענייני הרכוש שלכם – עורך דין מקרקעין במידה ואתם בעלי אחזקות נרחבות, עורך דין המתמחה במס ותרומות אם ברצונכם לתרום חלק מעיזבונכם, וכד'.

ביקורות

הליך הצוואה מורכב מבחינה מקצועית אך גם אישית, ועל כן תרצו לצידכם עורך דין מקצועי וקשוב שיאפשר לכם לטפל בנושא הצוואה ביתר קלות. על כן אנו ממליצים להיעזר בביקורות של לקוחות אחרים על מנת לקבל תמונה בהירה יותר על מי האדם העומד מולכם.

גישה

בדקו את גישתו על עורך הדין שלכם לפני הפנייה אליו, בדקו מה כתב באתר שלו בנושא צוואות, קראו על ניסיונו וה"אני מאמין" שלו ושל המשרד. אם התרשמתם לטובה, קבעו פגישת ייעוץ לא מחייבת שתוכל לסלק מכם כל ספק באשר לרושם הראשוני שקיבלתם מהאינטרנט.

בחירת עורך דין צוואה מה עוד מומלץ לעשות?

לא יכולה להיות מחלוקת כי עורך דין צוואה ילווה אתכם בהליך אשר הינו מורכב מבחינה רגשית ומקצועית גם יחד. אחד הדברים שאני ממליצה ללקוחותיי לעשות הוא לקרוא המלצות ברשת גוגל על עורך דין צוואה שאתם מעוניים להיוועץ עמו. רשת גוגל מפרסמת ביקורות של לקוחות רק אם ללקוח יש חשבון מזוהה בגוגל וכך תוכלו לדעת שהביקורת אותנטית.

רק לאחר שבחרתם מספר עורכי דין אשר נראה כי יכולים להתמודד עם התיק מומלץ ראשית להיכנס לאתר של עורך הדין ולקרוא מה כתב בענייני צוואה. לבסוף ודאי כי עליכם להתקשר ולקבוע פגישת ייעוץ על מנת שתוכלו להתרשם באופן בלתי אמצעי מעורך הדין ירושות וצוואות יכולותיו האישיות והמקצועיות גם יחד.

עו"ד רחל שחר הינה עו"ד צוואה, אשר מתמחה בענייני צוואה, התנגדות לצוואה, ייצוג בסכסוכי ירושה מהותיים. אתם מוזמנים ליצור קשר עם המשרד לצורך תאום לקבלת ייעוץ או ייצוג משפטי מתאים. טלפון    03-7949755

בשנים האחרונות עולה המודעות לנושא תכנון הגיל השלישי. עריכת צוואה כמו גם ייפוי כוח מתמשך הפכו להיות מקובלים ומדוברים יותר מאי פעם והפחד סביב הנושא הולך ופוחת. לגיל השלישי של אדם כמו גם לפטירתו קיימות השלכות כלכליות רבות, גדולות ומשמעותיות (מהלוויה ועד לחלוקת העיזבון). לא יכולה להיות מחלוקת כי כל אדם צריך לתכנן ולהסדיר מראש את כל ההשלכות הנוגעות לגיל השלישי החל מייפוי כוח מתמשך ולצד זאת עריכת צוואה.

חוק הירושה קובע מנגנונים שונים לירושת אדם ועריכת צוואה היא רק אחת מהן. ניתן גם לא לערוך צוואה ובכך הופכת ברירת המחדל להיות חוק הירושה. יחד עם זאת לא יכולה להיות מחלוקת כי עריכת צוואה בצורה משפטית נכונה תבטיח ירידה לכל הפרטים ותאפשר שליטה בחלוקת הרכוש לאחר מות האדם.

 

אם בחרתם בעריכת צוואה קיימות שתי אפשרויות לעריכתה. במאמר זה נתמקד בצוואה נוטריונית תחילה בנוהל עריכת צוואה נוטריונית ולאחר מכן ביתרונות וחסרונות של עריכת צוואה נוטריונית. ערכתי לטובת הקוראים סדרת שאלות ותשובות אשר המידע ממנה לקוח מהמקור המהימן ביותר והוא משרד המשפטים המחלקה לרישוי נוטריונים.

עורך דין צוואות ירושות וניהול עזבון האם חייבים צוואה נוטריונית? ומהו נוהל עשיית צוואה נוטריונית?

על מנת להבין מהו נוהל עשיית צוואה נוטריונית, יש להבין תחילה את הליך צוואה בפני רשות. הליך זה, המפורט תחת סעיף 22 לחוק הירושה, מהווה אחת הדרכים המקובלות והאמינות לעשיית צוואה בעלת תוקף משפטי ראוי, באמצעות אמירתה/ הגשה של הצוואה לאדם המוסמך לכך מהרשות. האנשים המוסמכים לעשות זאת הינם שופט, חבר בית דין דתי, רשם של בית משפט והרשם לענייני ירושה. בסעיף 22(ז), נכתב "לעניין סעיף זה דין נוטריון כדין שופט". כלומר, המדינה מקבילה את סמכות הנוטריון במקרה זה לסמכות של השופט- לסמכותה של הרשות. צוואה נוטריונית שנעשתה בידי נוטריון תחשב כצוואה שנעשתה בפני הרשות.
על מנת להסדיר את דרך הפעולה בה נעשית צוואה נוטריונית נכתב מסמך המפרט את ההליך- "נוהל עשיית צוואה נוטריונית", בו מפורטות חובות הנוטריון בהליך, הנהלים הסטנדרטיים וההחרגות.
עורך דין צוואות ירושות וניהול עזבון מתי צריך נוטריון

משרדנו משרד עורכת דין ונוטריונית רחל שחר עוסק על דרך השגרה  בעריכת צוואות בעדים וכן בעריכת צוואות נוטריוניות תוך הקפדה על ניסוחים משפטייים מקצועיים של צוואות באופן המאפשר ירידה לכל הפרטים הנדרשים בעריכת צוואה. אם זכית בצוואה ויש מתנגדים לצוואה אנו נסיעע בהגנה על הצוואה וזאת עד למתן צו קיום צוואה בבית המשפט.

למשרדנו ניסיון רב בדיני הצוואות ירושות וניהול עזבון ודיני משפחה על כל גווניהם תוך שילוב הסמכות בייפוי כוח מתמשך וכן הסמכה כנוטריונית מטעם משרד המשפטים. אנו מייצגים אנשי הייטק ובעלי עסקים תוך שילוב ידע מתוך תחום הקניין הרוחני. כמו כן אנו מייצגים בעלי חברות בהליכי  תוך הגנה מקסימלית על זכויותיהם. צוות עורכי הדין והנוטריונים במשרד פועל בכל תיק בגישה המאפשרת מיצוי מלא של בזכויות הלקוחות, גישה אשר הוכיחה עצמה בהישגים יוצאי דופן של המשרד שבהם אנו גאים.

עורך דין צוואות ירושות וניהול עזבון השירותים הנפוצים: שאנו מספקים לתביעות בענייני צוואות

ייעוץ ראשוני בנושא תנאים מקדימים לפסלות צוואה  ליווי הלקוח לאורך ההליך המשפטי מתחילתו ועד סיומו תוך השגת הישגים יוצאי דופן.

ייעוץ ראשוני  לשיפור סיכויים להצלחת תביעות בענייני צוואות תביעות לסעדים זמניים שונים בהליך התנגדות לצוואה  סעדים זמניים אלה מאפשרים השגת יתרונות טקטיים משמעותיים בהליכים שונים בתחומי הצוואה.

גישור בין בני משפחה במחלוקות על צוואה  וזאת על מנת לאפשר הגעה למשא ומתן מנקודת יתרון משמעותי על הצד שכנגד.

לעיתים למרבה הצער תזכו לקבל מתנה עוד בחיי ההורים וזאת כמתנה מההורים ואולם אז עלולים לקום נגדכם בני משפחה מתוסכלים. המצב יכול להיות גם הפוך. לאחר שטרחתם שנים רבות בעזרה להורים אתם מגלים שדדוקא האחים שלא היו בקשר טוב הצליחו בתחבולות ובאופן חוקי לקבל את ירושתכם במתנה. במצב כזה מומלץ מאוד לגשת לייעוץ להגנה על הסכם מתנה או לביטול הסכם מתנה.

כדי להימנע ממצב זה, חשוב לערוך צוואה מסודרת אצל עו"ד, צוואה שתקבע מנגנוני שליטה ואופציות ביצוע שונות, לפי ההגיון והרצון של המצווה.

עורך דין צוואות, ירושות וניהול עיזבון

משרדנו עוסק על דרך השגרה  בעריכת צוואות בעדים וכן בעריכת צוואות נוטריוניות תוך הקפדה על ניסוחים משפטייים מקצועיים של צוואות באופן המאפשר ירידה לכל הפרטים הנדרשים בעריכת צוואה. אם זכית בצוואה ויש מתנגדים לצוואה אנו נסיעע בהגנה על הצוואה וזאת עד למתן צו קיום צוואה בבית המשפט.

למשרדנו ניסיון רב בדיני הצוואות ודיני משפחה על כל גווניהם תוך שילוב הסמכות בייפוי כוח מתמשך וכן הסמכה כנוטריונית מטעם משרד המשפטים. אנו מייצגים אנשי הייטק ובעלי עסקים תוך שילוב ידע מתוך תחום הקניין הרוחני. כמו כן אנו מייצגים בעלי חברות בהליכי  תוך הגנה מקסימלית על זכויותיהם. צוות עורכי הדין והנוטריונים במשרד פועל בכל תיק בגישה המאפשרת מיצוי מלא של בזכויות הלקוחות, גישה אשר הוכיחה עצמה בהישגים יוצאי דופן של המשרד שבהם אנו גאים.

צוואה בעדים האם ניתן לבטל ומתי לפנות לעורך דין?

ס' 36 לחוק הירושה קובע דרכים לביטול צוואה על ידי המצווה. החוק קובע כי המצווה יכול לבטל את צוואתו על ידי השמדתה או על ידי עריכת צוואה חדשה אשר למעשה בהיותה מאוחרת יותר לצוואה מבטלת את הצוואה הקודמת
סעיף זה בחוק הירושה קובע כך:
(א)       המצווה רשאי לבטל צוואתו, אם על ידי ביטול במפורש באחת הצורות לעשיית צוואה, ואם על ידי השמדת הצוואה; השמיד המצווה את הצוואה, חזקה עליו שהתכוון בכך לבטלה.
            (ב) צוואה חדשה, אף אם אין בה ביטול מפורש של צוואה קודמת, רואים אותה כמבטלת את הקודמת במידה שהוראות הצוואה החדשה סותרות את הוראות הצוואה הקודמת, זולת אם אין בצוואה החדשה אלא הוספה על האמור בצוואה הקודמת.
37. לענין סימן זה "הוראת צוואה" – גם הצוואה כולה, חלק ממנה ותנאי מתנאיה במשמע.
38. (א) נקבע בצוואה דבר בלתי חוקי, בלתי מוסרי או בלתי אפשרי כתנאי לזכיה או כחיוב לפי סעיף 45, בטל התנאי או החיוב, ואין בכך כדי לבטל את הזכיה שהיתה מותנית או שהחיוב היה מוטל עליה.
(ב) בטלים חלק, הוראה או תנאי של צוואה שלא כאמור בסעיף קטן (א) אין בכך כדי לבטל שאר חלקיה, הוראותיה או תנאיה אלא במידה שנראה לבית המשפט שהם קשורים קשר בל ינתק במה שבטל או שהמצווה לא היה רוצה בהם בלעדיו.
39. אין לתבוע זכויות על פי צוואה ואין להיזקק לה כצוואה אלא אם ניתן עליה צו קיום לפי הוראות הפרק החמישי.
לדברי עו"ד שחר אחד העקרונות החשובים אשר הותוו על ידי בתי המשפט לאורך שנים הינו  העיקרון הבסיסי, כי יש לקיים את דברו של המת. פסיקת ביהמ"ש שמה דגש לאורך שנים רבות כי המטרה בכל הליך משפטי שבמרכזו עומדת צוואה הינה לרדת לעומקו של רצון המנוח. באמצעות כלל זה מתגברים בתי המשפט פעמים רבות על פגמים טכניים או צורניים בצוואה ומכבדים את רצון המנוח לצוואותו אף אם נפלו בה פגמים.
עקרון חשוב נוסף העולה בדיני הירושה הינו כי "הצוואה מעשה אישי" ובו נקבע בס"ק א' עקרון הבסיס לפיו "אין צוואה נעשית אלא על ידי המצווה עצמו". סעיף 28 לחוק הירושה.
השופט שמגר קבע בהתייחס לעקרון זה, כי "צוואה חייבת להיות מעשהו של המצווה, וכי אין אפשרות להעביר את הכוח לצוות למישהו אחר. זהו מעשה אישי, אשר בעשייתו יכול המצווה, כמובן, להיעזר בעזרה טכנית, כגון באדם אשר ירשום את הדברים מפיו או יערוך את הדברים לפי הוראותיו, אך הציווי הוא שלו ולא ניתן למסרו לידי אחר" (עא 119/89 טורנר נ' טורנר, מה (2) 81).



איך ניתן לבטל צוואות והאם מומלץ לפנות לעורך דין לצורך כך?

סעיף 36 לחוק הירושה קובע כי קיימות 3 דרכים לביטול צוואות: ראשית, המצווה יכול לבטל את הצוואה באמצעות הצהרה באותה דרך שבה נערכה הצוואה.

הסעיף קובע כי ביטול צוואה יכול להיעשות בכל אחת מהדרכים הבאות לבחירתו של המצווה

ביטול במפורש, יכול להיעשות בכל הדרכים שבה עורכים צוואה השמדת הצוואה, עריכת צוואה חדשה שלמעשה קובעת את ביטולה של הקודמת.

הפסיקה המעודכנת הנרחבת של השנים האחרונות מלמדת כי ביטול צוואה אף אם היא לגיטימית וחוקית יכולה לעורר סוגיות משפטיות רבות והמלצתנו בעניין זה היא להיוועץ בשירותיו של עורך דין המומחה בתחום הירושות לשם קבלת ייעוץ משפטי מדוייק על ההליך ומשמעויותיו.

כמה עקרונות יסוד שהקפדה עליהם תסייע לעורך הדין להגן על הצוואה אם חלילה הדבר יידרש

  • בעת עריכת צוואה אסור לאף יורש עתידי להיות נוכח בעת כתיבתה הצוואה וודאי שחל עליו איסור לקחת חלק פעיל בכתיבתה.
  • אני ממליצה לכל אדם מעל גיל 70 להצטייד מבעוד מועד בחוות דעת רפואית הקובעת את כשירותו לעריכת צוואה. חוות הדעת הרפואית צריכה להתייחס גם לכל סוגי הכדורים אותם נוטל האדם ולהתייחס לשאלה האם אלו פוגעים ביכולת קבלת ההחלטות שלו.
  • אינכם יכולים להכניס לצוואה סעיף הקובע שצוואה זו לא תשונה לעולם. חוק הירושה קובע מפורשות כי כל צוואה ניתנת לשינוי על ידי עורך הצוואה וזהו עיקרון יסוד בדיני ירושה וצוואות.
  • כן ממליצה להכניס סעיף אשר קובע כי כל מי שיתנגד לצוואה יודר מן הצוואה.
  • ניתן להכניס לתוך כל צוואה תנאים שונים. יחד עם זאת לא כל תנאי יתקבל על ידי בית המשפט. למשל תנאים אשר יאסרו מכירת המקרקעין ללא תקופה מוגדרת ייפסלו על ידי בית המשפט שכן הם מנוגדים לחוק המקרקעין הקובע את זכותו של כל שותף לתבוע את פירוק השיתוף במקרקעין בכל עת. לכן אני ממליצה שבמקרה של תנאים בצוואה  מומלץ לבדוקמול עורך דין צוואה מומחה בתחום, האם התנאים יוכלו לעמוד במבחן הביקורת השיפוטית בעתיד.
  • אני מזמינה אתכם לפנות למשרדי ביחס לכל שאלה או עניין משפטי  בענייני צוואה, ירושה ועיזבונות ולתאם פגישהה עם עו"ד צוואה מומחה בתחום.

*אין האמור לעיל בכתבה זו מהווה ייעוץ משפטי, כל שימוש במידע המצוי בכתב עת זה הינו באחריות הקורא בלבד.

צרו קשר עכשיו ואנו נסייע גם לכם!

 

אין ספק, ענייני ירושה הם עניינים משפטיים ומשפחתיים סבוכים, אך הם לא תמיד מוכרחים להיות כאלה, כאשר נעזרים בשירותו וליוויו הצמוד של עורך דין ירושה מומלץ

אודות עו"ד רחל שחר

עורכת דין רחל שחר, עו"ד ירושה ודיני משפחה, עומדת בראש משרד עו"ד רחל שחר  הנחשב לאחד ממשרדי הבוטיק בצמרת משרדי עורכי הדין בדיני משפחה

המשרד שנוסד על ידה בשנת 2004  ומאז צמח והתפתח וכיום מעניק מגוון שירותים ומעסיק עו"ד פשיטת רגל כשירות משלים.

המשרד משתף פעולה עם צוות יועצים עורכות דין גירושין ומשפטניות בעלי מומחיות ספציפית בדיני משפחה וירושה. עורכת דין רחל שחר, עו"ד הנחשבת לאוטוריטה בתחום דיני ירושה משפחה, נוטריון ומגשרת, אשר ניהלה מאז הסמכתה תיקים סבוכים בתחום דיני המשפחה על כל היבטיו לרבות חלוקת רכוש, ביטול הסכמי ממון, סרבנות גט ועוד.

לאחר הסמכתה כחברה בלשכת עורכי הדין התנדבה עו"ד רחל שחר במסגרות התנדבות רבות והעניקה ייעוץ משפטי בסניף ויצ"ו בסביון וכן בסניף שי"ל בעיר יהוד.

עו"ד דיני משפחה רחל שחר כתבה וכותבת מאמרים רבים בתחום דיני משפחה והינה מנחה בתוכנית "אולפן המומחים".

עו"ד גירושין ונוטריונית רחל שחר ידועה בזכות מקצוענותה חסרת הפשרות והבנתה המקיפה את האטמוספירה המשפטית השלטת כמו גם יחסה האישי ללקוח ואנושיותה.

עו"ד ירושה מומלץ רחל שחר ידועה כמי שמקדמת טיפול אינטנסיבי וחסר פשרות בנושא דיני משפחה וירושה על כל היבטיו והיא מקדישה לנושא זמן רב ומרץ.

ידועה בציבור צוואה – מתי נזדקק לעורך דין צוואה?

זכויותיה של ידועה בציבור יכול להיות מוסדר על ידי צוואה ואולם גם אם לא נערכה צוואה וגם לא נחתם הסכם ממון אזי חוק הירושה מעניק לידועה בציבור זכויות מכוח החוק.
החל על ירושה משתנה בין ענף לענף, כתלות בקרבה בין הצדדים, ועשוי להיות מורכב. אם ברצונכם לוודא שזכויותיכם לא נפגעות, מומלץ להסתייע בעורך דין לענייני צוואות.
ידועה בציבור צוואה – מתי נזדקק לעורך דין צוואה?

 

ירושת דירת מגורים-זכויות בן הזוג של המוריש מאמר מקיף וראיון עם עו"ד רחל שחר כולל פסיקה עדכנית

לקריאת מאמר בנושא זכויות ידועה בציבור בירושה
קישור למאמר בנושא זכויות ידועים בציבור בירושה
רשימת עו"ד מומלצים לענייני ירושה
עו"ד רחל שחר רחוב יפה נוף 64 קריית אונו 03-7949755
רשימת עו"ד מומלצים לענייני ירושה
מרכז מידע טלפוני למענה לשאלות בנושא ירושת בן זוג 03-7949755
פנו אלינו ונשמח לסייע ולהדריך
מרכז מידע טלפוני לפניות בנושא צוואות וירושות 03-7949755
מרכז מידע טלפוני עורך דין צוואות וירושות
מרכז מידע טלפוני על ידי עורך דין לפניות בנושא השפעה בלתי הוגנת על צוואות 03-7949755
מרכז מידע טלפוני על ידי עורך דין צוואות וירושות
לייעוץ משפטי והדרכה כיצד לפעול 03-7949755
ייעוץ משפטי והדרכה 03-7949755
למאמר בנושא ידועים בציבור ירושה לחץ כאן
מאמר מעניין בנושא ידועים בציבור ירושה

כל המידע שניתן כאן מתייחס למצב בו המוריש לא ערך צוואה. אם אדם עורך צוואה אז הכללים שיחולו יהיא בהתאם צוואה אלא אם כן הצוואה הייתה פגומה.

עו"ד רחל שחר רחוב יפה נוף 64 קריית אונו 03-7947955

עו"ד ונוטריון גפרי לוי מומחה לנושא ירושה בדין האמריקאי 03-7949755

מרכז מידע טלפוני למענה לשאלות בנושא ירושת בן זוג 03-7949755

מרכז מידע טלפוני לפניות בנושא צווי ירושה 03-7949755

לפנייה לרשם לענייני ירושה https://inheritance.justice.gov.il/RashamYerusha/#/home

למידע נוסף בנושא, פנו לכותבת המאמר, עו"ד רחל שחר תחום עיסוק בענייני ירושה 03-6359634

על מה עברנו במאמר זה
Recommended Firm Logo
עו
לקבלת ייעוץ פרטני דיסקרטי - השאירו פרטים, או חייגו למספר:
03-7949755
Picture of עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר
עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר

עו"ד למשפחה לירושה צוואות ולענייני גירושין, עומדת בראש משרד עו"ד שחר הנחשב לאחד ממשרדי הבוטיק בצמרת משרדי עורכי הדין בישראל. המשרד שנוסד על ידה צמח והתפתח וכיום מעניק מגוון שירותים ובהם: דיני משפחה וירושות, ידועים בציבור, אפוטרופסות, ייפוי כוח מתקדם והסכמי ממון.

המשרד משתף פעולה עם צוות יועצים חיצוניים בתחום הכלכלה והאקטואריה על מנת להעניק שירות של מעטפת מלאה. עו"ד רחל שחר, הנחשבת לאוטוריטה בתחום דיני משפחה וירושה ניהלה מאז הסמכתה מאות תיקים סבוכים בתחום דיני המשפחה והירושה תוך ניסיון ראשון במעלה להביא את הצדדים לפתרונות ללא הגעה לכתליי בית המשפט.